Full version: Mystisk böna!
Fröken Knuff
Jag fick med en udda böna i min fröpåse med sockerärtor och jag har ingen aning om vad det är. Eller kan det vara en rosenböna??? Någon som känner igen den?

help.gif

[attachment=50692:CIMG1968.JPG]
Piccante
borlottiböna???
vitavargen
Det liknar Cranberry, som användes i olika maträtter och kalla sallader ( istället för röda/bita bönor). De är väldigt goda när de kokas och får lite olivolja över sig wub.gif
theseraphim
röstar på någon av de italienska bönorna eller möjligtvis en testikel från en av paketerarna.
Fröken Knuff
Jo det är sannerligen ett mysterium! Nu har jag iaf petat ner denna italienska testikel i lite jord så får vi se om nåt kommer upp. Jag lovar att lägga upp en bild i så fall. giggle.gif
theseraphim
CITAT (Fröken Knuff @ 04-06-2010, 23:47) *
Jo det är sannerligen ett mysterium! Nu har jag iaf petat ner denna italienska testikel i lite jord så får vi se om nåt kommer upp. Jag lovar att lägga upp en bild i så fall. giggle.gif

Kanske växer upp lite äkta italiensk Dolmio...
hnorbeck
Ser onekligen ut som en kokböna av något slag, men skulle också kunna vara något annat, t.ex. den strimmiga vaxbönan Dragon's Tongue.
Jag föreslår att när den fått sin första balja kokar du den som brytböna och ser om den är trådig eller inte, med tjock/tunn vägg, platt/rund i genomskärning etc.
Om den inte verkar bra som brytböna kan du låta den växa vidare till helt mogen skörd (torra baljor) som du sedan spritar och kokar som t.ex. borlottibönor.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte Dragons tongue (=Dragon Langerie) den odlar jag och de såg inte ut sådär då jag sådde dem.

Det är baljorna som är rosarandiga men fröerna är det inte + de är ganska mörka. Runåbergs beskrivning av hur fröerna ser ut är: Purpurbrunt frö med blå ränder

marya
Maila bilden till "fröföretaget" och fråga om de känner igen den.
Fröken Knuff
Bra idé att maila fröföretaget bilden, det ska jag göra! smile.gif

Den lilla rackaren verkar inte vilja gro trots att den legat i jorden över två veckor sad.gif
Å andra sidan hittade jag den i en gammal fröpåse som inte fick säljas efter sept 09, så det kan ju ha med det att göra.. funderar på att fila lite på den så kanske den kommer igång, vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att bönor vill ha det varmt i marken och att vi på de flesta håll haft det ganska kallt den senaste tiden är det inte konstigt om den inte grott ifall du odlar utomhus, vid sval väderlek kan det ta tid.

Bönfröer brukar ha lång livslängd 4-6år brukar de åtminstone vara grobara.
Christa
Tycker det ser ut som en borlotti eller hur det nu stavas. Jag odlade sådana för några år sedan. Kokböna i så fall där man inte använder skidan. Skall mogna innan skörd.
Fröken Knuff
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-06-2010, 21:23) *
Med tanke på att bönor vill ha det varmt i marken och att vi på de flesta håll haft det ganska kallt den senaste tiden är det inte konstigt om den inte grott ifall du odlar utomhus, vid sval väderlek kan det ta tid.

Bönfröer brukar ha lång livslängd 4-6år brukar de åtminstone vara grobara.

Jo, jag har satt den i en liten kruka på balkongen så det har förhoppningsvis med vädret att göra då! tummenupp.gif
vitavargen
CITAT (Fröken Knuff @ 20-06-2010, 14:16) *
Jo, jag har satt den i en liten kruka på balkongen så det har förhoppningsvis med vädret att göra då! tummenupp.gif

Som sagt, är det en Cranberryböna. Ingen fara om den inte gror. Du kan köpa 900g av den hos ÖoB för 15 kronor. De är väldigt goda i grytor och kalla sallader.
Fröken Knuff
CITAT (vitavargen @ 20-06-2010, 14:33) *
Som sagt, är det en Cranberryböna. Ingen fara om den inte gror. Du kan köpa 900g av den hos ÖoB för 15 kronor. De är väldigt goda i grytor och kalla sallader.

Då får jag spana in ÖoB:s sortiment då! smile.gif

Nu har jag fått svar på mitt mail till fröföretaget, och de visste inte! Det är ju ändå rätt dåligt tycker jag.. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon