Hej
Har en ganska stor och brant slänt som vi planterat med The Fairy ros, vit ölandstok, mm för 4 år sedan
Jätte vackert när de blommar. Förra året kom en aning åkerfräken men PANG i år så helt plötsligt halva slänten helt översollad av åkerfräken. Ganska fint men det gröna just nu MEN kommer det att kväva rosor och annat.
Har hört att det enda men kan göra för att få bort är att täcka, men vi kan ju inte täcka en hel slänt på 100 kvm!?
Puttar lite....
tror ni att Åkerfräken kan ta dör på rosorna och klätter benved?
Hej
Du kan bränna dem behöver man gör flera gångar tills rötte dö.
.H:Bassam
Platinum
11-06-2010, 06:14
Ett alternativ är ju att ta ditt en himlans massa bekanta och ha ogräsryckardag och sen bjuda på grillafton som tack för hjälpen.
Gunilla T
11-06-2010, 09:15
Usch så tråkigt att få in åkerfräken!...om den inte funnits förut så har den kanske kommit med jordmassor om ni fyllt någonstans. Ett riktigt besvärligt ogräs som är omöjligt att rensa bort - åkerfräken har rötter i flera våningsplan. Det går en rot rakt ner och från den sticker det ut nya rötter från sidorna, rotsystemet kan gå ner en meter om inte mer i jorden.
Har tyvärr inget annat råd heller än täckning i flera år...
Hej
Som jag sa om du bränna sina grönskar flera gångar så rötter ska inte få näring som behöver så de ska dö. obs den finns apparate som ger brasa på den här apparaten kan du bränna dem.
H:Bassam
Vi har också en rackarns massa åkerfräken. Och det växer upp nytt i samma takt som jag klarar av att rensa bort, så det känns lönlöst. Hur fungerar det att bränna bort det? Det finns ju växtlighet runt om som inte får skadas. Vad är det för brännare man använder?
Hej
Det finns apparat som fungerar på gas och ger eld på elden kan du bara bränna dem , du kan gör den flera gångar till rötter dör för att de sakar mat som kommmer från grönskar.
Obs
Det är säkra 100% och skada inte andra växter.
H:Bassam
Gossen Ruda
15-06-2010, 06:55
Ende bekämpningen som borde funka utan att använda kemiska medel torde vara en grävmaskin. Räkna med att ta bort en meter jord eller mer. Att dra för hand eller försöka bränna bort funkar kanske också. Räkna med ett par års arbete, rotsystemet är STORT. Jag håller på att testa med Roundup och avstrykning, återkommer senare i år.
Orkidétjuven
15-06-2010, 07:27
Jag hade behållt det. Mer lättskött trädgårdsväxt får man leta efter

Dessutom väldigt snygg, lummigt grön och fascinerande.
Om du nu drar upp dem, använd handskar. Fräken, liksom ormbunkar innehåller mycket kisel så det är lätt att man skär sig. Har en kompis som skar av halva lillfingret på en fräken.
CITAT (Orkidétjuven @ 15-06-2010, 08:27)

Jag hade behållt det. Mer lättskött trädgårdsväxt får man leta efter
Dessutom väldigt snygg, lummigt grön och fascinerande.
Om du nu drar upp dem, använd handskar. Fräken, liksom ormbunkar innehåller mycket kisel så det är lätt att man skär sig. Har en kompis som skar av halva lillfingret på en fräken.
Hu, och jag som brukar rycka för hand... Det ska jag genast sluta med!!!
Bränna undrar jag om det funkar, rent praktiskt. Du kan köpa eller hyra en gasolbrännare som man alltså bränner bort det gröna med. Men om det växer omkring rosrna så är ju risken att du svedjer dem med. Och vad du tar bort är ju det gröna, rötterna finns kvar och kommer skjuta nya skott så du kommer att får bränna flera gånger om året under flera år. Principen är väl - som jag har förstått det - densamma som med täckning, man tröttar ut växten och till slut dör rotsystemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.