Full version: Äntligen! Knoppar
Maggan H
Idag såg jag till min stora glädje att det kommer knoppar på flera av stammarna på min uppspaljeade Kiwi! yahoo.gif Det finns 4 plantor ihoptvinnade så hoppas att det finns både hon och hanplantor så det kan bli frukt också. Nu kommer jag att granska plantorna varje dag i väntan på att de ska slå ut och hoppas hoppas att det blir 2 olika slags blommor!
Peztis
Vad skoj! Hoppas det blir något!
stennie
Vad roligt! är det köpta plantor eller egensådda?
Alexander-VG-zon3
vad roligt att dom klarat vintern så bra och att dom blommar, ingen bild ?

du får pollinera dom och se om där blir frukt, jätte skoj om du får frukt på dom.
Maggan H
Jag har sått dem själv från vanlig köpfrukt, tror det är 5 år sedan nu. Knopparna har inte slagit ut än men jag kommer så klart att sätta in en bild när de slår ut!
stennie
yahoo.gif Då finns det hopp.... Jag sådde också mina för 5 år sedan!!! yahoo.gif
Maggan H
För 3 dagar sedan såg knopparna ut så här. Det är kylslaget väder så den väntar nog på lite mer värme. Idag såg jag att några knoppar börja spricka i sömmarna, så snart, snart....
[attachment=51242:P6140003.JPG]

Jag vet inte om det är någon skillnad på hon resp hanplantornas blad, men jag har två olika på plantorna, men det kan kanske bero på andra omständigheter. Detta är plantan som blommar snart:
[attachment=51243:P6140009.JPG]

Och detta är plantan längst ut till höger på bilden nedan: (Förra bilden är längst till vänster i bild nedan.)
[attachment=51244:P6140010.JPG]

4 ihopsnurrade plantor..... Planterade i öst mot garageväggen.
[attachment=51245:P6140006.JPG]

Det gäller att inte vänta för länge med att staga upp en ranka, detta är ingen ovanlig syn hos mig.... giggle.gif

[attachment=51246:P6140007.JPG]
Solstorm
Det ska bli roligt att se bilder när knopparna öppnat sig. Är det frö från köpefrukt som övervintrat ute och klarat den här tuffa vintern?
Maggan H
Ja, som jag skrev ovan har jag sått dem från köpefrukt, har kollat, det var 2005 och den första vintern fick de övervintra frostfritt. Jag planterade ut dem sommaren 2006 och de har stått på samma plats sen dess. Och som sagt denna vintern har ju varit extrem med kyla och snö och det är kanske snön som räddat dem.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 20-06-2010, 21:45) *
För 3 dagar sedan såg knopparna ut så här. Det är kylslaget väder så den väntar nog på lite mer värme. Idag såg jag att några knoppar börja spricka i sömmarna, så snart, snart....
Jag vet inte om det är någon skillnad på hon resp hanplantornas blad, men jag har två olika på plantorna, men det kan kanske bero på andra omständigheter. Detta är plantan som blommar snart:
Och detta är plantan längst ut till höger på bilden nedan: (Förra bilden är längst till vänster i bild nedan.)
4 ihopsnurrade plantor..... Planterade i öst mot garageväggen.
Det gäller att inte vänta för länge med att staga upp en ranka, detta är ingen ovanlig syn hos mig.... giggle.gif

tack för bilderna, roligt att dom trivs bra och vilka vackra växter du fått fram. hoppas du det blir frukt på dom också. hoppas att dom hinner mogna under en svensksommar, imed att det är ''äkta kiwi'' som vill ha mera värme. dock så vet jag ju att dom finns i göteborg och trivs och får skörd så det blir kanske inga problem med det.

jag vågar nog inte plantera ut min frösådda här hos mig, lite kallare här än hos dig.
stennie
Så spännande, ser fram emot fler foto!
fuchsian
Till Maggan H och ni andra med kiwi,

Jag köpte en planta mini-kiwi i våras och nu börjar den klättra på sin ställning, den var rätt stilla den första tiden, men nu så .... tur att jag satte en klätterställning, tänkte jag när jag såg dina bilder, jösses, vad har man gett sig i .... men kul blir det. Samt min nyplanterade vindruva har börjat klättra och inte tala om mina klematissar.... Härligt att det sker något av det man har lagt arbete och sin själ, så man blir bara glad och se. Jag brukar göra min runda i trädgården på morgonen halvvaken, men när man ser sedan resultatet så ... tummenupp.gif Vad Glad man blir! Tack vare forumet och tipsen har jag fått som det har lyckats och man inte har gjort några miss. ... smiley_small_hug.gif fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon