Katt
Vi har en skarp slänt som ligger i skugga i stort sett hela dagen. Nu växer det gräs och mossa där, men det vore roligt med någon typ av marktäckare. Vi använder inte slänten så det gör ingenting om det inte går att gå där:) Vi bor utanför Umeå, så jag antar att vi är i zon 4?
Nån som kan hjälpa mig?
ingrids
Utanför Umeå kan vara zon 4 i gynnsamma lägen (har hört rykten om några fickor med zon 3 men inte sett dessa trädgårdar själv) men räknas formellt till zon 5. Jag inser att jag svarat vintergröna på ett antal frågor om marktäckare, men jag gillar de blanka vintergröna bladen. En låg halvbuske med ursprungligen blå blommor, nu har förädlingsarbeten gjort att det även finns vita och rödlila, som tål skugga även om den drar ner lite på blommorna. Om du vill ta en risk så skulle en tålig murgröna kunna klara sig som marktäckare, det kräver att du har ett gynnsamt läge, d.v.s. zon 4, och det kan också gå helt åt pipan.
Katt
Tack för ditt svar! Jag ska åka in och kolla på plantskolan den här veckan, får se vad de har för utbud. Det skulle vara kul att blanda några olika sorter.
Ezereht
Jag har köpt blåbärstry ANJA E. Den växer som en marktäckare, brer ut sig rätt rejält. Inga blommor att tala om, men bladen är fluffiga, mjuka och ljusgröna. Sååå mysiga. Får ätbara bär på hösten. Jag bor i Umeå och den klarar sig utmärkt här.
HelenJ
Waldsteinia ternata, gullgröna, är en väldigt bra marktäckare. Den sprider sig fort med kraftiga gröna blad och blommar med härliga gula blommor i maj-juni. Tål både sol och skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon