Ormrot
Jag skulle vilja plantera marktäckare under min stora, vackra hägg och har funderat på följande växter (som jag inte har någon tidigare erfarenhet av):

Myskmadra och ormöga tillsammans
Hasselört
Vintergröna
Spetsmössa

För- och nackdelar med de olika alternativen? Jag har inte sett någon av dem annat än som enstaka plantor, så jag behöver lite hjälp för att kunna bestämma mig.
zaaritha
Hasselört o spetsmössa- låter bra!
Men; har du tänkt på sockblomma?
Blir fin i skugga!
ingrids
Håller med zaaritha, mycket för att både myskmadra och ormöga har en tendens att sprida sig mer än planerat. Vintergrönan kan också bli invasiv, men jag tycker den och hasselörten har så vackra blanka blad.
Ormrot
Tack för era svar!

Att myskmadra och ormöga sprider sig tror jag inte ska vara något problem. Det finns ingen rabatt i närheten och gräsmattan består redan av allt möjligt (utom gräs nästan) så jag rätt okänslig när det gäller den.
Jag hade tänkt plantera myskmadra och ormöga i en liten rabatt ihop med daggfunkia och påskliljor, men sedan slog det mig att de kanske är snyggare som marktäckare i lite större mängd.

Sockblomma har jag inte tänkt på, men är den snygg även när den blommat över? Bladen ska ju hålla sig fina och där ligger hasselörten bra till, men jag har läst att det krävs många plantor satta ganska tätt för att snabbt få täckning.
Järfälla
Hasselört tar lång tid på sig att etablera sig. Den är ju låg också. Bladen kan bli lite bruna när snön släpper eller vid blöt vinter. Men sen återfår de rätt snabbt sina vackra runda blanka mörkgröna blad.

Sockblomman odlas inte för blommorna egentligen, de syns ibland inte då de döljs av nya blad. Sockblomman ser lite risig ut på våren men tar sig snabbt. Även den är lite trög i etableringen. Den blir ju lite högre också. Vårbladen är rödanstrukna, och den har höstfärg. Som en pyttebladbuske ser den ut, vilket jag gillar.

Båda dessa är väl värda att vänta på.

Myskmadra är tacksam enkel och snabb. Blir snabbt fräsch på våren, och har ju väldigt ljusgrön grönska, och skira blad och blom. Helt annat intryck än hasselört... Ganska lätt att dra bort och hålla undan, inte så djupa rötter. Men en stor yta, som i ett woodland, eller under ett träd låter som helst rätta plats.

Vintergröna kastar långa stjälkar som rotar sig när de når mark. Blir lite gles däremellan och släpper alltså in ljus "mitt i", varför den inte är optimal som ogräsborthållande marktäckare. Tycker jag. Vackrast i naturliknandemark, tycker jag.

Spetsmössa har jag ingen egen erfarenhet av... Men den är söt! Många gillar den.
Anemone nebulosa
Myskmadra är en favorit, den är jättesöt, och plockar du en liten bukett och torkar så doftar den sedan ljuvligt! Tycker det låter vackert att ha den under häggen, fint när båda två blommar i vitt den tiden!

Penningblad täcker ju också marken bra och får små gula blommor.
Rödbladig revsuga är elegant.
Nävor av olika slag (geranium) som blommar ymnigt passar bra som marktäckare, men blir dock högre än de andra nämnda växterna.
Murgröna är vackert som marktäckare, och det gör ju inget om de även klättrar upp för häggens stammar...

Ormrot
Murgröna som klättrar upp längs stammen är nog riktigt fint, men jag tror inte att murgrönan blir särskilt frodig i mina trakter, om den ens överlever.

Jag har bestämt mig för att kombinera myskmadra och ormöga. Jag har köpt och fått några plantor och eftersom de verkar ganska invasiva, så får jag förhoppningsvis täckning snabbt. Spetsmössan och hasselörten ska jag definitivt plantera, men på andra ställen där jag dessutom vill ha lite mer "timida" växter.

Sockblomman verkar också fin som marktäckare, men det blev ingen ögonblicklig förälskelse, så då får det vara. Jag har redan så många vill-ha-växter på min lista.
Myosotis
Jag har ormöga under min hägg, men den sprider sig nästan inte alls. Däremot är det fullt med självsådda förgätmigej, väldigt vackert. Liljekonvalj, blå- och vitsippa växer där också.
Lakritsblomma
CITAT (Ormrot @ 05-06-2010, 00:14) *
Jag skulle vilja plantera marktäckare under min stora, vackra hägg och har funderat på följande växter (som jag inte har någon tidigare erfarenhet av):

Myskmadra och ormöga tillsammans
Hasselört
Vintergröna
Spetsmössa

För- och nackdelar med de olika alternativen? Jag har inte sett någon av dem annat än som enstaka plantor, så jag behöver lite hjälp för att kunna bestämma mig.

Spetsmössan har vackra blad och är ju så otroligt söt när den blommar! Fantastiskt tålig är den också. Jag fick två krukor med Spetsmössa av min mor, tror att det var i augusti '07, och de lever och frodas än i krukorna där vi ställde dem och blommar villigt!

Revsuga kanske kan vara ett annat alternativ? Inte så vackra blad tycker jag, men sprider sig snabbt och fin när den blommar i blå/lila.

Eller nån marktäckande Näva?

Myskmadran är vacker men jag har ingen egen erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon