Full version: Hästgödsel...
tepa
Hej

Vi har en bekant som har en syster som jobbar i stall. Gratis hästbajs att hämta hur mycket vi vill, alltså.
Det är utblandat med sågspån och halm, men det gör väl inget? En släkting till ägaren av stallet, sa att
det är brunnet, vad menas med det? Det kan ju inte vara pinfärskt, för hästarna har nog stått ute ett
tag nu och bajsat i hagen. Är det bara att strö på lite här och där i planteringarna i hela trädgården, allt
från rosor och svart vinbär till perenner? Det kan väl inte finnas något som skulle ogilla hästgödsel?

Hälsn Tepa
Preussen
att det är brunnet innebär att förmultningsprocessen pågått en tid. det är bara bra att det är brunnet, lättare att hantera.

bärbuskar behöver egentligen inte kvävegödsling så här sent på året men jag tror inte att det skadar i varje fall. du kanske får en jävla tillväxt på blad och grenar men mindre skörd av frukt.
kerstin z5-6
Du kan använda det till allt, före midsommar om du bor i norr eller hög zon
tepa
Tack Kerstin och Preussen. Jag bor på Åland, betyder det vad? Efter midsommar? Har hört en tumregel, ingen gödsling efter midsommar,
men visste inte att zonen har betydelse. Alla mina växter är igång för fullt, har nog bra matjord, men inte gödslat annat än med nässelvatten
ifjol. Året därinnan lade jag nog lite Algomin lite här och där. Tänkte gödsla ikväll och vattna på det.

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
Här kan du läsa en hel del intressanta saker om hästgödsel, sedan kan du ALLT om hästskit! laugh.gif
Mycket givande!
kompiskram.gif

http://www.jti.se/uploads/jti/t82.pdf
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att du kan gödsla om vädret bra och växter gror bra annars ska gödsel bara gå till vatten inom mark och skada miljö.
H:Bassam
Kompostjocke
Jag har använt komposterad stallgödsel som dressmedel på min gräsmatta. Effekten är häpnadsväckande bra, mossan tar rejält med stryk och det förefaller som gräsets rotsystem blir tjockare (har lerjord). Har även gödslat tomater och gurka med det och sedan sprutat på Natures Bio Organic. Resultatet är häpnadsväckande. Plantorna blir snart mycket grönare och kraftigare. Produkten innehåller bl.a. melass som skall ge sötare frukt.
Eva i Västerås
Krävande grönsaker, tomater, squash osv kan du odla i princip i ren brunnen gödsel. I alla fall mer än 50%.
I grönsakslandet i övrigt är det suverän jordförbättring.
Jag har pallkragesängar med 70-80% hästgödsel med spån, blandat med planteringsjord i säck. Första året la jag gödseln i botten och täckte med jord, för att inte bränna sönder växternas rötter. På hösten blandade jag om. Jag har sen fyllt på med lite hästgödsel varje år, och blandat ner.
Jorden i mina pallkragar är så mjuk att jag kan stoppa ner armen till armbågen. Och det växer så det knakar!
Men när jag sår tar jag sand eller såjord i raderns, för annars äts fröna upp av de små filurerna som jobbar med att göra mull av gödseln.
Jag har använt halvbrunnen hästgödsel i mina odlingar, och det har gått bra.

Lycka till!
Peztis
Sussie, intressant länk!

Måste ta mig i krgen och hämta mer hästskit snarast, det jag hade hemma är nästan slut.

Jag hämtade en hel del i höstas som jag la i en gallerkompost och blandade med löven som jag krattade från gräsmattan. Skulle dock ha kört över löven med gräsklipparen för de är fortfaranade hela och inte så förmultna som jag hade hoppats på.
Funderar på om jag ska köra igenom allt i kompostkvarnen? Då finfördelas ju både hästbajset (som ju ligger i små bollar) och löven.

Eller kommer kompostkvarnen (med knivar) att gegga igen helt? g.gif
Bassam
Hej
Om man ger mycket naturliga gödsel så ska få svaga växter mot insekter och sjukdom + mera grönskar.
.H:Bassam
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 10-06-2010, 09:03) *
Sussie, intressant länk!

Måste ta mig i krgen och hämta mer hästskit snarast, det jag hade hemma är nästan slut.

Jag hämtade en hel del i höstas som jag la i en gallerkompost och blandade med löven som jag krattade från gräsmattan. Skulle dock ha kört över löven med gräsklipparen för de är fortfaranade hela och inte så förmultna som jag hade hoppats på.
Funderar på om jag ska köra igenom allt i kompostkvarnen? Då finfördelas ju både hästbajset (som ju ligger i små bollar) och löven.

Tack! Ja, visst är den intressant? tummenupp.gif Tänk om man kunde läsa och sedan komma ihåg allt vad man läst...
Därför har jag den nersparad så kan jag titta när jag önskar..

Kan det ha varit för torrt i din kompost så att inte total förmultning har kunnat skett?
Eller var det ek-blad?
Gunilla T
CITAT (Peztis @ 10-06-2010, 09:03) *

Det vore väl synd att köra gödseln genom en kompostkvarn, om man hackar sönder nedbrytarna i gödseln så stannar väl nedbrytningen upp ett tag? Du kan vända på högen med en grep ibland för att tillföra syre och vattna om det blir för torrt.

På vintern är aktiviteten låg i komposter men när värmen kommer går det relativt snabbt.
Åsa, mälardalen zon 2
Gallerkomposter är dock inte så funktionella som komposter det blir för luftigt och torrt så det brukar inte ske så mycket nedbrytning = det tar mycket lång tid för nedbrytning kan ta mer än 1-2år. Klär man komposten med pressenningpå sidorna så brukar förmultningen gå något bättre + om man ser till att röra + vattna ifall det börjar se lite torrt ut så går det ännu snabbare.
Peztis
Jag kanske skulle ta och vända ned mitt i hushållskomposten som jag precis har tömt, det är ju en sluten plastlåda...

Men jag tycker det är så konstigt det här med komposter och gödsel - en del säger att man ska täcka, andra säger att man inte ska det.

Hur ska ni ha det, egentligen? g.gif
Eva i Västerås
Problemet med en gallerkompost är att den torkar ur nåt alldeles enormt. Det finns inget som hindrar vind och sol att blåsa ur fukten. Man kan vattna och vända ofta, så blir det lite bättre.

En kompost byggd av plank eller nåt sånt är bara öppen upptill, och kanske i framkanten. Det blir fuktigt i större del av komposten. Även här behöver det vändas rätt ofta, och en torr sommar kan man behöva vattna.

En täckt kompost håller fukten, men kan bli för torr eller till och med bli för blöt, beroende på vad den får i sig. Man kan bli tvungen att vattna eller fylla på med torra löv, spån eller dyl. för att torka upp den. Här sköter man fuktbalansen helt själv. Men det är betydligt enklare än i öppna komposter.

Ett bra mått är att komposten ska kännas som en urvriden svamp. Fuktig när man kramar en näve, men inte så att det rinner vatten.

Det förmultnar i en öppen kompost också. Det bästa är att ha 3 bingar om man har plats, men åtminstone 2. Ha en att alltid fylla i färskt material i. Den kan vara täckt. Vår och höst vänder man över från binge 1 till binge 2, som man dessförinnan tömt till binge 3, vars någorlunda färdiga mulliga kompost man tömt ut på rabatter och grönsaksland. Et dj-a grävande, men det blir underbar jord!
Sållad mull från binge 3 är härlig blomjord.
Tomaterna får ren halvmultnad kompost från binge 2. Dom trivs med det.
Squash och punpa kan gärna växa direkt i binge 2 och 3 om det är ljust nog. Då vattnar man och det multnar bättre.

Hästbajs med löv blir jättefin jord, men du kan behöva vattna extra. Och sedan ge det tid.
/Eva

Peztis
Tack Eva!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon