Full version: Gröngölingar
Maria i Helsingborg
Goderafton

Jag efterfrågade sidor med säsongens skiftningar och anvisningar om trädgårdsarbetet som följer och blev tipsad (hur hade jag kunnat missa? wacko.gif ) om Odlas egna månadssidor. Efter att ha läst och inspirerats av Sylvias krönika för januari började jag tänka på fler sätt att engagera våra barn i naturens förunderliga värld........och märkte att idéerna var få.

Idag fick jag lära mig om att man kunde skära toppen av morötter och rödbetor och ställa på ett fat med vatten och de skjuter blast! laugh.gif Krasse, solrosor och rädisor brukar lyckas men det MÅSTE ju finnas många fler "kuligheter" för att locka di smau att få jord under naglarna. Jag är säker på att ni sprudlar av tips.......dela med er vettja smile.gif

Tack.
vickeva
Naturskolan i Lund har en massa tips (det har säkert andra naturskolor i landet också). Deras tips handlar ju mycket om djur och natur, men även en del ocm trädgård och odling. Klicka här http://www.naturskolan.lund.se/ och sedan på Naturskoleblad.
Ina
Fyll en genomskinlig plastmugg med jord och peta ner ärtor vid kanten så dom syns genom muggen. Det ser helskönt ut när dom växer!

Så lite krukväxter? Palettblad kanske? Finns i massor av roliga färger och växer så det knakar. Måste dock erkänna att jag aldrig sått dem själv utan bara tagit sticklingar... nån' annan som vet om dom är svåra att driva från frö?

Gör ett miniväxthus i en stor glasburk med vid öppning eller ett gammalt akvarium. Dränering i botten, sedan ett rejält jordlager. Välj ut en drös lämpliga krukväxter, helst sådana som rotar sej lätt, frön av olika slag och låt ungarna välja själva vilka dom vill ha i "sin" burk! Plantera, vattna försiktigt och lägg på locket. Jag har använt Livsblads-bebisar till detta... och Skvätt-iväg-frön... bland annat... rolleyes.gif
vickeva
Å Gustavs skål (eller vad den heter) där man gör ett helt ekosystem i en sluten behållare, kul!!! Jord, vatten och växter i en glasburk med lock. Ungar säger genast att den kommer att torka ut för att den behöver vatten, men det blir de varse, det är kul!
Maria i Helsingborg
LYSANDE, tjejer!
Tack så hemskt mycket.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon