Fotot togs i dag, men är det en vråk eller hök? Eller någon annan art?
Meriona
05-06-2010, 18:10
Jag tycker att den ser ut som de glador som Myosotis pekat ut för mig när jag varit på besök där. Men säkrast är att vänta på svar från någon fågelexpert (t.ex. Myosotis).

Jag kikade på din profil och såg att du bor i Skåne, så då skulle det ju faktiskt kunna vara en glada.

Inte dåligt att lyckas fånga den på bild!
Bengalow
05-06-2010, 18:18
Det är en Glada. Dom t.o.m. övervintar härnere i Skåne. En gammal skröna sade, att när Gladan visade sig på våren, så fick lantarbetarna dubbla matransoner, så den höll man utkik efter! I gengäld fick man jobba längre om kvällen.....
Huggorm
05-06-2010, 18:21
Stjärten ser inte väldigt glada-lik ut, men det är svårt att se på fotona
lavendelgården
05-06-2010, 18:28
Hej!
Synd att det inte gick att förstora bilderna. Jag tror inte att det är en Glada - för kort stjärt. Kanske kan det vara en ormvråk.
Kul ändå med dessa frågor - inte är det lätt inte!!
Åsa
zaaritha
05-06-2010, 21:05
Syns tyvärr inte om den har kluven stjärt som glador har!
sparvuggla
06-06-2010, 10:13
För dålig bild för att kunna säga säkert. Bivråk är också tänkbart förutom brun eller röd glada.
Aqvakul
06-06-2010, 11:07
CITAT (zaaritha @ 05-06-2010, 22:05)

Syns tyvärr inte om den har kluven stjärt som glador har!
Hade man sett det så hade saken varit klar. I övrigt så talar inget utseendemässigt emot att det är en glada. De är numera också de vanligaste rovfåglarna man ser här nere.
Tack för hjälpen, tror inte det är en glada, snarare ormvråk. Fotot är taget i Skänninge utanför Mjölby.
Mvh anilin
Myosotis
06-06-2010, 14:57
CITAT (anilin @ 06-06-2010, 14:02)

ormvråk
Aldrig i livet! Jag tror det är en brun kärrhök.
Jag tror ändå att det är en glada. Bilden är för dålig för att man ska se den kluvna stjärten.
Ormvråk har inte så långa vingar. Brun kärrhök brukar inte flyga högt, utan snarare dansa runt på låg höjd. Brun glada kan det förstås vara, men den är extremt ovanlig. Min gissning är "vanlig" (röd) glada.
Skulle säga att det inte är orm/fjällvråk eftersom dessa arter har något kortare och bredare vingar. Hök är det inte heller, eftersom de har korta och breda vingar. Tvivlar på att det är en glada - enligt min uppfattning brukar stjärtens klyvning vara mycket synlig, och dessutom syns den ljusare teckningen på vingarna ganska bra även på håll.
Håller med Myosotis om att det liknar mest en kärrhök/ängshök (brun el honfärgad). Visserligen brukar dessa flyga lågt och "hänga" över vassar eller fält, MEN även dessa fåglar flyger ju högt ibland, t.ex. om de skruvar sig uppåt för att flyga norrut.......
Myosotis
07-06-2010, 12:04
Som jag redan har sagt är det ingen vråk och naturligtvis ingen falk, hök, örn eller gam heller. Jag påstår också att man hade sett stjärtens klyvning om det hade varit en glada, dessutom ser det bara inte ut som en glada. Kärrhökar kan visst flyga högt också och den ser ut som en brun kärrhök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.