Jag köpte en citronverbena tidigare i våras, jag hade den då inomhus och som ett brev på posten så fick jag ju ohyra på den. Nu står den på balkongen och jag har gnuggat bort/duschat bort alla spår av ohyra, men den verkar ändå inte må bra. Bladen fortsätter att torka ut i kanterna, även en del av de nya små fina skotten. Jag vattnar den några gånger i veckan så den inte torkar ut, men blir inte klok på vad som är fel. Kan det vara för kallt för den? Någon som har någon idé?
Beroende på var du bor så ska den helst stå utomhus sommartid. Gödsla den 1 gång i veckan med ganska svag lösning, plantera gärna om den och var inte rädd för att beskära den när du ser att den växer för mycket. Hellre en kraftig planta/kompakt än för hög. Ctronverbena, Aloysia triphylla vill ha det varmt, soligt och vattnet får gärna vara ljummet när du vattnar. De bruna bladen, eller de bruna kanterna på bladen kommer försvinna succesivt.
Alexander-VG-zon3
06-06-2010, 20:07
fick den någon avhärdning när du tog ut den ?
såfall kan dom bruna bladen vara skador som den fått av sol och blåst och av att den inte fick vänja sig vid att komma ut.
växter som varit inne är det bra om man avhärdar mot sol och blåst. dvs man sätter dom skyddat i skuggan några veckor och flyttar dom soligare och soligare. tills dom vant sig.
min tar jag ut efter att frostrisken är förbi sedan tas den in innan frosten kommer på hösten och den funkar fint att övervintra inne som krukväxt dock får min lätt bladlöss när den står inne. dessa försvinner dock när den tas ut och ev klipps ner. den går också att övervintra svalt men frostfritt om man nu vill. övervintras den varmt kan det vara bra att ge den extraljus.
och jag håller med CillaM den tål väldigt hård beskärning. oc växer dessutom bra och vackert efter en beskärning.
annars är den lättskött och växer på fint under en svensk sommar. och som CillaM skrev vill den ute stå soligt och varmt och skyddat.
Tack för alla tips, jag får vara lite tålmodig kanske. Då jag upptäckte att min verbena hade ohyra ställde jag ut den och lät inte den vänja sig, så det skulle kunna vara "miljöshock" kanske som ger de bruna bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.