Ninaah
Hej!
Är det någon annan som märkt den sjukt stora invasionen av bladlöss i år?! Hos mig är de överallt. På potatisblasten, bladen på mina gurkplantor mm. Jag har försökt utrotat dem med bladlössmedel som har gelatin i sig (de kvävs och dör) men så fort de kolat kommer nya. Är det någon som vet om bladlössen kan ge bekymmer för potatis skörden?
Åsa, mälardalen zon 2
På många håll i sverige har de ryska björkbladlössen kommit och de verkar sätta sig på det mesta men de suger bara på björken så är det såna är det ju inga problem då sitter de ju bara på växterna. Om de suger på växten vilket man brukar se genom att de ju sitter och suger på toppen så den brukar bli lite missbildad så kan det påverka växten till viss del. Om det är unga plantor så kan de stanna upp i växt och då påverkar det ju såklart skörden.

Om man sprutar måste man fortsätta med det regelbundet eftersom man ju även tar död på nyttodjuren. Har man tid att mosa för hand det värsta kan man se till att skona nyttodjuren + man kan ju placera dit lite nyckelpigor och liknande.
Nauti
Jag tänkte säga samma sak som Åsa, låt bli att bespruta med någonting om det absolut inte är nödvändigt och det antar jag att det inte är. I naturen är inte predatorerna långt efter bladlössen och om du bara väntar ett tag så kommer de att ta hand om problemet.

Det finns många sätt man kan gynna nyttodjuren på, som att bygga bra boplatser åt dem och så vidare men det är ganska mycket att sätta sig in i bara sådär. Det lättaste du kan göra mot bladlöss som jag brukar göra är att gå ut och plocka med mig så mycket nyckelpigor jag bara kan och släppa ut på växterna. De äter ganska friskt och råder bot på problemet väldigt snabbt smile.gif Trivs de så finns chansen att de förökar sig på plats och så och då har man helt plötsligt en massa små nyckepigelarver som är ännu glupskare smile.gif
Ninaah
Tack så mycket för svar! Jag vart lite lugnare nu. Jag har inte sett någon påverkan på min potatisblast ännu iallafall...
Dock tycker jag att bladen på mina gurkplantor börjar se riktigt hängiga ut + att de börjar blekna. Sist jag var där och kollade satt det massor av bladlöss under dem.
Jag hoppas verkligen att bladlöss invasionen minskar snart!

Vad räknas som nyttodjur förutom nyckelpigan?
Åsa, mälardalen zon 2
Blomflugelarv

Gallmyggelarv

Parasitstekel (finns inuti bladlusmumien)

+nyckelpigelarver är nyttodjur
Ninaah
Okej. Jag tackar så jättemycket för ett bra svar! Det kan vara bra att veta i framtiden också smile.gif
Är ju en nybörjare på det här med odling...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon