Denna sorts buskar växer på många ställen som friväxande häck på vårt koloniområde. Vet någon här vad det är för något? Vi vill veta för att kunna ta reda på skötselråd.
Det ser ut som någon sorts spirea. Problemet med dem är snarare att hålla tillbaka dem än att få dem att växa.
Olle
Det var mer beskärning vi tänkte på. De har på många ställen blivit bladlösa och mkt risiga nedtill. Är det ngn slags spirea så tål den väl förmodligen hård beskärning. Tack för hjälpen!
Huggorm
05-06-2010, 20:30
Kapa någon centimeter från marken, så är den lika hög igen nästa år
Jag tycker det ser ut som Klasespirea,vi klippte ner våran häck till ca 15cm förra våren och engång till efter midsommar den är jätte fin nu grön och frodig.
Huggorm
05-06-2010, 22:19
Klasespirea eller häckspirea, svårt att säga och dom är i princip identiska. Jag har mängder av den vid torpet och för ett par år sedan gjorde jag mitt yttersta för att bli av med den på ett mindre område. Jag grävde till och med upp rötterna. Men idag är den tillbaka igen, större och ståtligare än någonsin. Det är nog den perfekta häckväxten, för den går verkligen inte att misslyckas med, den överlever allt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.