För några veckor sedan köpte jag en tomatplanta på Plantagen, då var den ca 20 cm hög.
Jag placerade den i en sån där klassisk brunröd ler-kruka med hål i botten och fat, lade t o m lecakulor i botten.
Ställde den i mitt köksfönster som har sol i stort sätt hela dagen och den växte så det knakar. Nu är den snart en meter hög och ranglig. Den har t o m börjat blomma längst upp i toppen.
Men det har börjat dyka upp en massa vita fläckar på blad och t o m på stammen. Bladen och blommorna har dessutom slokat lite. Jag trodde att den var bränd av solen först så jag har skuggat den med persiennen i ca två veckor nu men det blir bara värre. Men kanske det är för varmt vid fönstret när solen ligger på? Trodde i början att det var idealiskt för tomat, nästan som ett växthus ju. Men börjar undra nu.. Känns som att den håller på att dö. Kan inte se några löss eller ngn ohyra på plantan. Har testat att vattna lite mer sällan också men det verkar inte hjälpa. Dessutom ska väl tomatplantor inte torka? Vattnade en gång per dag förut, vattnar var annan - var tredje dag nu beroende på soltimmar.