Full version: Plantor
Christa
Jag har plantor som står i drivbänkar av enkel plast. Behöver jag vänja dem direkt sol innan jag planterar ut dem?

Har börjat ta av locken någon timme i taget men det är ju enklare om man slipper.

fuchsian
CITAT (Christa @ 05-06-2010, 11:36) *
Jag har plantor som står i drivbänkar av enkel plast. Behöver jag vänja dem direkt sol innan jag planterar ut dem?

Har börjat ta av locken någon timme i taget men det är ju enklare om man slipper.

Hej Christa, Det beror på hurudan din drivbänk är, men uppfattade att växterna har inte flyttats till var sin egen större kruka, men vad har du för plantor?
Det är ju nu så varmt att du kunde lägga drivbänken i skugga och börja med att lyfta bort om du har nån skydd över dom. Om du gör det varje dag och om vädret tillåter, förlänger du utetiden och också lite solsken skadar inte när du ser att dom mår bra. De har nu rötter, så frågan är om du kunde flytta över dom i småkrukor, annars kan det bli rottrassel. Samma där om du sätter dom i krukor så slipper du att rötterna får sin egen plats. Visserligen mycket jobb, sommaren har redan börjat, så vänj dom till uteluft och ser du att de mår väl så efter första natten ute, kan du plantera dom dit du har tänkt att göra.
Detta blev nu 2 olika alternativ, men en sak är säker --- ut ska de i skuggan och inte i blåsten, prova så och du kanske får flera svar av "veteranerna" på forumet, för mig är detta andra året med plantor och nu stannar de ute och planteras under helgen.... fr. fuchian
Christa
CITAT (fuchian @ 05-06-2010, 12:17) *
Hej Christa, Det beror på hurudan din drivbänk är, men uppfattade att växterna har inte flyttats till var sin egen större kruka, men vad har du för plantor?
Det är ju nu så varmt att du kunde lägga drivbänken i skugga och börja med att lyfta bort om du har nån skydd över dom. Om du gör det varje dag och om vädret tillåter, förlänger du utetiden och också lite solsken skadar inte när du ser att dom mår bra. De har nu rötter, så frågan är om du kunde flytta över dom i småkrukor, annars kan det bli rottrassel. Samma där om du sätter dom i krukor så slipper du att rötterna får sin egen plats. Visserligen mycket jobb, sommaren har redan börjat, så vänj dom till uteluft och ser du att de mår väl så efter första natten ute, kan du plantera dom dit du har tänkt att göra.
Detta blev nu 2 olika alternativ, men en sak är säker --- ut ska de i skuggan och inte i blåsten, prova så och du kanske får flera svar av "veteranerna" på forumet, för mig är detta andra året med plantor och nu stannar de ute och planteras under helgen.... fr. fuchian

De står redan i var sin kruka och har bra rötter. Det är mer själva uv-ljuset rakt på bladen som jag är orolig för. När de är snabbdrivna och har stått i drivbänk så blir ju bladen lite tunnare och ömtåligare också.

Har för mig att växter som inte är vana vid så mycket uv-ljus kan bli skadade om de plötsligt får det.

Paprika, chili och kapkrusbär är de största och de stod utan lock en timme i förmiddags. Sedan slokade de trots att jorden var tillräckligt fuktig. De har ibland slokat när jag öppnat boxarna för sent på dagen också och det har blivit för varmt.

När man köper sommarblommor för krukor så brukar man ju inte vänja dem utan planterar dom direkt så jag är lite fundersam.

*Stintan*
Ingen av dom plantorna skulle jag sätta i direkt solljus. Lägg fiberduk över plantorna som skydd mot den starka solen så borde dom klara mer än en timme.
kerstin z5-6
Gäller allt fö i plantväg, drivet inne eller skyddat....skydd mot vind =uttorkning, sol-solskada och frost, allt fixas med ett eller flera lager fiberduk som sen skalas av i lämplig takt under en v ungefär
Fröken Knuff
CITAT (Christa @ 05-06-2010, 12:42) *
Paprika, chili och kapkrusbär är de största och de stod utan lock en timme i förmiddags. Sedan slokade de trots att jorden var tillräckligt fuktig. De har ibland slokat när jag öppnat boxarna för sent på dagen också och det har blivit för varmt.

När man köper sommarblommor för krukor så brukar man ju inte vänja dem utan planterar dom direkt så jag är lite fundersam.

Min mamma fick två av mina kapkrusbärsplantor innan de blivit avhärdade. Nu hade de visserligen drivits upp inomhus, men hon ställde ut dem direkt och nu är nästan alla blad spröda och vita, alltså brännskadade. Mina plantor har jag skolat ut, ökat antal skuggtimmar och nu har de varit i sol rätt mycket också senaste dagarna och de mår toppen. Så jag rekommenderar dig att avhärda dem. Samma sak med chili och paprika. Lite pilljobb, men det är det värt! Hennes har inga blommor/frukter än, mina har 13 st, så det lönar sig iaf! smile.gif
Christa
Tack för alla svar! Jag har tänkt att utnyttja vädret den här veckan. Mulet och svag vind 3 dagar i rad och sedan mulet ett par dagar till. Krukor är ju flyttbara så blir det sol kan jag ju sätta dem i skuggan.

Får ju hålla koll på dem och se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon