Full version: Vilken växt ?
Alba
Jag ska försöka beskriva en växt som är ganska vanlig och som jag söker namnet på.

Bladen är flikiga nästan som lönnens blad.
Den blommar med små rosa enkla blommor ca 4 cm i diameter.
Den vissnar ned helt på hösten.
På våren kommer den på nytt - väldigt snabbväxande - och blir bred och hög - ca 2 m. Den blir som en stor buske.

Kom med förslag så kan jag googla. Just nu har jag ingen aning om vad jag ska söka på.
Irene_L
Nu gissar jag vilt...kan det vara myskmalva:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...a-moschata.html

(fast den blir väl inte så hög )
Kryddan03
Gissar också lite vilt: Rosenhallon?
Fast den vissnar väl inte ner helt? Eller gör den det? Jag har aldrig haft någon själv.
RitRat
Din beskrivning av blommor o blad stämmer precis in på rosenhallon. Men på den vissnar bara bladen, stammarna övervintrar. Den blommar på andra årets stammar precis som hallon gör.
Olle A
Kanske rosa stockros? Den blir omkring två meter och har blad som påminner lite om lönnlöv.

Olle
Kryddan03
CITAT (Olle A @ 04-06-2010, 23:22) *
Kanske rosa stockros? Den blir omkring två meter och har blad som påminner lite om lönnlöv.

Olle

Nej, så enkelt får det definitivt inte vara! Du måste gissa på något mycket krångligare. wink.gif biggrin.gif

Skämt åsido. Det låter ju faktiskt väldigt troligt. smile.gif
*Stintan*
Rosenhallon tror jag på.
Alba
Japp - det är rosenhallon jag menar.
Det är säkert så att stammen ej vissnar ner. Jag har förmodligen sett den då ägaren klippt ned den på hösten.

Tack alla för hjälpen.
kerstin z5-6
gissar på någon typ av Malva finns mkt höga varianter
[attachment=50707:malva.jpg]
RitRat
Ja, då fick du identitet till blomman. Om man klipper ned alla stammar, blommar den inte det året. Bara förstaårs blomlösa stammar kommer upp. De blommar andra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon