BelovedAngel
Tycker detta är en trevlig växt, men vad är det för något? smile.gif

http://img408.imageshack.us/img408/2698/dsc03325sa.jpg
Hans i Värmland
Fønsterficus.Gammal krukvæxt från 60-talet och træd i Afrika.
BelovedAngel
Är du säker på det? Ser inte ut som en sådan på andra bilder. smile.gif
Den har ganska tjocka blad.
Åsa, mälardalen zon 2
Ja tycker växten ser mera ut som någon alla de olika slags Peperomia som finns.
Sussie F-Flower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-06-2010, 23:10) *
Ja tycker växten ser mera ut som någon alla de olika slags Peperomia som finns.

Det tycker jag med! Jag tror t.o.m. att det är en sån jag har i min ampel i köket men jag vet inte vad den heter utantill.
Jag menar, den jag har ÄR en Peperomia fast jag minns inte vilken sort.
BelovedAngel
Trevligt! Tycker växthus kunde vara vänliga att skriva ut vad det är de säljer istället för att bara sälja det som miniväxter eller succulent mix. smile.gif
Sussie F-Flower
Här finns bild och skötselråd.
Jag köpte min på Blomsterlandet och i deras egen broschyr så är det endast P. "Pixie Green" som stämmer överens med utseendet på växten.

Klicka på den så kan du jämföra själv. smile.gif

http://www.bogront.se/produkter/index.php?...ageNum_db_vaxte
BelovedAngel
Tackar så mycket! smile.gif
Vet du om man kan ta skott eller sticklingar på den? smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (BelovedAngel @ 06-06-2010, 11:10) *
Tackar så mycket! smile.gif
Vet du om man kan ta skott eller sticklingar på den? smile.gif

Jag vill minnas att jag har har hört att det ska vara väldigt lätt, har aldrig provat själv.

Jag tror att man kan föröka den bara genom att plantera ett blad i såjord. Man stoppar (planterar) ner hela bladskaftet så att själva bladet nuddar jordytan.
Man borde väl kunna ta toppsticklingar också ,som vanligt.

Åsa, är det så?
Olle A
När jag köpte en sådan för några veckor sedan var den märkt som "Peperomia Pixie".

Olle
juniorkickstart
nöp av ett skott från en kompis med en liten ände och en tre-fyra blad. den har stått i en kopp vatten i cirka två månader och nu äntligen har den fått en rot. däremot gillar jag vattentekniken mer än att stoppa rätt ner i jorden. tycker nästan de får kraftigare rötter, de som kommer först liksom. så det är bara att plocka ett litet skott och vänta! smile.gif
Bassam
Hej

Den ser ut som Mönsterpeperomia Peperomia maculosa lite vatten - gödning under växt tid - placering sol plats men inte direkt på solen - kruka växt -
H:Bassam
Sussie80
Fönsterficus är det inte men en peperomia tycker jag verkar troligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon