Full version: amerikanska blåbär
csilla75
Köpte för 2 veckor sedan en buske amerikanska blåbär. Har planterat om det i en större kruka, redan nu har det kommit rätt många nya skott på plantan.

Läste lite på nätet, tydligen är inte just den amerikanske sorten så vanlig i Sverige. Har någon erfarenhet av dessa bär? Frostkänslighet, skördmängd osv.
Kanske har ni foto på era blåbärsbuskar, vill gärna ha lite tips innan jag planerar ut den. Funderar på att även köpa en buske av den svenska sorten och plantera buskarna bredvid varandra.

Köpte stora, frysta blåbär (=amerikanska) på coop för ett tag sedan, smaken gick inte alls hem hos ungarna.
thumbdown.gif Kanske kan de användas till annat? Sylt, bakelser osv.... confused.gif

/Csilla
Leonard91
Jag tycker att färska och frysta amerikanska blåbär är väldigt olika. Jag gillar inte heller de frysta, men de färska är goda att äta som de är smile.gif
fuchsian
CITAT (Leonard91 @ 06-06-2010, 12:38) *
Jag tycker att färska och frysta amerikanska blåbär är väldigt olika. Jag gillar inte heller de frysta, men de färska är goda att äta som de är smile.gif

angående amerikanska blåbär till ovansående.
Jag köpte också sk. amerikanska blåbär, fick köpa 2 st. både hona o hanne för poliners skull.
Tyvärr fick de stå kanske lite för länge i sina köpekrukor för min odlingsbänk var inte färdig, men nu har de varit inplanterade nästan en vecka, jag till och med härdade dem.
Det är ynka pinnar som sticket upp, har inte vågat klippa ner den, vet inte om det funkar. De är gröna och fina i stammen, men sed börjar det likna en ruskabuske.
De är enl. alla regler planterade i rododentonjord och har använt den kruktorven som är naturell.
Vi har inte tänkt frysa in utan att passa på att äta direkt när och om de tar sig.
Finns det någon annan i gorumet som kan hjälpa oss 3 med våra blåbär? confused.gif ....fuchian
Åsa, mälardalen zon 2
Amerikanska blåbär har inte han och honplantor däremot kan de flesta inte ta emot eget pollen så man behöver 2st olika sorter. Några sorter är självfertila men bären blir 2-3ggr så stora vid korspollinering. (vanliga svenska blåbär hör till annan art så ofta funkar det inte med korspollinering mellan dessa och den amerikanska varianten)

Det finns många olika slags amerikanska blåbär av varierande härdighet så det beror ju på vilken sort det är och vilken odlingszon ifall man ska se till känsligheten under vintern.
csilla75

Köpte min i en större livsmedelsaffär här i Frankrike (typ ica maxi) så den egentliga sorten har jag inte koll på.
Det står "vaccinium goldtraube" på den, när jag googlade fick jag fram amerikanska blåbär, that´s it.....

Min buske har utvecklat jättemycket sedan jag köpte den men det är ju skillnad på klimatet här jämfört med Sverige. Kommer att planera ut det i köksträdgården när jag flyttar hem till våren (Malmö).

Har också läst att det inte behövs 2 plantor för polinering, kanske köper jag en till iaf "för säkerhets skull". Kanske en annan sort av den amerikanska typen...
Och kanske 2 svenska blåbärbuskar också, de är ju jättegoda!

/Csilla

fuchsian
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-06-2010, 13:18) *
Amerikanska blåbär har inte han och honplantor däremot kan de flesta inte ta emot eget pollen så man behöver 2st olika sorter. Några sorter är självfertila men bären blir 2-3ggr så stora vid korspollinering. (vanliga svenska blåbär hör till annan art så ofta funkar det inte med korspollinering mellan dessa och den amerikanska varianten)

Det finns många olika slags amerikanska blåbär av varierande härdighet så det beror ju på vilken sort det är och vilken odlingszon ifall man ska se till känsligheten under vintern.

Åsa, mälardalen, detsom du skriver att det finns olika slags amerikanska blåbär är nog så att även där finns det olika sorter. köpte mina hos en välrenomerad trädgårdsmästare som berättade om olika sorter, men vi var ute efter de amerikanska och där fanns även till utseende 2 sortes buskar, vilka han rekommenterade oss att ta en av varje sort för pollineringens skull, så här fick jag dessa uppgifter och nu är de planterade på sin plats. Grannen hade köpt fr. samma ställe sina 3 st. och han sa att den i mitten på hans plantering behövs för de andra två som var lika varanda.
Jag vet att det finns självfertila buskar, men dom ville jag inte ha. ..... nu får vi se vad som händer.... tummenupp.gif fr. fuscian
katah
Enligt oss är de amerikanska blåa bären bland det goaste som finns.

Vi har flera större buskar och några mindre och
åker alltid till en självblockning hela familjen och kammar hem så där 40 liter till frysen
Törnsångare
Hej Csilla!

Jag har två buskar amerikanska blåbär, vet tyvärr inte sorten då de fanns här när vi flyttade hit för 13 år sedan. Då stog de i en igenvuxen rabatt och det tog ett par år innan jag hittade dem! Jag planterade dem i en surjordsrabatt med rhodondendronjord. Nu är de ca 120 cm höga och ganska yviga och får många stora blåbär på hösten. Jag gödslar med hästgödsel ibland och ibland rhododendrongödsel.

De verkar väldigt tåliga för efter den här långa och stränga vintern i zon 4 har det inte hänt någonting med dem. De blommar som aldrig förr.

Smaken är inte lika fin som svenska blåbär men de duger att äta som de är eller göra paj av. Jag brukar frysa in en del och de blir inte mosiga utan behåller sin fasthet.

Jag bifogar en bild. Hoppas att du ser vad som är vad, det är mycket grönt...

Lycka till/Törnsångare

ps Hoppas att jag får med bilden smile.gif

[attachment=50833:Amerikanska_bl_b_r.jpg]
duo2010
Hej Csilla
Lycka till med blåbären! De är jättegoda som de är och blir till en underbar sylt. Vår jättebuske av obestämd sort som är sisådär 35 år (det var inte så vanligt med am blåbär då) är stor som ett mindre träd och ger enormt mckt bär till barns o fåglars glädje. Måste svepa in den i plantväv så den ser ut som ett jättespöke! för jag gillar inte när fåglarna fastnar i sånt där nät. Den planterades i sandblandad rhododendronjord och har bara fått lite hönsgödsel då o då. Vi bor rätt kustnära i göteborgsområdet och den har fått stå ut med både vintrar (förr) och saltstormar utan knot. Vi har rätt mckt vanliga båbär på tomten men de tycks inte blomma riktigt samtidigt så amerikanaren är nog självfertil. rolleyes.gif
Hälsningar
gilla
boodle
amerikanske blåbär fins i mange ulike sorter. Selve Goldtraube fins i flere sorter. Noen sorter kan bli 2 m høg under amerikanske forhold. Nyere sorter i norden er produserte med korsning med sorter fra Kanada for å gjøre dem mer herdige - de blir inte så store. "Northblue" er en slik sort. Flere sorter er bra for pollens skuld men sortene har okså ulike modningstid - forlenge skordetid. (fra en forflyttet amerikaner)
fuchsian
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-06-2010, 13:18) *

Åsa, mälardalen, jag köpte ju sk. amerikanska blåbär, med hane och hona-planta, men jag fick inte dom att ta sig, till slut var det några ynka pinnar som stack ut och jag har nog frågat om detta innan, men maken gjorde besök där vi köpte dessa och fick svaret att ta med dom. en liten stund sedan ringde han och hade fått nu de riktiga blåbären, just det du Åsa påpekar, stämmer med det som har nu kommit fram. Jag planterade de förra i rododentronjord som det skulle. Jag har andra växter just inpå dessa fula blåbär och de växer fint, så det var fel hos de plantor jag fick .... bra att man lär sig ... flirting.gif ...Fuchian..
fuchsian
CITAT (fuchian @ 11-06-2010, 16:08) *
Åsa, mälardalen, jag köpte ju sk. amerikanska blåbär, med hane och hona-planta, men jag fick inte dom att ta sig, till slut var det några ynka pinnar som stack ut och jag har nog frågat om detta innan, men maken gjorde besök där vi köpte dessa och fick svaret att ta med dom. en liten stund sedan ringde han och hade fått nu de riktiga blåbären, just det du Åsa påpekar, stämmer med det som har nu kommit fram. Jag planterade de förra i rododentronjord som det skulle. Jag har andra växter just inpå dessa fula blåbär och de växer fint, så det var fel hos de plantor jag fick .... bra att man lär sig ... flirting.gif ...Fuchian..

Hej Åsa, fick hem mina nya blåbär, det står på dom att de är amerikanska och det är 2 olika sorter, men inte för polineringens skull utan att på detta sätt få lite blandning. De var villiga och byta och jag fick såååå fina och stora plantor! ....känner mig glad och att jag har följd era inlägg har lärt mig en hel del. .... thanks.gif ... Fuchian ...
johan1983
CITAT (csilla75 @ 06-06-2010, 08:10) *
Köpte för 2 veckor sedan en buske amerikanska blåbär. Har planterat om det i en större kruka, redan nu har det kommit rätt många nya skott på plantan.

Läste lite på nätet, tydligen är inte just den amerikanske sorten så vanlig i Sverige. Har någon erfarenhet av dessa bär? Frostkänslighet, skördmängd osv.
Kanske har ni foto på era blåbärsbuskar, vill gärna ha lite tips innan jag planerar ut den. Funderar på att även köpa en buske av den svenska sorten och plantera buskarna bredvid varandra.

Köpte stora, frysta blåbär (=amerikanska) på coop för ett tag sedan, smaken gick inte alls hem hos ungarna.
thumbdown.gif Kanske kan de användas till annat? Sylt, bakelser osv.... confused.gif

/Csilla

Hur gick det?
Blev det stora och fina buskar?

Tycker barnen om dom?

Jag tror att man ska tänka bort "blåbär"

Jag ser mina amerikanska blåbär som ett helt annat bär.
Först tyckte jag inte heller om dom eftersom dom var så olika de svenska men nu tycker jag mycket bättre om de amerikanska. Dom är mer för direktkonsumtion medan de svenska kanske är mer för blåbärsmuffins och pannkakor där vilda blåbär är oslagbara pga sina starka, läckra färgämnen

Var sak på sin plats helt enkelt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon