ultrarapiid
05-06-2010, 12:02
Min sockerärtsplanta håller på att dö. Plantan är ca. 2 månader. Alla blad nerifrån gulnar och torkar. De yngsta bladen är dock friska, plantan blommar och ger frukt. Vad gör jag för fel och kommer denna att återhämta sig? Se bilder
[attachment=50709:DSC06243.JPG]
[attachment=50710:DSC06244.JPG]
Sen har jag min paprikaplanta, även den ca. 2 månader gammal. Stammen ser inte frisk ut. Det är svart längst ner på stammen och vita prickar, varför? Se bild
Mina växter står på en inglasad balkong, solen går upp på andra sidan huset så plantorna har eftermiddagssol.
[attachment=50711:DSC06248.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2010, 16:55
Paprikan tycker jag inte att det är något fel på många paprikasorter får mörkare stammar när de blir äldre.
Sockerärterna tycker jag ser ut att ha lite solskador + möjligtvis näringsbrist. Jag har testat odla sockerärt något år i kruka och efter de suttit ett tag i krukan blev det ont om näring och då såg de ut sådär (+jag använde billighetsjord som ju inte brukar hålla så länge). +Vid näringsbrist prioriteras de nya bladen och de gamla brukar plantan låta vissna bort. Baljväxter kan ofta bilda eget kväve med kvävefixerande bakterier, i köpejord brukar ofta inte dessa bakterier finnas så då kan de behöva ha hjälp med att få näring.
ultrarapiid
06-06-2010, 09:41
Tack för ditt svar Åsa! Jag är totalt nybörjare med detta, så jag tackar aldrig nej till tips.
Men kommer sockerärten att återhämta sig? Kommer den ge väldigt liten skörd isåfall? Kanske bäst att kassera den helt och hållet ..
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2010, 12:27
Nytillväxten ser ju bra ut så det finns ju chans till skörd, jag skulle dock peta ner några til frön i krukan för säkerhets skull.
Hej
De är gamla blad blir gula på grund att de saknar kväv och fosfor, du kan gödsla med naturliga gödsel eller kompost.
Obs
det kan inte ge växter mycket vatten för att blir lite syra i jorde och öka risken till svamp sjukdom.
H:Bassam
Kolmårdstrollet
17-06-2010, 21:03
Hej!
Mina gav upp helt och dog... (du skrev i min tråd från förra året men jag svarar här) ska försöka i år igen, men har inte kommit till skott ännu. Tänkte så direkt på friland, har för mig att jag läste någonstans att dom är jättekänsliga för omplantering. I mitt fall förra året har jag lite svårt att tro att det berodde på näringsbrist, hade ny jord spetsad med kogödsel...
De som lyckas verkar ju få attans stora skördar och det skulle ju inte sitta fel att ta fram egna ur frysen i vinter
Lycka till!
Hej
Det är inte fel, alla vi tar från varandra och hjälper varandra
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.