oddiblogg
Har fått två växter av mina rara vänner men nu känner jag mig osäker vart i trädgården de ska placeras. Googlat och försökt hitta lite info och som det känns nu så Salvian en blomsterväxt som inte hör hemma i kryddlandet och den kinesiska bladmyntan kanske bord ei stå bland örterna. men känner mig jätte vilsen....

Hjälp?
Åsa, mälardalen zon 2
Kinesisk bladmynta brukar vara synonym till Shiso/perilla. Den gröna har utmärkt smak och unga blad kan användas i sallad. Den röda går att äta men används nog mest som dekoration smaken är inte riktigt lika bra som den gröna, fint strimlad i en sallad kan den dock ge en fin färgklick.

Blåsalvia (Salvia patens) är dock mera en prydnadsväxt, ettårig i sverige p.g.a vintern annars är den flerårig. Jag övervintrar mina likt dahlia, jag bara gräver upp rejäla klumpar med jord runt de tjocka rötterna och lägger i en låda som jag ställer kallt (några plusgrader) och mörkt under vintern. Jag slår på lite vatten några gånger under vintern men annars hålls de ganska torra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon