|
Full version: Rachel Corrie
vitavargen
05-06-2010, 11:22
Skeppet Rachel Corrie är på sin väg till Gaza för att bryta den hemska ekonomiska embargon som gjort att 1,5 miljoner människor drabbas dagligen. Skeppet döptes efter den amerikanska fredsaktivisten Rachel Corrie som överkördes av israeliska Bulldozer som ville rasera palestinska hem med Rachel ställde sig i vägen för dem 2003. Hon blev 24 år. http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...%26tbs%3Disch:1Hoppas att alla de elva ombord (varav en är en Nobels fredspristagare från 70-talet) klarar sig oskadda.
Huggorm
05-06-2010, 11:43
Räckte det inte med en tråd om gazabåtarna?
Aqvakul
05-06-2010, 12:30
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 12:43)  Räckte det inte med en tråd om gazabåtarna? Det är väl knappast din uppgift att avgöra...
Piccante
05-06-2010, 13:26
Rachel corrie är bordad av israelisk militär nu. inga dödsoffer krävdes dock då besättningen möte kaparna med passivt motstånd. Bordningen skedde utanför israeliskt territorialvatten när skepept hade kurs mot Gaza city.
Huggorm
05-06-2010, 14:44
CITAT (Aqvakul @ 05-06-2010, 13:30)  Det är väl knappast din uppgift att avgöra...  Det var därför jag utformade det som en fråga
vitavargen
05-06-2010, 14:59
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 15:44)  Det var därför jag utformade det som en fråga  Du fick svar på tal av Aqvakul och det får räcka  Först skrev jag i Herkules tråd, sen ångrade jag mig. Det berodde på att den tråden heter ju konvojen till Gaza och det kan finnas annat man tar upp där. Detta är ett skepp som jag vill så gärna (för att hedra minnet av Rachel Corrie) ha en tråd för. Det är ganska komplext och sorgligt med allt som Israel ställer till med. De har andra alternativ också. Det är en grupp i Israel som vill föra det israeliska samhället mot ännu mera våld och död. Hoppas att de civila föreningarna i Israel får ett fillfälle att säga ifrån emot de relisiösa förhistoriska figurerna som är just nu högljuda.
Huggorm
05-06-2010, 15:10
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 15:59)  Hoppas att de civila föreningarna i Israel får ett fillfälle att säga ifrån emot de relisiösa förhistoriska figurerna som är just nu högljuda. Hoppas det samma om Palestina, dom är ju i exakt samma läge
vitavargen
05-06-2010, 15:18
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 16:10)  Hoppas det samma om Palestina, dom är ju i exakt samma läge Ja, exakt! De som ger prägel i området är Israel och inte Palestina, beroende på landets strategiska vikt för omvärlden.
vitavargen
05-06-2010, 21:24
CITAT (Markus_H @ 05-06-2010, 14:26)  Rachel corrie är bordad av israelisk militär nu. inga dödsoffer krävdes dock då besättningen möte kaparna med passivt motstånd. Bordningen skedde utanför israeliskt territorialvatten när skepept hade kurs mot Gaza city. Ja, det gjorde de! Imorse klockan fem svensk tid har den israeliska armén rövat bort Rachel Corrie. Det måste vara väldigt svårt för militären där att ge sig två gånger på en och samma person (Rachel Corrie). Militären säger att de ska förhöra besättningen på rachel Corrie( varför Nobels frdspristagaren fortsätter med sina fredliga aktioner, undrar de säkert. Detta är en väldigt svår fråga för Staten Israel att förstå). Fredsaktionerna och dessa färjor till mellanöstern är så hoppgivande för konfliktlösnning i området att man får den här känslan (Hoppas att kommande aktioner riktar sig på kvinnors läge i Mellanöstern. Tänk, kvinnor på färjor till Mellanöstern för att stärka kvinnors status där)
Huggorm
05-06-2010, 21:41
Jag är tyvärr inte lika hoppfull, jag tror att det fortfarande är mycket långt till en lösning i palestinafrågan...
theseraphim
05-06-2010, 22:13
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 22:41)  Jag är tyvärr inte lika hoppfull, jag tror att det fortfarande är mycket långt till en lösning i palestinafrågan... Håller med dig, ser man till nyhetsvärdet ang den första konvojen så är det tyvärr redan "old news". Om något halvår är det helt bortglömt precis som så många andra hemskheter i världen se bara på jordbävningen i Haiti och se om ni hittat något om den i pressen.
Huggorm
05-06-2010, 22:15
CITAT (theseraphim @ 05-06-2010, 23:13)  Håller med dig, ser man till nyhetsvärdet ang den första konvojen så är det tyvärr redan "old news". Om något halvår är det helt bortglömt precis som så många andra hemskheter i världen se bara på jordbävningen i Haiti och se om ni hittat något om den i pressen. Det såg jag så sent som igår, FN skickar dit ännu fler poliser nu för att hindra våldet och plundringarna. Men i sak håller jag med, jag tror inte ens det dröjer mer än några veckor innan gazabåtarna är bortglömda
theseraphim
05-06-2010, 22:19
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:15)  Det såg jag så sent som igår, FN skickar dit ännu fler poliser nu för att hindra våldet och plundringarna. Men i sak håller jag med, jag tror inte ens det dröjer mer än några veckor innan gazabåtarna är bortglömda Tror tyvärr att det konstanta nyhetsflödet och all bevakning som sker konstant i realtid gör att folk får svårare att engagera sig. I dagens nyheter...femtio döda i oväder i tjeckien, 97 döda och 200 skadade i nytt bombdåd i Pakistan, vansinnesdåd i tysk dagis när dagisfröken hugger ner fem barn...och nu över till Tone och vädret. Inget onte om Tone bekkestad för hon är trevlig men så mycket hemskt det kan vara i en o samma nyhetssänding plus sedan ekonominyheter som pratar om höjda bensinpriser, inrikesnyheter om valet och vårdskandaler osv.
vitavargen
05-06-2010, 22:22
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:15)  Det såg jag så sent som igår, FN skickar dit ännu fler poliser nu för att hindra våldet och plundringarna. Men i sak håller jag med, jag tror inte ens det dröjer mer än några veckor innan gazabåtarna är bortglömda Dessa förändringsvågor och krav på fred har kommit för att stanna. Det har aldrig i vår historia hänt att en fråga behandlats så internationellt. Nu är det början. Ju längre fram desto mera aktion blir det. just nu står andra fartyg på tur mot Gaza. Israel vill vädja om att de får lösa problemmet själva, men ingen tror på dem. Nu är det bara att glädjas över dessa förändringarnas vågor och börja stödja de på olika sätt. {Det är väl skillnad på det som hände i haiti (naturkatastrof)och det som pågår i Israel(politisk katastrof)}
Huggorm
05-06-2010, 22:23
Man får redan nu bläddra ner en bra bit på aftonbladets hemsida för att komma till rapporteringen från gazabåtarna
vitavargen
05-06-2010, 22:42
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:23)  Man får redan nu bläddra ner en bra bit på aftonbladets hemsida för att komma till rapporteringen från gazabåtarna De har kanske hinder med allt annat Idol, Talang, melodi hit och dit  . AF har inte varit ledande opinionsbildare. De följer opinionen. När dessa rörelser får mera kraft kommer de att skriva mera om det.
theseraphim
05-06-2010, 22:48
CITAT (vitavargen @ 05-06-2010, 23:22)  Dessa förändringsvågor och krav på fred har kommit för att stanna. Det har aldrig i vår historia hänt att en fråga behandlats så internationellt. Nu är det början. Ju längre fram desto mera aktion blir det.
just nu står andra fartyg på tur mot Gaza. Israel vill vädja om att de får lösa problemmet själva, men ingen tror på dem. Nu är det bara att glädjas över dessa förändringarnas vågor och börja stödja de på olika sätt. {Det är väl skillnad på det som hände i haiti (naturkatastrof)och det som pågår i Israel(politisk katastrof)} Givetvis kan något gott komma ur detta men tyvärr så brukar politikernas intresse dala när dess invånare gör det. Det är tyvärr där media kan ha en negativ effekt. Ju mindre det skrivs, kablas och läggs ut om detta desto snabbare blir det passé hos en stor del av befolkningen och då släpper även pressen på att göra något hos politikerna. Israel är en het fråga so väldigt många ledare helst vill slippa att ta i med tång om de har en möjlighet då frågan är så infekterad. Många frågor genom åren har varit storpolitik tex kriget i Georgien för något år sedan men inte blev det mycket efterspel av det. Jag hoppas däremot att något händer även om det innebär att bara hälften av det som skickas kommer fram.
vitavargen
05-06-2010, 23:21
CITAT (theseraphim @ 05-06-2010, 23:48)  Givetvis kan något gott komma ur detta men tyvärr så brukar politikernas intresse dala när dess invånare gör det. Det är tyvärr där media kan ha en negativ effekt. Ju mindre det skrivs, kablas och läggs ut om detta desto snabbare blir det passé hos en stor del av befolkningen och då släpper även pressen på att göra något hos politikerna. Israel är en het fråga so väldigt många ledare helst vill slippa att ta i med tång om de har en möjlighet då frågan är så infekterad. Många frågor genom åren har varit storpolitik tex kriget i Georgien för något år sedan men inte blev det mycket efterspel av det. Jag hoppas däremot att något händer även om det innebär att bara hälften av det som skickas kommer fram. Om du googlar på Rachel Corrie får du 1 710 000 träffar på 0,08 sekunder. Den första är inte vår tråd men det är en nyhet på en nyhetssajt och det handlar om skeppet Rachel Corrie. Detta är bara ett litet exempel på den förändringen som är på väg. Kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|