mariatherese
06-06-2010, 07:28
Behöver hjälp av er experter!
Jag har en vit rhododendron som börjar bli alldeles för yvig samt att den ser väldigt ledsen ut. Den blommar lite snällt trots allt just nu. Men den är för stor och ser dessutom lite sjuk ut. Den har aldrig fått någon gödning eller omvårdnad då den står på norrsidan och det är liksom en baksida av huset som vi inte riktigt bryr oss om.
1. Kan man klippa ner den? Den får helt enkelt inte bli större.
2. Om inte - vad kan jag ställa där? Det är en norrvägg så det blir inte mycket sol att tala om.
DykUnderYtan
06-06-2010, 09:19
Någon expert är jag verkligen inte men min erfarenhet av rododendron är att det bara är att klippa bort det du inte vill ha kvar. De verkar tåla väldigt hård beskärning.
Vi har tre stora lila jättar här som jag ansade rejält för ett par år sedan. Oj vad mycket nya fina skott de skjuter, de har blivit mycket tätare men behållit formen fint. Skulle de breda ut sig för mycket igen så är det bara att beskära mer.
Aqvakul
06-06-2010, 09:21
Testa att beskära, troligen bryter den fint.
Hej
Om du beskära hårt, de ska bli fint men det tar lång tid, du kan istället bort helt dåliga grenar och sen du kan korta kvar grenar, det ska komma nya grenar .
Obs
Du ska inte glömma att vattna de bra under hösten och ger dem gödsel under våren tid plus du ska beskära dem på riktig sätt efter slut blomning ens ljus och luft går bra genom dem.
H:Bassam
mariatherese
06-06-2010, 10:42
Tackar för alla tips! Jag prövar med att beskära. Blir det inte bra så sätter jag dit något annat istället.
Ezereht
13-06-2010, 11:00
När du beskurit ge den lite gödsel, lite ny jord och vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.