pixiepixie
Köpte en stickling på mässan i våras och missade att skriva upp vad den hette och nu när den blommar blev jag alldeles tagen av denna lilla skönhet. Sammetsröda blommor med ett varmt brandgult center. Det är de taggiga bladen på bilden som hör till växten (det andra är fuchsia). Tyvärr är inte bilden den bästa (tagen med mobil) men det är fyra kronblad uppåt. Den förgrenar sig kraftigt i sidled men har bara fått knoppar på den centrala huvudgrenen som har mindre och rundare blad än sidogrenarna.

Vad heter blomman? Vet någon hur den bäst vill skötas?

Mycket tacksam för svar och hoppas någon känner igen den.
Åsa, mälardalen zon 2
Se ut som någon Nemesia
pixiepixie
Å tack för snabbt svar! Det ser definitivt ut att vara en Nemesia när jag tittat på bilder på nätet! Nu ska jag genast plugga på om skötseln.

Mvh/pixiepixie
pixiepixie
Har försökt hitta skötselråd om denna blomma, men har fortfarande en fråga - går den att övervintra om man ställer den ljust och svalt eller kan man ta stickling? om man ska ta stickling NÄR är det bäst att göra det?

En liten fråga till: kommer det att komma små knoppar på dess taggiga sidostängler eller är det bara foliage?
Bassam
Hej
Blodfingerört Potentilla atrosanguinea

Blir 45 cm hög med blodröda blommor i juli-september. Bra till parkanläggningar.

H:Bassam
pixiepixie
Bassam: Tack för ditt förslag. Det är en rätt suddig bild, men Åsa hade helt rätt i att det är en Nemesia (fyra kronblad uppåt och en större läpp nedtill). Blodfingerört har jämt fördelade kronblad runt om. Så min fråga gäller nu inte vad det är utan hur får jag den att överleva eller förökar den till nästa sommar då jag har läst att den är annuell. Har förstått att vissa plantor som kallas ettåriga kan övervintra.

Tycker den är så vacker och vet inte om den röda Nemesian är särskilt lätt att få tag på. Annars kunde jag bara köpa nya plantor nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon