EmAr
Hej!

Vi har ett äppelträd (Åkerö) som vi planterade förra sommaren, då fem år gammalt och alltså lite större än standardträden på plantskolorna. Det mådde bra hela förra sommaren och under våren började allting bra, men nu känns det som att det stannat av trots att det varit varmt och soligt. Ett par av grenarna har kommit så långt som till blomning, men de flesta har bara små musöron till blad och de ser inte särskilt pigga ut. Är det någon som har en aning om varför det kan ha blivit så här?

Vi bor på gränsen mellan zon 4-5, i Falun. Marken är relativt tung lera, men vi gjorde en riktigt rejäl utgrävning för det här trädet och har försökt följa alla råd kring planteringen, så det borde inte bero på det. Jag tycker inte att det borde sakna vare sig näring eller fukt, men något måste det ju vara! Kan det vara vintern som orsakat detta, trots att löven började komma fint tidigare i våras?

Tacksam för alla goda råd, för vi vill ha kvar vårt fina träd!
EmAr
Bassam
Hej

Du kan titta på blad noga om finns några insekter eller sjukdom om det inte finns , den täräd behöver naturliga gödsel.
H:Bassam

tvilling77
Så betedde sig vårt äppelträd sina 2 första år efter plantering! Jättemärkligt!! Löven slog liksom aldrig ut fastän trädet verkade må bra, inga skadedjur eller dylikt! I år verkar det må mycket bättre och slår ut med både blad och blommor! zon 5 här!

Du ska nog bara avvakta som vi gjorde....det tar sig säkert! biggrin.gif
Cilla
Inte bra och även om vintern kan ha bidragit så är det läge att försöka göra en insats:

- Planteringen: Sitter trädet djupt i backen, dvs med jord upp på stammen eller har hela växtbädden (området ni grävde upp) sjunkit ned såa tt det står i en liten svacka? I sådana fall är det mer eller mindre ett måste att gräva upp trädet och börja om. Träd ska stå på en liten kulle när man är klar, särskilt viktigt för sorter som Åkerö som är känsliga för den vatten- och temperaturskillnad soom blir när det står för lågt.

- Hur vid gjordes växtbädden när ni grävde? Vilka markväxter finns intill trädet och på vilket avstånd? Om ni gjorde en smal växtbädd, har kompakt lera och dessutom gräs nära trädet är risken att trädet håller på att drunkna. Snabbt brukar detta gå med kombinationen smal, djup växtbädd och köpejord längst ned i bädden (denna ska ligga överst). Vanligt planteringsfel är att man gräver för djupt och för smalt. Ett femårigt äppelträd bör ha en växtbädd på minst 1,5 meter i bredd men den behöver inte vara så djup, 40 cm räcker oftast.

- Hur såg rotsystemet ut, spretade ni upp rotklumpen, skar upp något? Inte helt ovanligt på fruktträd som är ett år äldre är att det stått i kruka i handeln, och fått mer elelr mindre rotsnurr. Mycket rotsnurr går inte att åtgärda och leder ofta till ett långsamt eller snabbt döende träd. Alla träd som planteras mår bra av att man spretar ut rötter och snittar i de grövsta vid plantering. Vissa kräver det för att komma igång.

- Är trädet stagat så att rötterna får fäste? Nysatta träd får gärna svaja i kronan, men stöd behövs för att inte rötterna ska fälja med och därmed inte få fäste.

Sjukdomar och angripare kan man nästan utesluta, om man inte räknar ev sorkangrepp som ett sådant. Bevattning brukar sätta ned tillväxten men uteblivet bladutspring brukar oftast handla om rotsnurr eller planteringsfel.

generellt måste man göra något med ett så pass nysatt träd som har svårt med bladutspring för att det ska klara sig. Vänta och se är inte det bästa tipset denna gång.
EmAr
Tack för alla svar! Cilla, vår planteringsgrop var drygt en meter vid, när jag mäter nu blir det bra precis en meter öppen jord, men då har det krupit in lite klöver o gräs. Den ligger på en gräsmatta, och bädden ser inte ut att ha sjunkit ner. Vi planterade trädet lite upphöjt, dock inte mer än kanske 5-10 cm, så att vattnet rinner utåt sidorna. Djupet på gropen minns jag inte exakt, men tror att det var runt 80 cm. Vi grundade med en liten gruskulle som vi ställde rotklumpen på (efter att ha spretat ut rötter och skurit skåra i rotklumpen) och har sedan blandat upp befintlig jord med mullrik planteringsjord. Det står med dubbla stöd.

Avrinningen på just den delen av gräsmattan är generellt bra, den lutar utåt tomtgränsen så nära trädet brukar det aldrig stå vatten, men jag vet förstås inte hur det ser ut nere i gropen. Jag kände lite i jorden runt trädet igår och märkte att det är massor av trådtunna rötter från trädet direkt i jordens ytskikt. Är det normalt så, eller kan det ge oss någon vägledning? Ska vi ge oss på att bredda gropen ytterligare och även höja trädet mer? Det såg ut att gå jättebra hela förra sommaren, och då vattnade vi ju rikligt under många veckor.

Tack för goda råd!
Cilla
Det låter som en ovanligt proffsig plantering. Du kan under säsongen sätta spaden ned ett virkelvarv till kring trädet för att luckra den befintliga jorden i en lite vidare cirkel runt trädet, men 1 m diameter och att trädet inte står nedsjunket borde vara tillräckligt för att det inte ska vara fråga om drunkning.

Om köpejorden ni blandade den befintliga med inte var alltför gödslad bör inte heller nedbrytningen av den på det stora djupet av 80 cm vara huvudorsak. Men det är försvårande med organiskt material på så stort djup som 80 cm, men hur stort problem beror på många saker och naturlitgvis också hur stor mängd köpejorden var.

Var det mycket rotsnurr när ni spretade ut rötterna? De rötter som gick runt i krukan, plasten, säcken - hur grova var de? Var dessa långa, skar ni in dem?

Om du fattar tag i stammen nu, rör långsamt och lite åt ena och andra hållet - rör sig jorden intill trädet då? Eller är det stammen enbart som rör sig? Om jorden intill trädet inte rör sig, "bucklar" sig, så är trädet förankrat i marken.

Japp, ytliga, finförgrenade rötter ytligt är helt naturligt och bra.

Hur torrt är det hos er? Här på en ö i Stockholm har jag vattnat snart varenda träd, det är snustorrt. Kolla, och vattna samtidigt för att ge bästa chans till överlevnad. 50 liter i veckan bör trädet ha.

EmAr
Hej igen!

Varken jag eller maken minns detaljerna kring hur rotsystemet såg ut, men vi minns att vi skurit kryss i botten och försökt spreta ut rötterna. Minns inte hur grova de var. Vi har inte skurit bort några rötter. När man försöker rucka på trädet så syns det en aning rörelse i jorden precis närmast, men ytterst lite, det allra mesta av böjningen sker i stammen. När det gäller planteringsjorden så minns vi inte heller exakt, mer än att vi använt "vanlig" planteringsjord, ingen kompostjord, och vi har alltid vid alla planteringar blandat ut det med befintlig jord, tror ungefär 50-50.

Det har ju regnat kopiöst här för några veckor sedan, men därefter har det ju varit torrt, varmt och soligt, så jag vet ärligt talat inte hur torrt det är i backen. Normalt sett blir det ju ordentligt blött i gräsmattan om det regnat ordentligt en längre tid, så även nu, så jag tycker inte att det borde vara snustorrt, men vi vattnar extra nu för säkerhets skull. Gräsmattan torkade upp ovanligt fort efter vintern i år, trots väldigt mycket snö, antar att det beror på att det inte var så mycket tjäle under snötäcket.

Min man håller just på att gräva runt trädet ytterligare några decimeter, men då bara ca 40 djup. Rör dock inte trädet i nuläget, eller borde vi det för att se efter hur blött det är på djupet? Ska vi gödsla mer uppepå, om det nu är så att vi har för mycket mullrik jord på djupet?

Tusen tack för dina goda råd!
Trädgårdstokan
Hej! Vi bor också utanför Falun. Vi har ett Transparente Blanche som är ca 15 år gammalt med precis samma problem som ni har. Det skulle till och blomma men blommorna blev bruna och konstiga. Sen kom det början till löv och stannade av helt och hållet. Nu står det här alldeles kalt och vi vet inte vad vi ska göra. Är det dött eller kan det hända att det vaknar till liv nästa år?

rose.gif
Crazy4Flowers
Jag har också en som gjort samma men på min så knoppades det bra löv som aldrig slog ut. Men trädet ser ut att leva. Kan den komma igen nästa år?
Bassam
Hej


Finns två orsaker för att knoppar inte öppna:
1 miljö omkring träd som kalas (Dormancy ) , den är torr och knoppar behöver special ljus och värme för att öppna.


2 Endogenus Rest Period är ärv som alla fäller blad växter har, den händer på vinter tid.

Obs

Så jag tycker att missförhållande för miljö orsak för dina problem.

H:Bassam
Shabbadang
CITAT (EmAr @ 06-06-2010, 14:22) *
Hej!

Vi har ett äppelträd (Åkerö) som vi planterade förra sommaren, då fem år gammalt och alltså lite större än standardträden på plantskolorna. Det mådde bra hela förra sommaren och under våren började allting bra, men nu känns det som att det stannat av trots att det varit varmt och soligt. Ett par av grenarna har kommit så långt som till blomning, men de flesta har bara små musöron till blad och de ser inte särskilt pigga ut. Är det någon som har en aning om varför det kan ha blivit så här?

Vi bor på gränsen mellan zon 4-5, i Falun. Marken är relativt tung lera, men vi gjorde en riktigt rejäl utgrävning för det här trädet och har försökt följa alla råd kring planteringen, så det borde inte bero på det. Jag tycker inte att det borde sakna vare sig näring eller fukt, men något måste det ju vara! Kan det vara vintern som orsakat detta, trots att löven började komma fint tidigare i våras?

Tacksam för alla goda råd, för vi vill ha kvar vårt fina träd!
EmAr

hej!
Det låter som en frostskada. Det är typiskt att växten slår ut, men att det sedan stannar av, precis som du beskriver. Efter den vinter som var så är det nog det troligaste alternativet. Ni hade väl minus 30-35 grader under ganska lång tid?

Om det tränger fram skott på stammen och att barken börjar se lite insjunken ut så är det ytterligare tecken på frostskada. Insekter kan också komma och äta på blad och blommor, eller rättare sagt, i och med att tillväxten stannar upp så märks insektsangreppen desto tydligare. I och med att trädet var nyplanterat så hade det inte samma motståndskraft mot kylan som ett äldre, etablerat träd.

Du kan försiktigt skrapa lite på barken på någon gren eller stam. Om det är grönt under så finns det fortfarande hopp, är det brunt så är det dött.
Crazy4Flowers
Det syns att den lever ännu, vissa toppar ser skadade ut, jag tror att trädet lever ännu, men kan den komma igen nästa år? Den har ju inga blad som gör sitt jobb nu....
Cilla
Äldre träd har större möjligheter att leva med en kort bladperiod än yngre. Men så länge det är gulgrönt under barken så finns det hopp. Se till att stödvattna nästa år vid knoppsvällningsperioden om det då är torrt, och ta bort gräs under kronan.
Crazy4Flowers
Trädet mitt är planterat 2008, så den är inte så gammal. Rensade bort ogräs som kommit runt den igår, har annars hållit det fritt tidigare. Vi får hålla tummarna att den kommer nästa år igen.
Shabbadang
CITAT (Crazy4Flowers @ 10-07-2010, 12:55) *
Trädet mitt är planterat 2008, så den är inte så gammal. Rensade bort ogräs som kommit runt den igår, har annars hållit det fritt tidigare. Vi får hålla tummarna att den kommer nästa år igen.


Om trädet är litet så har det inte mycket reservnäring, så hoppet är inte så stort. Tyvärr.
mimmi 1
Vi planterade två st. Malus Rubin förra sommaren, och har samma problem... de hade musöron i våras, men sedan torkade de bara in liksom, och slog aldrig ut. däremot skjuter det massor av skott längst stammen.

Jag åkte till plantskolan där träden inköpts, och trodde att deras garanti skulle ge mig två nya träd, men icket!! Där fick jag förklaringen att det var en konstig höst, att växterna inte fick avmogna som de skulle, och att frosten kom direkt efter en varm höst, detta gjorde att många växter inte övervintrat, och att garantierna inte täcker väderförhållandena... att de små musöronen ändå kom, var trädets sista krafter, men sedan orkade det inte mer...

Är kronan helt kal, så kommer den inte tillbaka, men vi kunde kapa bort kronan, och en del av stammen, och på så sätt få en buske istället... nu vet jag inte hur vi ska göra... isåfall blir det att flytta på dem, för det var ju träd jag ville ha!!
Jan af Lisö
Enligt mina noteringar är Åkerö härdigt t o m zon IV, så risken är väl stor att ett ungt träd helt enkelt frös sönder denna hemska vintern i zon IV/V ?
EmAr
Hej!

Har inte varit inne på ett tag, och läste just alla svar. Vårt Åkerö ser oförändrat ledsamt ut. Vi har stödvattnat det och försökt pyssla om det, plockat bort kart som det trots allt lyckats sätta på de få grenar som gick i blom. (Vi tänkte att det är bättre att trädet får lägga kraft på annat än att producera frukt, rätt tänkt?) Vi vidgade gropen så nu är den runt 1,5 m i diam. och det verkade inte särskilt blött i marken.

Nu har vi varit borta i 1,5 vecka och när vi kom tillbaka hade det kommit fräscha blad i topparna på de få grenar som tidigare haft lite blad och blommor, på de övriga är det fortfarande ingenting. Det har också kommit lite grönt långt ner på stammen. Har inte skrapat barken, men man kan se att vissa grenstumpar är tydligt döda, medan andra ser friskare ut i barken. Ska skrapa lite imorgon.

Jag tycker att det låter rimligt med frostskador, för det var ju extremt kallt under en lång period i vintras, vi toppade på 32 grader, men det var ju riktigt kallt som ni säger under en 2-3 veckors period. Vi har även ett körsbärsträd som vi redan tidigare dömt ut som dött av kylan i vinter, och det verkar bete sig likadant fast kom aldrig lika långt. Det kom knoppar tidigt i våras, men sen har det sett stendött ut. Nu har även det skjutit en massa skott från basen på stammen.

Om det nu är frostskadat, men överlever, är det ändå utdömt pga av angrepp av trädkräfta o dyl, som jag förstått gärna angriper vid just frostskador, eller är det värt att vänta och se? Andra tips på vad vi kan göra är förstås också välkommet, men om det nu är frostskada så gissar jag att man inte kan göra så mycket!?

Intressant (men inte kul sad.gif ) att höra att det finns fler, tom i Falutrakten, som har samma problem! Tusen tack för alla tips och goda råd!
Bassam
Hej





Jag tycker att det händer så på grund till lång vinter och kalt under den här året men jag tycker att de ska bli bättre.

Obs

Jag tycker också att frost under vår också farlig.


H:Bassam

EmAr
Kom på en till fråga! Ska man ta bort det som kommer vid basen på stammen, för att kraften ska läggas däruppe, eller ska man låta det vara kvar för att det i alla fall är lite gröna blad, som det på det stora hela är extremt ont om?

Tack för synpunkter!
Vänligen
EmAr
Bassam
Hej
Du kan se på dem om de kommer från under ymp stället ta bort dem men om de kommer från över ymp stället lämna dem kvar.

H:Bassam

mimmi 1
Jag tycker du ska ta bort det som kommer på stammen OM du beslutar dej för att försöka rädda själva kronan.... man ska alltid ta bort det som skjuter på stammen på prydnads/fruktträd. MEN... om du anser att det är helt kört med kronan, och överväger att ta bort hela trädet, så kan du ha kvar det som skjuter på stammen, kapa bort kronan och låta trädet bilda en buske istället. Det rådet fick vi på plantskolan!

Vi ska följa det rådet, men flytta på dom två skadade träden, till en annan plats i trädgården, samt inhandla två nya och försöka igen!!
Shabbadang
CITAT (EmAr @ 17-07-2010, 14:48) *
Kom på en till fråga! Ska man ta bort det som kommer vid basen på stammen, för att kraften ska läggas däruppe, eller ska man låta det vara kvar för att det i alla fall är lite gröna blad, som det på det stora hela är extremt ont om?

Tack för synpunkter!
Vänligen
EmAr

Jag skulle låta dem vara kvar, åtminstone så här sent på sommaren och speciellt med tanke på att det nästan inte finns några andra gröna blad på trädet. Då skulle man kunna ta bort dem till våren och se om det skjuter något i kronan istället, alternativt kapa stammen vid ett sådant skott och leda det uppåt mot en käpp. Men ärligt talat så blir det nog inte bra hur man än gör. Det bästa är säkert att sätta nya träd, kanske av en härdigare sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon