CITAT (Christa @ 06-06-2010, 13:19)

I Odla med P1 sa de att grönsaksplantor skulle planteras om massor av gånger i allt större krukor. Frågan är hur många gånger som är nödvändigt. Hennes argument var att det blev kallt för rötterna att komma i en för stor kruka.
När man köper plantor står de ju dock i en ganska liten kruka.
Jag sådde mina plantor i en pop up box och sedan fick de först en liten kruka och sedan en på någon liter.
Är det ok att plantera dem i en rejäl kruka nu?
Hur stor jordvolym behöver kapkrusbär för att utvecklas bra?
Hur stora krukor behöver paprika och chili? Dessa är lågväxande sorter.
Till Christa, ....Det är brukligt att plantera alltefter växterna växer pga. att i en för stor kruka blir de bara intresserade att bre ut sina rötter. Jag är trött på detta job! När ska man ha lugn och ro i trädgården????
Jag gjorde så att när växterna kom fr, Udla, delade jag upp dem enligt hur stora de skulle bli i slutet av sommaren. alla småttingar fick något större kruka först och sedan när jag började härda dom så bytte jag till rejäla krukor, ungefär den erfarenheten jag gjorde förra sommaren, Vissa får man plantera om till större alltsomefter, särskilt när det gäller stora växter , änglatrumpeter ex. , men de har fått från början en kruka att de kan växa till sig några veckor. detta är mina erfarenheter, men det är upp till dig själv hur mycket tid du vill lägga på den biten. Jag kan inte svara på din fråga ang. paprika och chili, men det finns nog någon i forumet som har svaret. ......

fr. fuchian