Kanske har ämnet diskuterats förut, men jag hittar inte...
Jag har oftast sått basilika direkt i slutgiltig kruka, tiotals frön i en kanske 20 cm kruka. Ibland har jag försått och planterat om, men alltid en "tuva" av flera plantor. Då ser man ju att vissa av dem blir stora och frodiga, några förblir små och förtvinade. Kanske inte den bästa metoden alltså...?
Nu läste jag någonstans (var det här månne...) att EN basilikaplanta per kruka också ger bra skörd!
Vilka erfarenheter har ni? Har man bara en planta, ska den väl rimligtvis toppas ofta för att den ska förgrena sig.
Funkar det bra? Blir plantan buskig?
Jag har gjort på båda sätten och tycker inte att det blir bättre plantor om de står ensamma. Huruvida de blir buskiga tycks bero på sort. Vissa kvittar det hur man än toppar, de fortsätter ändå på en stjälk.
Småbladig Basilika breddsådd i ordentlig kruka (så det finns ordentligt med plats för rötterna och framförallt tål lite slarv med vattning) är min favorit.
Malin_MeL
06-06-2010, 00:05
jag bredsår i kruka, och skolar om till en 5 liters hink, då får jag mest tycker jag. inne hade jag förra året tre och tre i krukor. buskiga hade jag inte velat kalla dem precis, mest pinniga, mina förgrenade sig bra och gav mycket blad, men det såg inte så frodigt ut tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.