Full version: Förslag, Inspiration
Andreashh
Hejsan.

Har en slänt jag desperat måste göra något kul med. Men har inga idéer. Alla grannar har lagt stenmjöl och stenar bara vilket ser lite tråkigt ut. Något som har något kul förslag eller har gjort något kul i en liknande slänt?

Vill inte ha något som tar för mycket tid att sköta i framtiden. Men enkelt, snyggt och lättskött. Kanske lite ljus? Förslag?

Tack på förhand.

Andreas
RibesRubusVitis
Hej och välkommen! Hela forumet är fullt av tips; sök på ordet "slänt" i sökrutan uppe till höger. Välj att söka i alla avdelningar, så kommer massor av svar om plantering (även om stensättning som du inte gillade).
Ally
Du kan plantera i princip som vilken rabatt som helst.
Bara ha stora tramp stenar för att kunna komma åt planteringar / rensa ogräs etc.
Tänk på säsongerna, så att det blir fint året om, några vintergröna växter, etc.
Många av varje plant sort, upprepade i flera grupper.

Kanske plantera marktäckande eller klätter rosor längst ner på slänten som kan klättra upp på slänten
Marktäckare som "binder" det hela....
ingrids
Jag såg ett tips en gång i en trädgårdsbok (eller kanske tidning) där de hade spaljerat träd längs med marken. Det kräver att man har ett underlag som är lätt att hålla ogräsfritt (stenmjöl och stenar wink.gif ) och så slår man ner stolpar så att det sticker upp 10-15 cm och endera spikar fast läkt/ motsvarande eller drar metalltrådar så att man får en spalje. Sedan planerar man träden man ska spaljera lite snett och leder ner dem mot spaljen. Givet att slänten är solig och varm kan du få bra skörd. Kräver beskärning och uppbindning, men knappast mer än ett par gånger per år.
Peztis
Slänter är sällan roliga, tycker jag, jorden rasar ned, svåråtkomligt så det är ofta risigt och ovårdat. Jag förstår dina grannar som lagt stenar. biggrin.gif
Där jag växte upp var det många som hade en slänt så som er, ingen var särskilt snygg eller trevlig...

Vad tror du om att göra en avsats på mitten med plats för en liten sittgrupp? Bygga stödmurar både ovan- och nedanför? Låta några lätterväxter klänga på murarna?

Det blir ju ett stort jobb men det skulle bli rätt läckert!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon