Lejonmatte
05-06-2010, 21:00
Frågor från en nybörjare....
Jag ska anlägga en rabatt som ligger i skugga stor del av dagen. En del av den har sol fram till 13 på dagen ungefär; kan jag betrakta den delen som "halvskugga" då?
Nu behöver jag tips på blommor! Vill att de ska gå i blå-lila-rosa nyanser och ha lite varierande höjder. Vitt går också bra.
Följande har jag funderat på ännu så länge:
Kaukasisk förgätmigej
Hasselört
Någon funkia
Hjälp!
Som alltid så slår jag ett slag för blågull - en stor favorit för mig! Finns i olika höjder, finns även i vitt och rosa.
Sedan kan jag även rekommendera violkungsljus.
Jag har sått båda från frö, de är väldigt lätta. Blågullet är tacksamt, bildar ruggar som man sedan kan dela på och få flera plantor. Mina som jag såde för två år sedan delade jag på nu i våras utan problem (ska väl eg delas på hösten), de blommar villigt och vacker nu.
Såg först nu att du skriver skuggigt läge... vet inte hur det funkar då men blågull ska i alla fall klara halvskuggigt. Värt ett försök!
Ezereht
06-06-2010, 00:54
Det finns ju lungört som är blå/rosa blommor. Söt tycker jag.
Sen har jag nyss köt en Pandanunneört med lysiga blå blommor stod det. Tror den också ville ha halvskugga. Jättesöta blad.
Sen Ormöga (ser ut lite som förgetmigej) är söta. Finns i blått, vitt och hmm minns inte om deet fanns rosa eller om det var nått som hette typ sockblomma-nånting..
kerstin z5-6
06-06-2010, 08:44
Ja Lungört! Välj de med silverfärgade blad de lyser fint i skugga, Släktet campanula trivs och finns i de färger du vill ha samt tex
[attachment=50776:1836_p15931.jpg]Pulmonaria" Majeste"Blommor blå
gentiana asclepiadea[attachment=50777:1998_p4541.jpg] blå vit eller rosa
[attachment=50778:1998_p38457.jpg] Tolvgudablomma vit eller rosa
[attachment=50779:1998_p13060.jpg]Mertensia pterocarpa
Irene_L
06-06-2010, 09:07
Här kommer lite tips från mig:
Klockviva, Cortusa matthioli:
Astilbe finns i en massa färger:

Skuggnepeta, Nepeta subsessilis:

Om du tittar i min blomster-tips blogg så hittar du kanske fler som du kan tänka dig:
blommor
Felicia M
06-06-2010, 10:19
Jag jobbar själv på en rabatt i blått och vitt och litet rosa i halvskugga-skugga sedan ett par år.
Mina favoriter hittills: ormöga - helt oslagbar när den blommar i maj i intensivt blått. Bra marktäckare också. Sprider sig väldigt: man får tukta den. Violer också fint tidigt på våren och vita tulpaner.
Akleja blommar jättefint just nu i blått-vitt-rosa.
Tremastarblomma har jag också. Förra året planterade jag en vit clematis "Summer snow" som klättrar upp i ett träd. Den har inte blommat än men jag väntar med spänning. Förra hösten satte jag också fingerborgsblomma (vit) och den verkar ta sig bra.
Löjtnantshjärta har jag också. Sedan diverse saker jag glömt vad de heter...
Lycka till med din rabatt! Jag skall bevaka den här tråden och samla litet tips jag också!
Älskar spansk klockhyacint. Blommar här nu i rosa, vitt och blått. (Det är en lökväxt som man köper och planterar på hösten.)
Lejonmatte
07-06-2010, 07:39
Tack för alla tips!
Igår åkte jag och handlade lite, hjälp vad dyrt det är!! Nästa år är det jag som frösår! Jag kom i alla fall hem med lite smått och gott:
Stäppsalvia (till det hörn som trots allt har sol)
Kaukasisk förgätmigej
Funkia Hosta
Hjärtbergenia
Bollviva
Myskmadra och Murreva
Någon som vet om och hur dessa sprider sig?
Ska köpa Ormöga och Rosa blågull och kolla lite mer som ni skrivit om här. Märker att det behövs mycket blommor för att fylla en rabatt!
Gunilla T
07-06-2010, 07:59
Både murreva och myskmadra brer snabbt ut sig, bollvivan behöver lite utrymme eftersom bladen blir rejält stora efter blomningen. Marktäckarna kommer att täcka hela rabatten och växa in i varandra så plantera inte för många olika marktäckare.
Plantera inte för tätt - det du ser nu är inte hur det kommer att se ut efter ett år.
Lejonmatte
07-06-2010, 10:15
Tack för det tipset, Gunilla! Det är nog lätt att man sätter lite för tätt. Det finns väl inget som ser så dystert ut som en nyplanterad rabatt; det gapar ju så tomt!
Det är där ettåringarna kommer in! De fyller fort ut och nästa år kan perennerna bre ut sig där ettåringarna tidigare stod.
Myosotis
07-06-2010, 13:53
Lejongap
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.