Annanas
För några veckor sedan köpte jag en tomatplanta på Plantagen, då var den ca 20 cm hög.
Jag placerade den i en sån där klassisk brunröd ler-kruka med hål i botten och fat, lade t o m lecakulor i botten.
Ställde den i mitt köksfönster som har sol i stort sätt hela dagen och den växte så det knakar. Nu är den snart en meter hög och ranglig. Den har t o m börjat blomma längst upp i toppen.

Men det har börjat dyka upp en massa vita fläckar på blad och t o m på stammen. Bladen och blommorna har dessutom slokat lite. Jag trodde att den var bränd av solen först så jag har skuggat den med persiennen i ca två veckor nu men det blir bara värre. Men kanske det är för varmt vid fönstret när solen ligger på? Trodde i början att det var idealiskt för tomat, nästan som ett växthus ju. Men börjar undra nu.. Känns som att den håller på att dö. Kan inte se några löss eller ngn ohyra på plantan. Har testat att vattna lite mer sällan också men det verkar inte hjälpa. Dessutom ska väl tomatplantor inte torka? Vattnade en gång per dag förut, vattnar var annan - var tredje dag nu beroende på soltimmar. Fläckarna är lite blanka och tunna & liksom "äter upp" det gröna på båda sidor av bladet.
Fröken Knuff
Det ser ut som svampangrepp tycker jag..
Det finns en sort som heter verticillium och en som heter fusarium. Tyvärr finns sporerna till dessa i jorden. Jag har inte så mycket erfarenhet av detta men kanske att det kunde vara en idé att byta jord om du har möjlighet? Kan ju bli en nära på omöjlig uppgift om du odlar på friland, men är det i hink så kanske det kan vara idé att prova..?

Kan ju vara näringsbrist eller nåt sånt också.. men jag skulle nog ändå lägga min röst på svamp.. unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger det har nog varit lite väl soligt och varmt, för sådär ser brännskador ut på tomat.
Bassam
Hej

Om det är Svamp skada, du ska hitta någon som vitmjöl eller brunmjöl på andra sidan av bladen.
H:Bassam
Tulipanaros
Håller med Åsa. Se också till att det inte kommer vatten på bladen när du vattnar.
Fröken Knuff
Min tanke var att det borde vara svamp eftersom det blivit värre trots att du ju skuggat med persiennerna osv, men Åsa brukar ju ha bra koll enligt vad jag har förstått, så det är säkert så.. smile.gif
Annanas
Ok, tack för svaren! Använder ju samma jord till mina ört-plantor och dom har inte några fläckar så det borde nog vara brännskador. Om inte tomatplantor är mer mottagliga för svamp än örtväxter? Dessutom har inte örtväxterna hunnit blivit så stora än att det hunnit utvecklats något angrepp. Men jag hoppas att det "bara" är brännskador.
Nauti
Jag har liknande skador på de äldsta bladen mina tomater, som åkte ut efter en alldeles för kort och oambitiös avhärdning. De nya bladen har inte samma skador.
Kompostjocke
Jag rekommenerar Natures Bionim som innehåller neem extrakt. Det gödslar också växten när man sprutar på det. Neem är en trädväxt som växer i Indien, Pakistan och på Sri Lanka. Neem skyddar mot en mängd olika skadedjur och sjukdomar. Ämnet utvinns ur trädet och ä helt ekologiskt dessutom ofarligt för människor och djur. Rekommenderar att du planterar om plantan i en större kruka och planterar ner den till första bladparet. Plantan blir dels stabilare och får ganska snart mer rötter vilket gör hela växten kraftigare. Ranglig planta = för lite ljus och näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon