akagebeck
Hej!
Bara att inse att min varmkompost-behållare är lite för liten för vår familj. Jag lägger ut allt hushållsavfall och nu är båda facken fulla.

Det första facket är avfall från i höstas och fram till feb kanske. Det ser i och för sig ganska "färdigt" ut. Inga bitar kvar som känns igen som nån form av mat utan det känns som jord. Den håller en temperatur på strax över 20grader. Men det känns osannolikt att det skulle redan ha brunnit färdigt, eller? Jag har visserligen rört runt i den duktigt, eftersom jag hade problem med den efter att den tinat upp efter vintern.

Men jag skulle behöva tömma komposten för att få plats med nytt hushållsavfall. Kan man lagra det gamla halvbrunna komposten på nåt smart sätt. Jag vill ju inte att det ska börja växa i den och inte heller att det kommer skadedjur och rotar i den. Jag hade tänkt använda denna kompostjord till trädgårdslandet nästa år. Går den att spara tills dess?

/Anna
Preussen
om du inte kan använda den halvbrunna komposten i trädgårdslandet, tex när du planterar träd, buskar etc, eller blanda ut det med jord när du krukar växter kan du alltid bygga en luftig kompost som du efterkomposterar i. annars kan det funka med svarta sopsäckar.
Peztis
Eller köpt en gallerkompost som du använder provisoriskt.

Men visst kan den vara färdig om du har skött den bra, det går fort ibland!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon