Lilla hjärtat
04-06-2010, 20:19
Hej!
Jag har problem med min broccoli. Plantorna är gigantiska. En halvmeter höga och breda som flodhästar - nåja, men ni fattar. Över allt kommer små små buketter och så fort jag vänder ryggen till slår de ut i blom. Vad gör jag? Kan jag klippa ner plantan och låta den börja om, eller vad är bäst? Hoppas innerligt att någon vet, för jag har aldrig odlat broccoli tidigare. Sorten heter Raab Early Fall.
Vänligen
//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2010, 20:29
Är du verkligen säker på att det är broccoli, jag hittar att det är en Broccoli-raab på engelska sidor = brukar betyda grönsaksrybs på svenska en vildare släkting till broccoli som får en massa pyttesmå blomknoppshuvuden som man får skörda allteftersom. Växten har ganska kort utvecklingstid så man kan så flera omgångar.
Lilla hjärtat
04-06-2010, 20:37
Nu skrattar jag så att jag nästan får ont i magen. Jag har ingen broccoli - jag har rybs. Så festligt! Tack för att du upplyste mig. Kan bli en rolig krönika när det är min tur att skriva i tidningen nästa gång ;o)
Så här står det i informationen till fröerna.
BROCCOLI RAAB EARLY FALL
[ Brassoca Rapa ]
Broccoli Raab Early Fall [ Brassoca Rapa ] is an open pollinated 2 feet tall plant with tasty dark green leaves and spicy flowers. Small flower buds and leaves spice up salads or for use as greens. Used for its zesty mustard like flavor in Italian and other ethnic cuisine. Produces over a long period, rich in vitamins, very easy to grow. Sow from early to mid spring and again in late summer through early fall. Cover seed with 1/4 inch fine soil. Space rows about 2 feet apart. Gradually thin to 8 inches apart harvesting thinned greens. Plant in early fall for fall harvest. Will over winter from a late fall seeding in mild climates or with shelter.
De är goda, de små huvudena, så det är väl bara att fortsätta smocka i sig. Men frågan är - är det för sent att så riktigt broccoli?
//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
04-06-2010, 20:56
Det är ganska sent för broccolisådd men med tanke på att du bor i en mild zon så skulle man ju kunna testa med någon broccolisort som inte har alltför lång utvecklingstid och sedan hålla tummarna för en lång och mild höst.
Lilla hjärtat
04-06-2010, 20:59
Jag ska testa. Har kollat på nätfirmorna och där står det att flera sorter kan sås under hela juni.
Tack för hjälpen!!!
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.