vi har nyligen flyttat till zon 3 och tyvärr blivit av med vår underbara balkong. upptäckte i dagarna att det finns lediga kolonilotter i närheten. tog en promenad för att kika på dem; gräsbevuxna i brist på kärlek.
är det någon idé att skaffa fram en jordfräs och försöka få ordning på lotten? finns något ätbart att sätta inom den närmsta tiden som hinner ge avkastning i år? är inte intresserad av att odla blommor, bortsett från de som attraherar nyttodjur.
vitavargen
05-06-2010, 17:50
Ja.
Om ni börjar nu så har ni nästa år en helt färdig lott. Alla örter behöver bara ett par veckor. En del saker kan ni köpa som plantor så som tomat, gurka, paprika och liknande.
Vet inte om ni har för syfte att ha nån vindruvranka också. Den kan ge både blad och frukt.
Lycka till !
är litet för otålig för att förbereda i år för nästkommande.
har förstås två jättefina tomatplantor i köksfönstret som säkert skulle jubla utomhus. för visst måste det vara färdiga plantor att sätta ut. tack för dina tips, vitavargen!
Jag fräste upp mitt igenvuxna torp-land förra helgen, och den här helgen tänker jag så. Jag tror absolut det finns tid. Olika småblad som sallader, spenat, ruccola, dill och persilja borde du väl hinna skörda till hösten i alla fall. Bönor kanske, de brukar ju sås i slutet av maj och någon vecka senare spelar väl ingen roll. Kör på!
Jamen visst finns det tid!!!
Köp frö nu och så hemma sallat, bönor mm och när ni fått orninge på lotten så planterar ni ned dem där.
Sllat, rädisor mm ska man ju så i omgpngfar fram till junli och sedan är det dags för de asiatiska grödorna. Framåt hösten kan ni ju så sådant som sedan ska skördas nästa år!
Det är lite som med träd, plantera dem så fort som möjligt - tiden går och snart har det gått de där tio åren och trädet börjar bli stort!
blomkronan
05-06-2010, 20:46
JA... kör på!!!! Det är inte försent!
som dom andra säger, det finns massor av planter att köpa i butikerna och du kan som Peztis säger förså lite hemma nu. Sallad kan du bre så i en kruka och sen plantera ut på lagom avstånd i jorden.
vitavargen
05-06-2010, 21:08
CITAT (lovwal @ 05-06-2010, 18:55)

är litet för otålig för att förbereda i år för nästkommande.
har förstås två jättefina tomatplantor i köksfönstret som säkert skulle jubla utomhus. för visst måste det vara färdiga plantor att sätta ut. tack för dina tips, vitavargen!
Det enda ni behöver göra är att vända på jorden och få bort gräset.
En kolonilott brukar ju vara en del av en förening som har ett gemensamt liv och ganska varma relationer. Ni kommer att få massa spännande frön, olika idéer och förslag från grannarna.
Hoppas att ni trivs där!
( några tegelstenar och lite cement skulle kunna bidra till med en italiensk ugn. Baka egna pajer och pizzor på egna örter och grönsaker är helt oslagbart

)
härligt hoppingivande svar!

jag ska undersöka möjligheten att hyra en lott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.