Full version: D-dagen
Sidor: 1, 2
malcolm
Idag för 66 år sedan skedde stormningen av Normandie utmed franska kusten under 2:a världskriget, undrar hur världen sett ut nu om om inte alla dessa tappra hade offrat sig för att rädda Europa från nazismen.
gnon49
Ja, 6 juni var sista dagen för många allierade soldater. När USA o England visade musklerna var Tyskland öde besglat. Men priset var högt.
vitavargen
CITAT (gnon49 @ 06-06-2010, 13:51) *
....... När USA o England visade musklerna var Tyskland öde besglat. Men priset var högt.

Vad var syftet med att spara på muskeln under alla de fem åren?
malcolm
Från början stod England ensamt i kriget och gjorde nog allt de kunde, USA kom med långt senare beroende på att den amerikanska befolkningen tyckte att Europa låg för långt borta för att bry sig om men sedan började tyskarna även sänka amerikanska handelsfartyg (många med vapen och liknande till England) och då svängde opinionen.

Kriget tog inte slut iom. D-dagen men det var som Churchill sa: Det var slutet på början
gnon49
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 14:30) *
Vad var syftet med att spara på muskeln under alla de fem åren?

Bygga upp musklerna, antar jag.
vitavargen
CITAT (malcolm @ 06-06-2010, 12:52) *
Idag för 66 år sedan skedde stormningen av Normandie utmed franska kusten under 2:a världskriget, undrar hur världen sett ut nu om om inte alla dessa tappra hade offrat sig för att rädda Europa från nazismen.

Ja, det stämmer!

Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten. Utan deras insats skulle idag både Europa och hela världen sett annorlunda ut med betydligt begränsade rättigheter för individer.
fuchsian
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 17:31) *
Ja, det stämmer!

Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten. Utan deras insats skulle idag både Europa och hela världen sett annorlunda ut med betydligt begränsade rättigheter för individer.

Dagen D, --- min mor var lotta på fraktfartyg under kriget och stax innan hade tyskarna tagit båten där min mor jobbade. Det enda de fick till svar var att det behövdes arbetskrafter på ett arbetsläger och de skulle bara vänta på tåget. Hon anade inget galet i detta. Då kom dagen D och då fick fartyget vända tillbaka.
Nära ögat för min mor.
Min far arbetade på ett annat fraktfartyg och den sista gången de blev besjutna, sjönk fartyget. Tyskarna hittade 2 överlevande som de plockade med sig till Oslo. Dessa två gjorde ett utrymningsförsök, där den ena blev träffad och den andre vandrade därifrån ensam genom Sverige. Det var min far. Det var tredje gången gilt, 2 gånger hade de blivit beskutna och misst personal, men lyckats komma undan. Detta hände i alla gångerna i engelska kanalen.
Min mor ville inte berätta om den tiden, men min far hade varit till sjös 10 år, berättade gärna om sina upplevelser.
Det jag minns, var /är hatet mot Sverige som inte stälde upp under kriget mot Ryssland, fortfarande finns hos den äldre befolkningen detta hat kvar. Men kungahuset i sverige hade ju personliga kontakter med tyskland, så det kanske förklarar det för nästa generation. Vad tjänar det till? .....fuchian
Gunilla T
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 17:31) *
Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten.

Jaa, denhär dagen borde bli en europeisk nationaldag till minne av alla som offrade sig.

Varken USA eller England var rustade för krig när Tyskland anföll Polen. Isolationismen var stark i USA och England fick länge kämpa ensam. Vi får inte heller glömma alla dessa människor (kvinnor!) som kämpade dag och natt i produktionen.

De allierade behövde tid för upprustning men även en lång väntan på att Stalin skulle upprätta en östfront för att försvaga Tyskland genom ett tvåfrontskrig.
Aqvakul
En stor dag i vår världshistoria! yahoo.gif
vitavargen
CITAT (Gunilla T @ 06-06-2010, 18:58) *
.... Vi får inte heller glömma alla dessa människor (kvinnor!) som kämpade dag och natt i produktionen.
....

Exakt !

Kriget har nämnts i stort genom olika dokumentärer, men en aspekt som jag skulle gärna vilja se mera på är kvinnors roll i det hela.

Deras arbete blev plötsligt dubbelt så mycket (hemmet plus ute). Kvinnor var inte beväpnade. När de beväpnade styrkorna kom fram till en punkt var kvinnorna de mest utsatta på många sätt.

Det fanns en liten del kvinnor som valde att leva med Nazister av olika skäl. Efter Nazismens slutgilltiga förlust rakades huvudet på några av dessa. Varje gång jag ser de bilderna, blir jag förbannade på de soldater som stod och tittade på och i vissa fall organiserade de gatobestraffningarna. Detta hände trots att många ledande nazister fick rätten till advokat och några fick amnesti.
Huggorm
Jäkla tur att dom inte bestämde sig för att avsluta kriget med att atombomba Berlin i stället
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 20:55) *
Jäkla tur att dom inte bestämde sig för att avsluta kriget med att atombomba Berlin i stället

Ja.

Det gjordes en del duma saker under den perioden. Nu med facit i hand är det enklare att kritisera dem, även om man önskat andra åtgärder än en och annan som ledde till förluster hos massorna.
Huggorm
Men för Sveriges del var förstörelsen av godo. Det var förtjänsterna för export av byggmaterial efter kriget som gjorde Sverige till ett rikt land.
Aqvakul
Jo - den enes nöd, den andres bröd..
Huggorm
Men nästa gång lär vi inte kunna hålla oss utanför, nu är vi lika involverade som alla andra
Aqvakul
Norrmännen var galna på oss efter kriget. Mina föräldrar var där på förlovningsresa 1949 och fick knappt vare sig rum eller mat när de hörde att de var svenskar.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 21:33) *
Men nästa gång lär vi inte kunna hålla oss utanför, nu är vi lika involverade som alla andra

Det är bara på gott och inte ont.

Det finns ingen risk för kommande genarationer med ett som andra världskriget. Vem vågar ge sig på EU, nu när turkarna vill också va´ me´? smile.gif
Meriona
CITAT (fuchian @ 06-06-2010, 18:49) *
.....
Det jag minns, var /är hatet mot Sverige som inte stälde upp under kriget mot Ryssland, fortfarande finns hos den äldre befolkningen detta hat kvar. Men kungahuset i sverige hade ju personliga kontakter med tyskland, så det kanske förklarar det för nästa generation. Vad tjänar det till? .....fuchian

Var finns den nämnda äldre befolkningen, i vilket land?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 06-06-2010, 21:36) *
Norrmännen var galna på oss efter kriget. Mina föräldrar var där på förlovningsresa 1949 och fick knappt vare sig rum eller mat när de hörde att de var svenskar.
Jag förstår inte varför. Dom skulle ju tvunget frigöra sig från oss, och då kan dom väll inte komma och kräva att vi skall skydda dom? Min norska farmor blev för övrigt tvungen att flytta till Sverige efter kriget eftersom hon gift sig med en tysk soldat. Att han blev förflyttad till östfronten och försvann till ett fångläger i Sibirien hade ingen betydelse, hon blev ivägmobbad i alla fall, men i Sverige var hon välkommen.
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 06-06-2010, 21:36) *

Men söderut så var det tvärtom, farsan motorcyklade i Europa just efter krigsslutet och svenskar var mycket populära. Ofta fick de sova gratis och fick ett mål mat.Varför? Vet inte, men kanske för att de inte sågs som varken fiende eller före-detta-vän.

Ralf
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 20:39) *
Det fanns en liten del kvinnor som valde att leva med Nazister av olika skäl. Efter Nazismens slutgilltiga förlust rakades huvudet på några av dessa. Varje gång jag ser de bilderna, blir jag förbannade på de soldater som stod och tittade på och i vissa fall organiserade de gatobestraffningarna. Detta hände trots att många ledande nazister fick rätten till advokat och några fick amnesti.

Vilka nazister fick manesti? Var och när skedde det?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 21:53) *
Jag förstår inte varför. Dom skulle ju tvunget frigöra sig från oss, och då kan dom väll inte komma och kräva att vi skall skydda dom? Min norska farmor blev för övrigt tvungen att flytta till Sverige efter kriget eftersom hon gift sig med en tysk soldat. Att han blev förflyttad till östfronten och försvann till ett fångläger i Sibirien hade ingen betydelse, hon blev ivägmobbad i alla fall, men i Sverige var hon välkommen.

Det är bedrövligt hur Norge behandlat alla dessa kvinnor som bara försökt antingen att överleva eller bara följt sitt hjärta. Men det är likadant i övriga världen, vilken förståelse ges de koreanska kvinnor som fått barn med amerikanska soldater?

Bara för att de är soldater behöver det inte betyda att de är onda. crying.gif
Aqvakul
Mina föräldrar hade ett fadderbarn i södra Tyskland. Fadern hade omkommit i kriget. Det skickades mat- och klädpaket till mamma och son. För några år sen visade det sig att historien faktiskt delvis var falsk. Pappan var inte död, utan sonen var ett resultat av SS avelsfabriker, vilket modern förnekade även för sin son. Först i samband med moderns död för några år sen så fick han veta sanningen.
Huggorm
På tal om det går det en intressant dokumentär på tvåan nu, om vietnamkriget sett från vietnamesernas sida
Meriona
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 22:12) *
På tal om det går det en intressant dokumentär på tvåan nu, om vietnamkriget sett från vietnamesernas sida

Tack, jag ska genast gå och kolla! smiley_small_hug.gif
theseraphim
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 21:14) *
Ja.

Det gjordes en del duma saker under den perioden. Nu med facit i hand är det enklare att kritisera dem, även om man önskat andra åtgärder än en och annan som ledde till förluster hos massorna.

Faktum är att jsut den tanken existerade knappt då man ansåg tyskarna som ordinära människor medans japanerna till del stor del betraktades som omänskliga och barbarer som inte förtjänade att behandlas som människor.

CITAT (malcolm @ 06-06-2010, 15:29) *
Från början stod England ensamt i kriget och gjorde nog allt de kunde, USA kom med långt senare beroende på att den amerikanska befolkningen tyckte att Europa låg för långt borta för att bry sig om men sedan började tyskarna även sänka amerikanska handelsfartyg (många med vapen och liknande till England) och då svängde opinionen.

Kriget tog inte slut iom. D-dagen men det var som Churchill sa: Det var slutet på början

Det var sannerligen början till slutet även om förmodligen ryssarna fick stå för den tunga bördan. Pearl Harbour var nog spiken i kistan för amerikanarna, efter det svängde opinionen snabbt. De hjälpte visserligen britterna rakt igenom med enorma mängder krigsmateriell och även en hel del krigsmateriell utvecklades för britterna i USA tex det kända P51 Mustang.
vitavargen
CITAT (fuchian @ 06-06-2010, 18:49) *
Dagen D, --- min mor var lotta på fraktfartyg under kriget och stax innan hade tyskarna tagit båten där min mor jobbade. Det enda de fick till svar var att det behövdes arbetskrafter på ett arbetsläger och de skulle bara vänta på tåget. Hon anade inget galet i detta. Då kom dagen D och då fick fartyget vända tillbaka.
Nära ögat för min mor.
Min far arbetade på ett annat fraktfartyg och den sista gången de blev besjutna, sjönk fartyget. Tyskarna hittade 2 överlevande som de plockade med sig till Oslo. Dessa två gjorde ett utrymningsförsök, där den ena blev träffad och den andre vandrade därifrån ensam genom Sverige. Det var min far. Det var tredje gången gilt, 2 gånger hade de blivit beskutna och misst personal, men lyckats komma undan. Detta hände i alla gångerna i engelska kanalen.
Min mor ville inte berätta om den tiden, men min far hade varit till sjös 10 år, berättade gärna om sina upplevelser.

Jag vill så gärna läsa såna berättelser. Om du kan skriva en bok vill jag gärna köpa och läsa den. Annars går det bra med att blogga om det. Dessa verkliga historier får vi föra vidare. Om du skriver redan på nån blogg kan du PM:a adressen. Jag vill gärna veta verkliga berättelser från den tiden.
Ralf

CITAT (malcolm @ 06-06-2010, 12:52) *
Glöm nu inte bort alla ryssar tex, det dog ca½ miljon Amerikanska soldater i andra världskriget. Det dog upp till 20 miljoner Sovjetiska soldater (ok den öga siffran är kanske propaganda. Det står 14 miljoner på wikipedia) Det dog i alla fall många från andra länder oxå.

Vidare får man inte glöma Polen. Det var polacker som gjorde en stor del av den grundforskning som faktiskt senare vann världskriget, nämligen knäckningen av Enigmamaskinen, kunskaper som dom sedan lämnade över till England. Men hur kom Polackerna över en Enigmamaskin, jo dom fick den av en tysk.
vitavargen
Den här gubben, med 24000 liv på sitt samvete, fick amnesti. Han är bara en av många som fick det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Walter_Blume
Ralf
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 22:51) *
Den här gubben, med 24000 liv på sitt samvete, fick amnesti. Han är bara en av många som fick det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Walter_Blume

Hur vet du att han fick amnesti???
andersen
Utan att vara helt säker, så var det väl så att han hjälpte till efter kriget med flygplanskonstrutioner, och det var flera tyskar som var verksamma med bla raketforskning.
malcolm
Att Sverige var populärt nere i Europa får vi tacka Folke Bernadotte med de vita bussarna och Raoul Wallenberg med sina Sverige-pass för. Dessa två herrar gjorde en heroisk insats med livet som insats.

Tyskarna hade kanske vunnit kriget om de inte gett sig på ryssarna, den munsbiten blev för stor och det var slaget kring Kursk som tog knäcken på dem. Där dog människor i tiotusental på båda sidorna och de materiella förlusterna var enorma men ryssarna hade 900 stridsvagnar extra så det var bara för tyskarna att försöka retirera med livet i behåll.

Eftersom jag härstammar från Finland så har jag flera släktingar som deltog i finska vinterkriget och en morbror stupade där, min mosters man träffades av två st. sk. dumdumkulor (kulor som exploderar när de träffar), en i armen och en i käken. Han opererades bortåt 50 ggr. på svenskt sjukhus i Sthlm och det var ett under att han överlevde, min farbror som var en inbiten jägare innan kriget vägrade att någonsin ta i ett vapen efteråt. Det talades sällan om kriget bland mina släktingar, det var en allt för traumatisk upplevelse som väckte svåra minnen till liv.

Finland satt fö. i en omöjlig situation med ryssarna som förtryckte dem å ena sidan och nazisterna som de inte heller ville ha något att göra med å andra sidan så av två onda ting valde de att strida mot den mäktiga grannen i öster till att börja med. Många svenskar ställde upp frivilligt för finlands sak men det hjälpte inte även om Finland gjorde hårdnackat motstånd mot ryssarna.
theseraphim
CITAT (Ralf @ 07-06-2010, 08:08) *
Hur vet du att han fick amnesti???

Med tanke på hans tidiga frisläppande så fick han nog amnesti. Det var många tidigare SS och Gestapo befäl som fick det då man behövde deras talang bla för att söka upp kommunister i västtyskland och i östtyskland så var det motsatsen. Sedan var det så att Tyskland ville glömma och ville inte på något sätt rota i gamla saker som kunde väcka ont blod i det nya tyskland så man var mer än villig att se mellan fingrarna på gamla krigsförbrytare. Ta tex Heinz Reinefarth som var ansvarig för tyskarnas extremt brutala krossande av Warsawas uppror 44 och massakern vid Wola där 40000-50000 civila polacker mördades. Heinz blev efter kriget bla borgmästare i byn westerland på ön Sylt där han i stort levde sitt liv i relativt lugn och även om polackerna ville ha han utvisad för att ställas inför domstol i Polen så vägrade Västtyskland bla för att han var populär och att ge någon till Sovjet var inte aktuellt längre då de var den nya fienden.
fuchsian
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 10:08) *
Att Sverige var populärt nere i Europa får vi tacka Folke Bernadotte med de vita bussarna och Raoul Wallenberg med sina Sverige-pass för. Dessa två herrar gjorde en heroisk insats med livet som insats.

Malcolm, ..... så här efteråt när man har fått en överblick av det helgalna kriget börjar man se frukten av den.
Sedan att allt inte kunnat bli rättvist, det får man ta. Visst finns det fortf. ogillande fr. den finska sidan för att Sverige inte hjälpte dom mot ryssarna. det finländska folket hade ju tjänat Sverige många århudraden innan ryssarna tog den i början av 1800-talet. Det idiotiska kriget som Gustav den 111 hade mot ryssland 1790-talet, tvingades den finska befolkningen att strida med. Men denne kung hade tillverkat sk,"krigskostymer" till de krigande. Felet var bara det att de passade bättre i salongerna, soldaterna kunde inte röra sig fritt i den munderingen.
Nu efter 2;a världskriget skickades finska barn till Sverige. OK, de kom undan just då och även de som beslöt att stanna kvar och bli svenskar av olika orsaker har fått ett bra liv. Min makes farbror har en pojke från den tiden.
Vissa av de barnen som fick återvända till sitt ursprung, blev det inga glada återseenden och många av dem har legat på parkbänken med sin flaska. De fick ingen ro i själen. Jag menar inte att alla fick men av flytten.
Jag har läst mycket historia och summan av det ska vi hylla dom riktiga hjältarna bl.a som du nämner... bravo.gif det finns så mycket att berätta, lyssna på dom äldre som minns -........Fuchian
fuchsian
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 21:33) *

Hej Huggormen ..... Det är nog så att om det blir mera krig som omfattar även skandinavien, kommer ingen undan. Jag tror också att den blir hemskare än de som varit. Nu räknar jag inte med de stackars judarna som betalade det högsta priset man kan i kriget.
En sak retar på mig, det är dessa nynazisterna som förnekar, de flesta att koncentrationslägren fanns och att de också användes.
Min dotter hade tjatat ett par års tid att vi skulle stanna vid Dachau, utanför Munchen, men jag tyckte att hon var för liten, men sedan skulle de skriva i skolan om 2; världskriget, så då stannade vi vid Dachau,
visserligen finns det endast några parakker kvar för visning, annars fanns den understa murstensraden kvar och man kunde uppskatta hur stort det hade varit. Gaskammaren och brännugnarna låg lite avsides.
Kan du tänka dig vad denna 13-årig tös upplevde? hon ville se allt, men tårarna rann och hon ville vara lite avsides från oss. När vi skulle fortsätta vår resa, stälde min dotter framför brännugnarna och grät hejdlöst.
Jag frågade henne hur är läget, men... -cry-.gif hon sade att nu orkar hon inte längre, de gråter och skriker....Hon höll sitt uppsats i skolan och hon sade att aldrig mera......fr. fuchian
malcolm
Krig i alla dess former är galenskap och frågan är när det gäller de finska krigsbarnen är om de inte mått bättre som vuxna om de fått stanna hos sina familjer även om det var ett elände i det egna landet. Samma fenomen inträffade i England där barn flyttades ut till landsbygden för att komma undan bombningarna i städerna.

Vi får hoppas att det aldrig blir krig igen men människan verkar ha svårt att ta lärdom av historien och det är alltid krigshärdar någonstans ute i världen.
fuchsian
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 10:08) *

Tyskarna hade kanske vunnit kriget om de inte gett sig på ryssarna, den munsbiten blev för stor och det var slaget kring Kursk som tog knäcken på dem. Där dog människor i tiotusental på båda sidorna och de materiella förlusterna var enorma men ryssarna hade 900 stridsvagnar extra så det var bara för tyskarna att försöka retirera med livet i behåll.

Eftersom jag härstammar från Finland så har jag flera släktingar som deltog i finska vinterkriget och en morbror stupade där, min mosters man träffades av två st. sk. dumdumkulor (kulor som exploderar när de träffar), en i armen och en i käken. Han opererades bortåt 50 ggr. på svenskt sjukhus i Sthlm och det var ett under att han överlevde, min farbror som var en inbiten jägare innan kriget vägrade att någonsin ta i ett vapen efteråt. Det talades sällan om kriget bland mina släktingar, det var en allt för traumatisk upplevelse som väckte svåra minnen till liv.

Finland satt fö. i en omöjlig situation med ryssarna som förtryckte dem å ena sidan och nazisterna som de inte heller ville ha något att göra med å andra sidan så av två onda ting valde de att strida mot den mäktiga grannen i öster till att börja med. Många svenskar ställde upp frivilligt för finlands sak men det hjälpte inte även om Finland gjorde hårdnackat motstånd mot ryssarna.

Hej malcom,

Har du hört vad tyskarna gjorde åt de finska folket när de inte krigade? De använde sig av kvinnorna och barn, våldtäcker och andra grymheter. min mormor berättade att när de var färdiga med en kvinna, tills hon dog, tog de tag i barnen som skrek av skräck och dessa svin pålade barnen levande i stolpar från underlivet och så högt upp de kunde.
Liknande saker har vår norska släkt berättat, men där var kvinnorna mer klokare och blev hellre horor åt tyskarna för att skydda familjen. Men jag gillar inte att de barn som föddes gm detta sätt skulle kallas vid olika dumma namn. En nära vän berättade hur hans far hade grävt en stor förvaringsplats i sitt garage, och där gömde han dessa som var på flyckt. Denne man hade en skåpbil, ombyggd, så att han kunde köra mot den svenska gränssen och släppa av dem. Han blev inte avslöjad nån gång, även att tyskarna gjorde sina rassior. Han hade en gammal skruttig traktor med släp som han hade över gömstället. Jag bara frös när jag såg den.
Norrmännen gjorde också sitt, men nu kan de börja berätta om det. fadern och grundaren till gömnstället är död sen en tid, men sonen var tillräckligt stor att hjälpa sin far. .... fear.gif ..... fuchian
theseraphim
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 10:56) *
Krig i alla dess former är galenskap och frågan är när det gäller de finska krigsbarnen är om de inte mått bättre som vuxna om de fått stanna hos sina familjer även om det var ett elände i det egna landet. Samma fenomen inträffade i England där barn flyttades ut till landsbygden för att komma undan bombningarna i städerna.

Vi får hoppas att det aldrig blir krig igen men människan verkar ha svårt att ta lärdom av historien och det är alltid krigshärdar någonstans ute i världen.

Räcker man studerat militärhistoria för att verkligen förstå att människan har svårt att lära av historien, däremot så har konflikterna flyttats från Europa efter andra världskriget ut till bla U-länder där de två blocken oftast var glada att förse likasinnade sidor med vapen och utbildning. Här hamnar man lätt in på mellanöstern där bla Sovjet var pigga på att få Egypten, Jordanien och Syrien att angripa Israel vilket fick väldigt negativa effekter. USA på sin sida(även till viss del Frankrike med bla Mirageplan)försåg Israel med en ständig ström av krigsmateriell så fort det sviktade.

Von Clausewitz skrev att krig i sig är ett misslyckande och är endast det sista medlet som bör brukas i en konflikt då oftast det kostar mer än det smakar för alla parter inblandade. Inte ordagrant från Om Kriget men det var hans ståndpunkt även om många har en annan uppfattning om Preussaren.
fuchsian
flirting.gif
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 22:28) *
Jag vill så gärna läsa såna berättelser. Om du kan skriva en bok vill jag gärna köpa och läsa den. Annars går det bra med att blogga om det. Dessa verkliga historier får vi föra vidare. Om du skriver redan på nån blogg kan du PM:a adressen. Jag vill gärna veta verkliga berättelser från den tiden.

hej Vitavargen .... Det har visst blivit en hel del diskussioner omkring detta och jag har berättat en del om detta vad de andra har frågat om.
Det finns en del nertecknad av de personer som var med och som jag har fått tillgång till. Jag ska berätta en annan sak ang min Gudfar. Jag var mycket hos dom när mina föräldrar hade dåligt med jobb och fick flytta på sig innan läget blev lugnare. Det som jag blev förvånad var att om det råkade komma ett flygplan, så slängde mor allt och sprang och slängde sig på magen i ett dike. Detta beteende lade jag märke till hos andra.
När jag frågade mor om det, så sa hon bara att håll tyst.
men det var om min gudfar skulle jag berätta om. Han dog 2004 och var 105 år gammal. Sonen berättade en del om honom. Han fick ett brev vid sekelskiftet att infinna sig i viss datum i helsingfors slott. det brydde han inte om, men sonen körde dit honom. där dekorerades dem som hade gjort sin insats i kriget. Denne bonde och alla de höga herrarna var på en bild. Han hade deltagit i 5 FEM krig! Det fanns ju krig mellan de röda och vita under mellantiden. Jag älskade sååå denne fåordige man när jag bodde hos dem. Min gudmor blev inte så gammal, hon fick magcancer i början av 1970-talet. Efter hennes död flyttade yngre sonen dit fr, Sverige och jag besöker dem och min morbror, den som är kvar. En av dem dog en månad sedan, också saknad av mig.
Den sista bilden som är tagen av min gudfar är strax innan han halkade och bröt benet, Han står i profil vid en björk och hitta en rakare man i den åldern... Jag fick höra av hans son att bonden brände gamla dokument och bilder från sitt liv. Han var klar in i det sista, men sjukhussjukan tog hans liv. Du kan gärna blädra i de andra inläggen jag redan har skrivit, så får du mer ut av det son inte ens talades om....Boken får du när den blir färdig, ha tålamod ......(jag gav ut en bok vid 80-talet, men inte om krigen) .....fr fuchian
malcolm
Krig skapar inga änglar direkt och det finns många berättelser om hur ryssarna behandlade civilbefolkningen när de trängde in i Berlin, massakern i Song My (Vietnam) är ett annat exempel på vilka vidrigheter som utspelar sig i krig.

Civilbefolkning förresten..... är inte soldater också civilbefolkning under uniformen med fruar, barn och familjer där hemma.... De flesta vill inte alls vara med överhuvud taget men tvingas till det och grymheterna de får bevittna skapar monster i många fall.

Min fasters man var med i finska vinterkriget men han vägrade skjuta på ryssarna, han sköt över dem istället för som han sa: Varför skall jag som bonde skjuta en annan bonde, han har ju inte gjort mig nå´t...
fuchsian
CITAT (Meriona @ 06-06-2010, 21:52) *
Var finns den nämnda äldre befolkningen, i vilket land?

hej Meriona,

Om du menar det som jag skrev så finns de både i Finland och Norge. ..... rolleyes.gif fr. fuchian

theseraphim
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 11:41) *
Krig skapar inga änglar direkt och det finns många berättelser om hur ryssarna behandlade civilbefolkningen när de trängde in i Berlin, massakern i Song My (Vietnam) är ett annat exempel på vilka vidrigheter som utspelar sig i krig.

Civilbefolkning förresten..... är inte soldater också civilbefolkning under uniformen med fruar, barn och familjer där hemma.... De flesta vill inte alls vara med överhuvud taget men tvingas till det och grymheterna de får bevittna skapar monster i många fall.

Min fasters man var med i finska vinterkriget men han vägrade skjuta på ryssarna, han sköt över dem istället för som han sa: Varför skall jag som bonde skjuta en annan bonde, han har ju inte gjort mig nå´t...

Du har helt rätt, vi i Sverige tror nog automatiskt att en svensk soldat skulle aldrig kunna begå något som tex Song My eller som i dagens Irak men sanningen är att skulle vi ha tusentals soldater som deltar mer aktivt som rent stridande förband i rena militära operationer så skulle det för eller senare inträffa då krig mal ner både psyke och fysik på ett alarmerande snabbt sätt. Soldater som utsätt för krigets fasor och får se lemlästade kroppar av både civila, fiender men även sina egna kamrater blir mer o mer avtrubbade och utvecklar ett tunnelseende som fokuserar bara på det väsentliga för deras egna överlevnad och den moral som vi andra har angående medmänsklighet och mänskliga rättigheter försvinner allt eftersom.
fuchsian
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 11:41) *

Hej malcolm, ..... Mina, el mor anhöriga kom alla välbehållna tilbaka. Värre var det med inbördeskrigen.
En dag fick min morfar besked att de röda fanns i närheten och de samlade ihop de vita och att min morfars släkting var också tillfångatagen. Alla de vita skulle skjutas, så det blev bråttom att rida dit och han kunde rädda sin vän. De röda hade nämligen tänkt ta så många av de vita som de hann. Morfar tillhörde den ryska adeln, även att namnen ändrades vid 1;a värdskriget, så fanns dessa f.d. adelsmännen över ett stort område som hade tilldelats av ryska Tzaren när svenkarna förlorade finland. För att hålla ordning, utnämnde han vissa storgodsägare och deras uppgift blev att se till att skatten kom in och att dessa hade lagen att döma och utöva straff --- död, i sina områden. därifrån, från torparna kom dessa röda för att kräva hämnd b.annat. Jo, det pågår grymma saker i vår värld idag och vi får vara tacksamma att vi har det som vi har det nu .... tummenupp.gif .... fuchian
Solstorm
CITAT (fuchian @ 07-06-2010, 10:32) *
Visst finns det fortf. ogillande fr. den finska sidan för att Sverige inte hjälpte dom mot ryssarna.

Staten Sverige gick inte med i vinterkriget men nog var det många svenskar som åkte till Finland och hjälpte till. Jag har via finska vänner förstått att föraktet mot Sverige och det svenska bottnar i att de svensktalande finnarna såg sig som någon slags överhet och att finnarna tvingades att lära sig svenska i skolan. Av den anledningen så var det en del av de finska invandrarna på 60- och 70-talet som vägrade lära sig svenska när de kom hit. Den uppfattningen har jag fått men jag kan ju inte svära på att jag har rätt.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:44) *
Staten Sverige gick inte med i vinterkriget men nog var det många svenskar som åkte till Finland och hjälpte till. Jag har via finska vänner förstått att föraktet mot Sverige och det svenska bottnar i att de svensktalande finnarna såg sig som någon slags överhet och att finnarna tvingades att lära sig svenska i skolan. Av den anledningen så var det en del av de finska invandrarna på 60- och 70-talet som vägrade lära sig svenska när de kom hit. Den uppfattningen har jag fått men jag kan ju inte svära på att jag har rätt.

Så har jag också uppfattat det..
fuchsian
CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:44) *

Håller med dig, Solstorm, ----- visst finns det en del av de svenska frivilliga som fick sätta livet till där.
Jag känner igen detta med svensktalande personer, det lilla jag kommit i kontakt med. De beter sig som de inte fattar min svenska, har hört genom andra att det finns en klick svensktalande, men de flesta av dem kan finska. Dessa sk. svenskspråkliga områden var en tummelplats för de bättre bemedlade, Tänk bara på Mannerheim, han tillhörde den gruppen, även att han som ung fick sin militära utbildning vid Ryska hovet, där han sedan gifte sig med nån adelsdam. visserligen fick han ta i med den inrikes röran bland de vita och röda.
Han tillhörde de vita.
Jag har mött många äldre som inte kan svenska, det verkar finnas någånslags trots i det och mot Sverige,
men för katten ..... åk då tillbaks..... whistling.gif De som kom hit 60-70 talet var oftast här att tjäna pengar och sedan åkte många familjer tillbaka när de hadde lite att komma med. dom som inte lyckades så bra här är många av dessa vägrare som vill ha tolk med sig överallt. Jag förstår att komma som vuxen hit med osäker framtid var det inte så lätt att lära språket, en del kunde inte, precis som det finns också nu att vissa har svårt med ett annat språk. Finska elever började först med engelskan och sedan svenskan och detta kom upp i högstadiet. Hur det är nu, vet jag inte och har ingen där borta att kunna höra mig för........fuchian
*Stintan*
Är det inte väldigt OT nu?
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2010, 15:35) *
Är det inte väldigt OT nu?

Stintan .... f´låt, men jag hängde inte med i ditt inlägg? Vad betyder OT? I all vänlighet undrar bara undrar jag .....Läste hela tråden för att jag har berättat en hel del om detta, men meningen är inte att "fastna" om det inte frågas mer ....... blush.gif ..... fr, fuchian
Meriona
CITAT (fuchian @ 07-06-2010, 15:31) *
Håller med dig, Solstorm, ----- visst finns det en del av de svenska frivilliga som fick sätta livet till där.
Jag känner igen detta med svensktalande personer, det lilla jag kommit i kontakt med. De beter sig som de inte fattar min svenska, har hört genom andra att det finns en klick svensktalande, men de flesta av dem kan finska. Dessa sk. svenskspråkliga områden var en tummelplats för de bättre bemedlade, Tänk bara på Mannerheim, han tillhörde den gruppen, även att han som ung fick sin militära utbildning vid Ryska hovet, där han sedan gifte sig med nån adelsdam. visserligen fick han ta i med den inrikes röran bland de vita och röda.
Han tillhörde de vita.
Jag har mött många äldre som inte kan svenska, det verkar finnas någånslags trots i det och mot Sverige,
men för katten ..... åk då tillbaks..... whistling.gif De som kom hit 60-70 talet var oftast här att tjäna pengar och sedan åkte många familjer tillbaka när de hadde lite att komma med. dom som inte lyckades så bra här är många av dessa vägrare som vill ha tolk med sig överallt. Jag förstår att komma som vuxen hit med osäker framtid var det inte så lätt att lära språket, en del kunde inte, precis som det finns också nu att vissa har svårt med ett annat språk. Finska elever började först med engelskan och sedan svenskan och detta kom upp i högstadiet. Hur det är nu, vet jag inte och har ingen där borta att kunna höra mig för........fuchian

Inte bara OT, så himla fel dessutom.
Har varit gift med en finlandssvensk och tillbringat många somrar där och umgås fortfarande (sedan 25 år)med familjen. Det är ingensomhelst osämja eller gammalt hat där mot varken högsvenskar (som vi kallas) eller finnar, åtminstone inte i Borgå och Fagersta-regionen.
Och jag har bott 32 år i Trollhättans LillaFinland, och det är oerhört få gamla som inte kan svenska, det är några enstaka och dessutom är det så att ju äldre man blir desto sämre är det med närminnet, så de som kunnat en del svenska kan när de hamnar på hemmet tappa en stor del av det nya språket, det är därför ett ganska omdiskuterat problem här inom kommunen hur man ska lösa det på bästa sätt.

Sorry för OT, men man ska vara saklig.
*Stintan*
CITAT (fuchian @ 07-06-2010, 15:48) *
Stintan .... f´låt, men jag hängde inte med i ditt inlägg? Vad betyder OT? I all vänlighet undrar bara undrar jag .....Läste hela tråden för att jag har berättat en hel del om detta, men meningen är inte att "fastna" om det inte frågas mer ....... blush.gif ..... fr, fuchian

OT betyder Off Topic vilket betyder att vi kommit en bra bit från ämnet som tråden handlar om, nämligen Dagen D.

Det går bra att starta en egen tråd om finnars påstådda hat mot svenskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon