Full version: kokosnöt
csilla75
Tog hem en kokosnöt från semestern, tänkte få den att gro.....
Planterat den i en kruka (halva under jord, halva ovan), vattnar den regelbundet men det händer ingenting!
Ska tillägga att semestern var jag på i februari så det gått flera månader redan.
På nätet finns det inte mycket info att få, någon som har erfarenhet av kokosnöts-odling?
Jättetacksam för tips!

min ser exakt likadan ut som den på bilden, minus skottet ... sad.gif

http://www.nunukphotos.com/Other-Nature/Germinating-coconut

/Csilla
RitRat
Jag har erfarenhet, men bara från mitt afrikanska hem. Även där brukar det vara problem... Groningstiden varierar också stort mellan olika nötter, även om de är från samma träd. Unga plantor dör också ofta.

Har hört en del råd om att den vill ha lite salt i jorden. De växer ju ofta på salta stränder. Medan andra säger att det är bara struntprat. Vad ska man tro...?

Sol, fukt, värme... rimliga krav. I naturen verkar de ju gro i ren sand.... g.gif
Bassam
Hej
Vi kan se var kokosnöt träd finns , den finns på bergen bredvid stranden i OMAN , så den behöver strand miljö plus på berge.
H:Bassam

Alexander-VG-zon3
så här står det i bok jag har om hur man får dom till att gro;

citat start
''
CITAT
Skär med en vass kniv bort en 5-6cm bred skiva av skalet över ögat som sitter strax vid fruktfästet. Därvid blottas det porösa bastlagret.

Gör en saltlösning med 3-4 gram koksalt upplöst i en liter vatten. Lägg nöten i lösningen några timmar med snittet under vattnet så att bastfiberna får suga åt sig. Därefter bäddas nöten ner till 2/3 i fuktig torvmull i en vid skål. Det ska vara dräneringshål i skålen. Lägg också ett lager finkrossad krukskärv i botten. Lägg nöten på sidan med snittet överst så att man kan vattna in i bastlagret. Sätt skålen varmt (25-28 grader).

Håll hela tiden bastlagret fuktigt igenom att vattna då och då i snittytan. Torvmullen ska hållas jämnt fuktig, men inte sur.

Efter tre till fyra veckor brukar skottet eller de första bladen komma fram. Då måste de ha ljus. Fortsätt att hålla bastlagret fuktigt genom att vattna snittytan. Efter en tid har rötter utvecklas som kan klara vattenupptagningen. Kokospalm växer snabbt. På ett år blir den mer än en meter hög. Mera än tre år brukar man inte klara den i hemmiljö.
'' citat slut

Här är från en annan bok

Citat start
''
CITAT
Nöten placeras i en stor kruka eller på ett fat som man fyller med ett par cm sand. I sanden placerar man nöten så att den bredare ändan är ett par cm ovanför den smala ändan för att saft eller mjölk inuti nöten skall samlas vid gropunkten där grodden så småningom kan tränga igenom skalet. Denna gropunkt finns vid den smalare delen av nöten. Sanden skall inte vara fuktig, men man duschar det hål vid den smala delen av nöten där grodden så småningom kommer fram samt det hål, där nöten en gång satt fast vid palmen, varje dag. På så vis blir det en viss fuktighet inuti fiberskalet vilket påskyndar groningen.

Så snart man upptäcker att att grodden håller på att komma fram skall nöten planteras i jord. Man kan använda vanlig krukväxtjord, men ett 30 % inslag av sand skadar inte. Det är viktigt att man dränerar mycket noggrant i botten av av krukan eftersom palmer är ytterst beroende av ständig genomluftning av jorden. Plantera nöten så att 2/3 kommer under jord och 1/3 ovan jord. Håll jorden vid jämn fuktighet, men den får absolut inte bli för surt i krukan.

Då det första bladet kommit upp och delat sig så att det verkligen liknar ett palmblad, bör man täcka över den del av nöten som finns ovan jord. Då multnar den så småningom bort i krukan och blir till jord.
'' Citat slut.

har ingen egen erfarenhet av att gro ''nötter'', utan bara om skötsel av redan vuxna plantor.

hoppas du lyckas berätta gärna mer och visa bilder hur du gör och hur det går.
csilla75
Tack för svaren, låter omständlig att få den att gro, ska dock göra ett försök.
Har även läst på engelska hemsidor att det går t.o.m att få affärs-köpta nötter att gro. Antar att det gäller främst i länder som ligger närmare ursprungslandet än vad Sverige gör (tänker på transportsträckan).
RitRat
Flaxss, vad detaljerade råd! Fint.
Där förekom ju saltet också som jag nämnde.
Alexander-VG-zon3
CITAT (csilla75 @ 07-06-2010, 07:16) *
Tack för svaren, låter omständlig att få den att gro, ska dock göra ett försök.
Har även läst på engelska hemsidor att det går t.o.m att få affärs-köpta nötter att gro. Antar att det gäller främst i länder som ligger närmare ursprungslandet än vad Sverige gör (tänker på transportsträckan).

jag köpte faktiskt en köptenöt som hade grott lite, men det segade och segade och segade utan att det hände nåt och sedan skrumpnade grodden. så det är väl såfall min ända erfarenhet av att gro kokosnötter. men någon större eller närmare erfarenhet än så har jag inte. därför skulle det vara kul att veta hur det går för dig.

ja jag kan hålla med dig om att den ena lät lite omständlig. men du får prova och jag hoppas att den vill gro.

CITAT (RitRat @ 07-06-2010, 08:52) *
Flaxss, vad detaljerade råd! Fint.
Där förekom ju saltet också som jag nämnde.

tack, jag vet inte om man måste ha salt eller inte, som du skrev innan är även experterna lite oeniga. dock har den ju så i naturen och det kanske är bra att försöka få det så naturligt som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon