Spelar det roll för rosen om det döda ovan mark är avskuret eller ej? Påverkar det styrkan i roten?
Som många andra har jag drabbats av en hel del rosförluster, bl a så har nästan alla 55 klätterrosor i en kupol dukat under - vad det verkar som. 44 olika sorter. Verrkar vara liv i kanske 5 individer.
Nästan alla var djupplanterade, så jag tänker ha lite tålamod och sätta nya intill de gamla. Men nu är frågan om hur stort jag måste göra det här jobbet.
Det döda grenverket slingrar sig ut och in i nät och i varandra 65 meter upp och kupolen är ganska stor. Jag vill slippa skära ned allt, då kommer jag inte kunna gå barfota på min äng på flera år... Bättre att använda de gamla rosstammarna att klättra på för de nya, tänker jag. Dessutom är jag lat och har redan skurit bort en djungel av roskvistar, brännt upp i det oändliga...
vitavargen
06-06-2010, 10:58
Jag har ingen utbildning i odling, men det hindrar inte att säga det jag lärt mig praktiskt.
När du klipper ner en växt förkortar du avståndet mellan rot och det nya på växten och därmed ökar du produktioner när näring och vatten nås snabbare till toppen.
Ezereht
06-06-2010, 11:27
Jamen det är väl när "toppen" man klippt bort lever och man vill stimulera tillväxt till en knubbigare buske?
Jag vet inte heller men jag har inte klippt ner alla klätterrosor än och det är okej, dom växer på lika bra som förra året när jag var snabare. Det enda jag kan tänka mig är ju att rosor är rätt sjukdomskänsliga, och att kanske svamp och sådan gillar att bo bland den döda veden?
Lät som en spännande konstruktion, har du några foton Cilla, från förra sommaren när det levde?
kerstin z5-6
06-06-2010, 13:17
Har inte orkat klippa bort dött vare sig förrförra, förra eller i år.. de växer ändå,däremot ser jag att nu år tre kommer rostsvamp på de döda grenarna .De är nu även tillrökligt sköra att bara bryta av , även de tjockare..
Jag tror du kan göra nåt roligare än klippa dött denna sommar
Jag har två new dawn som dukat under nästan helt denna vinter. Jag har lite inväntat för att se om det överhuvudtaget finns nåt liv i dem och då har det börjat sprutta ut lite blad på enstaka ställen. Det ser förskräckligt ut men jag vet inte hur de klarar att klippas ner helt nu så här års, de kanske måste få ha sitt lilla bladverk för att överleva. Jag tar nog det värsta och klipper nästa vår i stället. Så ang din fråga tror jag att det största problemet är att dina rosor kommer att skjuta skott på enstaka ställen men inte andra och se allmänt fula ut i flera år om man inte klipper ner och låter dem börja om. Och om du låter grenverket sitta kvar efter du beskurit dem så är nog risken som nämndes ovan att du får svampsjukdomar och annat elände om du sätter nya rosor som ska klänga i det gamla.
Hej
Alla döda delar ska borta men det är bar om man lämna lite blad för att hjälpa växter att kommer igen.
H:Bassam
Tack allihop!
Min erfarenhet är också att delar på rosor som kommer lite halvdant inte är så bra att spara. Normala rosår så skär jag lite mer än det döda, intill en kraftigt växande knopp.
Tack Kerstin (och glatt hej tillbaka förresten!) och mino för observationen med rost på heldött efter några år. Jag får ta bort dött lite allt eftersom tror jag, det är för träligt att fortsätta med nu när jag vill plantera. Jag har helt sonika skurit lite här och var i kupolen, och en del avskuret dött har fått sitta kvar (det är ett sammelsurium av grenar som går in o ut i ett rutnät).
Jag har bilder från alla år och från anläggningen finns det bilder i Allt om Trädgårds fotoalbum, men här har jag aldrig blivit vän med fotoinläggandet. Den dag jag blir det och lägger in bilder meddelar jag här!
Ezereht
07-06-2010, 00:21
Cilla vad heter du på det forumet då (alltomträdgård)? Letade Cilla men de hade inga album. Sedan fanns massa Cilla med lite tillägg... men ganska många.
Hej, ursäkta. Jag mindes inte när jag skrev, använder så sällan det forumet numer och har inte kikat in själv på år och dar... Men slog upp och fann mig själv, cillalu heter jag där och länken till mina fotoalbum
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/cillalu/Därt finns en serie från när roskupolen anlades för.... fem år sedan tror jag det var.
Hej igen Cilla, jag minns din bilder av roskupolen, ett jätteprojekt ! Så trist med alla dina rosförluster. Jag kan bara gå till mig själv, när jag började klippa i alla mina nerfrusna rosor hade många grenar barkfläcksjuka så jag har klippt bort rubbet av det som var fruset och sjukt. Ser ingen fördel med att spara dom, men det är ett hästjobb klippa allt kan jag tro, själv har jag klippt lite i två månader nu.
Tror kanske att döda rosgrenar kan få div. sjukdomar som Kerstin skrev så .....jag tror man bör ta bort det döda.
Tack Kajsa! Jag har följt dina rosråd förut och det har gått bra!
Det är inte särskilt synd om mig faktiskt, fast min kupol närapå helt dött och stannat av. Som rosnovis för fem-sex år sedan med osäkerhet om jag kunde få en enda ros att överleva var det härligt att se kupolen bli ett helt rum av väldoft och blom under i alla fall några år! Klematisarna håller nu på att ta över och jag mobiliserar för att plantera nya rosor, och göra det bättre än förra gången. Nu vet jag mer vad jag vill ha och även om det var vilt i förra versionen med över 45 sorter på slutet så tror jag att jag kan göra bättre denna gång.
Barkfläcken har jag i stort sett hunnit med att ta bort. Nästan allt i alla fall. Jag har inte bara rosor i kupol numera, utan också i häck kring en kolonolott.
Och jag ska beta mig igenom det stendöda i kupolen också. Men det är stentrist. Varje decimeter taggig gren måste repas upp som på en krånglig virkning - och merparten av jobbet sker på stege på sluttande mark. Och allt läggs nogsamt i hink, eftersom hela familjen går barfota på sommaren. Och sedan lagras, eftersom vi inte kan elda till i november... Varje klilpp genererar farligt avfall alltså ;-).
Så jag litar till svampgudarna och tror att de kommer att vara lite lata liksom jag och mer gå på det halvdöda än det döda under några år. För år kommer det att ta att rensa kupolen helt från dött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.