Vingnöten
05-06-2010, 08:53
Jaha... Tvättade och oljade utemöblerna igår. Eller som tur är bara borden hann jag, för idag är de fortfarande inte torra utan klibbar jättemycket. Jag måste ju gjort nåt fel, och jag tänkte undvika detta fel när jag ska göra stolarna.
Så,hur gör man en korrekt, perfekt inoljning?
Och, hur får jag bort klibbet? Är det bara att låta det vara eller?
Meriona
05-06-2010, 10:06
Vad använde du för sorts olja? Och hur mycket strök du på?
Vingnöten
05-06-2010, 10:28
En uteolja från Teknos. Kan den heta Woodex kanske? Vi har svarta trämöbler, så oljan är bruten med svart pigment.
Jag penslade på oljan med en liten pensel och la förmodligen på för mkt...Men borden var supertorra så jag tyckte de sög åt sig... Man kanske ska torka bortöverflödet efter en stund (med vad? det får ju inte ludda fast!), det gjorde inte jag, åkte på fest istället!
Jag har läst att oljan ska ligga på ca 10 minuter och sen ska det överfödiga torkas av med en trasa.
Prova nu att torka av - ju fortare desto bättre.
Aqvakul
05-06-2010, 12:24
CITAT (Alba @ 05-06-2010, 11:55)

Jag har läst att oljan ska ligga på ca 10 minuter och sen ska det överfödiga torkas av med en trasa.
Prova nu att torka av - ju fortare desto bättre.
netaave
05-06-2010, 12:48
torka av med ljummet svagt såpvatten
Vi har teakmöbler som jag oljar in men dom måste eftertorkas efter ca en halvtimma då blir dom kanonfina.
Det ska väl gå bra att använda "vad som helst" att toka med: hushållspapper, gamla lakan, trassel...
Lakan (el annant bomullstyg) är säkert det bästa om du vill undvika ludd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.