foolishRice
04-06-2010, 22:16
Jag ska åka norrut, från Östergötland, om en vecka.
Tänkte höra om det finns någon som sitter på något/några bra tips om sevärdheter som är lätta att stanna till vid (dvs längs E4an). Typiskt någon bra krog eller ett kafé? Vacker natur/geologisk formation?
Någon stans måste man ju ändå sträcka på benen. Brukar annars bara stanna till i Sundsvall...
Huggorm
04-06-2010, 22:19
Höga kusten är ett måste, men då är du ju nästan framme. Det finns även ett ganska häftigt grottsystem vid Iggesund (tror jag det var) men det blir en liten omväg.
Platinum
04-06-2010, 22:29
Hur lång bensträckare behöver du? Och när i veckan passerar du Gässtrikland? Jag bor precis bredvid E4:an så när som på ett par kilometer och jag jobbar till vardags på ett arkiv i ett arbetarmuseum. Arbetarmuseet kan vara värt å bese mens du sträcker benen, ligger en mil från e4:an, men det kanske blir för lång avstickare.
M i Mälardalen (zon 2)
04-06-2010, 22:33
Om man är historiskt intresserad så är Uppsala högar alltid värt ett besök. Det nya museet är litet men rätt OK dessutom. Jag är osäker på kvaliteten på restaurangen då det var länge sedan jag besökte den.
ingrids
04-06-2010, 22:41
I Uppsala skulle jag fika på Viktoriakafeet i botaniska trädgården, kanske inte stans bästa käk men absolut stans snyggaste blommor
foolishRice
04-06-2010, 23:06
Det blir nog en fredagsresa. Museer är väl inte riktig vad jag tänkt mig, inte denna gång.

Uppsala är ju en riktig pärla, men där har jag bott. Tänkte mig något lite mer norrut...
för tjyven passa på att kissa inan trädgränsen sen är det kört,var gravid i 7 månaden när vi åkte till Ume fick kissa bakom två blombuskar de enda på 4 :-cry-:mil
ingrids
04-06-2010, 23:36
Skuleberget kanske?
Nä det var hekt platt ½!hade skitit i om Kungen kommit så kissenödig var jag:)
Sussie F-Flower
05-06-2010, 00:03
En av Sveriges mest kända orkidébotaniker, Rolf Lidberg, ligger numera begravd ca 4 mil från E4an. Iofs en liten ofantligt vacker sträcka att åka men ack så betydelsefull jag tror att den skulle vara för dig...
Tänk Dig att få stå vid Rolfs sten och bara få "känna in"... Det finns också många vilda orkidéställen så här års...
Som någon anna skrev: Höga kusten!!! Ett absolut måste att stanna vid.
Ett av UNESCOs världsarv. Egen hemsida med kartor och bra info:
http://www.hogakusten.se/ Där kan man njuta av en semester en hel vecka, men på hemsidan hittar ni säkert ett stoppställe för en halvtimme också.
Villa FraxinusEn suverän fiskrestaurang - uteservering /och inomhus - ca 1 mil från E4. Den är väl värd ett besök. Rest. ligger alldeles vid vattnet och små sjöbodar.
Jättegod stekt strömming.
Lörudden
netaave
05-06-2010, 12:54
Varken Uppsala eller Gamla Uppsala passeras ju längre. Nya E4 går utanför.
Älvkarleby är en liten pärla om ni kan tänka er åka av E4 o ta gamla vägen fram till Gävle, då får ni också lite havsutsikt på köpet, åker ni med barn kanske ni kan ta några timmars paus i Furuvik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.