Full version: Vissnad äppelblom
Kajsa på Sydåsen
Jag har ett gammalt Åkeröträd (ca 50 år). I år har det blommat fint men igår upptäckte jag en gren där blommorna vissnat och bladen inte kommit ut. Övriga grenar har blad och fruktsättning. Har någon en aning om vad det kan vara? Jag bor i Östergötland.
Kajsa på Sydåsen
Hittade själv svar!
"Blom- och grentorka (grå monilia), Monilia laxa

Blom- och grentorka kan angripa flera olika slags fruktträd. Värst brukar körsbär drabbas, men även äpple drabbas ibland.

Angreppet sker på våren när träden blommar. Svampens konidier fastnar på det klibbiga märket i blomman och växer ner i blomskaftet och in i fruktsporren. Följden blir att blomman vissnar och svampen fortsätter att växa längre in i trädets grenar. Hos äpple brukar angreppet oftast inte gå mycket längre än til fruktsporren. De delar av grenen som angripits vissnar, men sitter kvar med vissna blad och blommor på trädet. På den angripna fruktsporrens blom- och bladskaft bildas ofta grå konidiesamlingar.

Ta bort döda fruktsporrar, grenar och skott. Beskär helst grenarna så långt som 20 cm in på frisk ved."
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/vax...epp_apple.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon