Full version: Snöväder!
renate
ohmy.gif Det är blåst och det snöar här hos mig.Mysigt var ute och försöker tar bilder,det gick inget vidare för mörkt. Ett blir så där.Det är 0 gradig just nu,hoppas att det inte går över i regn. rolleyes.gif tongue.gif wub.gif
Renate

benganz
Med andra ord:Så vräker den vita skiten ner.mad.gif
Allmänt kallad "Lappmögel"
*Felix matte*
CITAT (benganz @ 11-01-2004, 21:37)

Kan man få fråga var i landet "Benganz" huserar när han så flitigt använder ordet "lappmögel" om snö? (2ggr...minst)
Hannele
En helt underbar vintersöndag här! wub.gif

Eva i Skåne
Här i Skåne har vi ösregn nu ikväll sad.gif . Dessutom 0-gradigt. Det kan bli en besvärlig morgon sad.gif
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 11-01-2004, 22:20)
Här i Skåne har vi ösregn nu ikväll sad.gif . Dessutom 0-gradigt. Det kan bli en besvärlig morgon sad.gif

mmm, hela vår uppfart är täckt av is, och så vatten ovanpå det... kuuuul wink.gif
Ella
Oups tur att jag inte börjar tidigt imorgon... men med lite salt har det väl smält bort och blitt fint till jag börjar 12.30 rolleyes.gif laugh.gif smile.gif
Maria i Helsingborg
Det blir väl att snöra på skridskorna kl. 06.30 sad.gif
Betty

Ska be att få upplysa dej Benganz att här uppe i norr har jag aldrig hört någon kalla snö för "lappmögel". I mina öron är det ett riktigt fult ord, snudd på rasistiskt... mad.gif
benganz
CITAT (Felix matte @ 11-01-2004, 22:11)

Kan man få fråga var i landet "Benganz" huserar när han så flitigt använder ordet "lappmögel" om snö? (2ggr...minst)

Benganz bor på Gotland och gillar inte snö
Gunvor Nilsson
Nu är allt vitt igen! Jag tycker om nysnö för den täcker det smutsgrå som vi får ganska fort här i storstan wub.gif wub.gif
/Gunvor
Adri-Anne
Så fort det kommer två, tre snöflingor neddalande, så kommer regnet som en hackihälninnen och förstör alltihopa. sad.gif
KURT
CITAT (benganz @ 12-01-2004, 00:40)
Benganz bor på Gotland och gillar inte snö

Snö som är så bra för all växter! Jag är glad åt alla variation som vädret här erbjuder. Visst är det många som anser att det räcker med snö på eftermiddagen den 24/12 och det för resten av året skulle vara bra med halvklart och 24 grader varmt. Men de förstår då inte hur tråkigt det skulle bli om vi inte hade variationen, eftersom jag förövrigt inte kan påverka vädret speciellt mycket så är det ingen mening att slösa energi på att bli upprörd över vilket väder vi har/får.
Berith
Här kom det ung 1 dm till i natt. Såklart att det ska vara snö på vintern! Tänk vad lång och tråkig vintern vore om det var samma väder från oktober till april. Gråluddigt, snålblåst, lite småregnigt, mörkt...
yla
jippie de har kommit snö här me 1dm eller så
det blir ljust o fint men dessvörre så verkar de vara rätt så många plusgrader o nå slags regn som kommer ner attans synd
men jag hinner nog få se lite av snön då jag går ut snart
renate
sad.gif Tyvärr vårade härligheten inte länge,det har regnat och det är plusgrader nu.Att kalla snö för lappmögel har jag aldrig hört,tycker inte om ordet.I januari vill jag har snö,så de så.Tänkte går ut och ta snöbilder idag men den håller på att går upp i vatten. sad.gif sad.gif sad.gif huh.gif huh.gif mad.gif
Renate
Posse

Nedan från http://www.sapmi.se/ssr/giella.html

CITAT
I samiskan finns mer än hundra ord för att beskriva snön. De anger snömängden, snöns konsistens, dess bärighet, snöytan, olika slags skid- och slädföre, det orörda snötäcket, spår av olika slag, rimfrost och snö på buskar och träd. Orden innefattar också barmarksfläckar, snösmältning och snöfläckar på sommaren.
vickeva
CITAT (renate @ 12-01-2004, 09:09)
sad.gif Tyvärr vårade härligheten inte länge,

Freudiansk felsägning???
Betty
CITAT (Posse @ 12-01-2004, 13:00)

Nedan från http://www.sapmi.se/ssr/giella.html

CITAT
I samiskan finns mer än hundra ord för att beskriva snön. De anger snömängden, snöns konsistens, dess bärighet, snöytan, olika slags skid- och slädföre, det orörda snötäcket, spår av olika slag, rimfrost och snö på buskar och träd. Orden innefattar också barmarksfläckar, snösmältning och snöfläckar på sommaren.

Jag är helt övertygad att ordet "lappmögel" inte finns med på den listan...
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 12-01-2004, 08:42)
Här kom det ung 1 dm till i natt. Såklart att det ska vara snö på vintern! Tänk vad lång och tråkig vintern vore om det var samma väder från oktober till april. Gråluddigt, snålblåst, lite småregnigt, mörkt...

Instämmer sad.gif . Det du har beskrivit är typisk skånsk vinter. Fy vad den är tråkig sad.gif . Tacka vet jag några minusgrader och vitt på marken, men detta upplever vi bara enstaka dagar på året.
yla
jag hann fånga en del snö på bild idag
jag hann också stå på öronen två gånger rolleyes.gif
det va väldigt halt undertill smile.gif
men de e regn nu
*Felix matte*
Så här såg det ut hos mig idag.
Posse
CITAT (Felix matte @ 12-01-2004, 18:43)

Blått som i Pripps Blå-reklam... rolleyes.gif
curman
I Helsingborg har det snöat också...lite iallafall.
Men igår kväll regnade det mesta bort.
För några dagar sen såg det ut såhär.
Eva i Skåne
Agnetas vinterbild är ljuvligast. Sån vinter vill jag ha i några veckor. wub.gif Och sen vill jag ha vår direkt. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 12-01-2004, 19:43)
CITAT (Felix matte @ 12-01-2004, 18:43)

Blått som i Pripps Blå-reklam... rolleyes.gif

Så vackert är det kl.14.35.... när solen gått ner får vi ett blått ljus wub.gif
vickeva
Kolla här på mina tokungar, och ett par inlånade... (taget idag vid 18-tiden strax söder om Lund)
Betty
Vilka stolta byggmästare! Härligt! laugh.gif
estet

Här är en härlig januaribild från mej. Dock inte jag som tagit den.
vihemma
Det var en fin bild.

Tror mej ana vart det kan vara, bor 5 mil i Nordöstlig riktning å här regnar det sad.gif (uppe på huvud kanten av Norrbottenskusten)

Hela snölagret (1,5dm) på ena sidan av taket släppte just med den följden att jag höll på att bada tangentbordet med kaffe blink.gif

Det sa nästan Pang innan det släppte.

Undra om man kan somna nu i första taget...
estet
Bilden är tagen från parkeringen till mitt jobb.
Tyvärr så är det ju 0 eller plus grader just nu, men inget regn. All vacker snö o rimfrost i träden kommer ju att försvinna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon