Brukar köpa Stjärnögor varje år för att de har så fina blommor på så fina plantor, och även för att de ska kunna hålla bladlössen borta. Men nästan direkt efter att jag har köpt och planterat om dem, så upphör blomningen nästan. Det blir mycket förre blommor. Någon som upplever samma sak? Och varför blir det så?
theseraphim
07-06-2010, 10:42
HEj jag förmodar att du menar Osteospermnum.
Oftast är det så att de har ett perfekt klimat hos odlaren som ger dem extra ljus vid behov osv. Då de mesta stjärnögorna i Sverige är danskodlade så måste odlaren på tex måndagen skicka in sina varor till distributören för att därifrån ompackas och fraktas med tradare till de svenska butikerna, sedan ska de efter detta hamna i en butik och ett nytt klimat för att sedan slutligen säljas och återigen hamna i ett nytt klimat. Ja du förstår, det är inget ovanlig att de tappar lite i början innan de anpassat sig fullt ut.
Jag förstår hur du menar. Men i jämförelse med alla andra sommarblommor så är det Stjärnögat som har detta mräkliga beteende. Omplanterar man sommarblommor sätter de nästan fart direkt och blir större och blommar mer, men Stjärnögorna däremot, de blommar nästan inte under en lång tid...
Kan det vara så att de är kortdagsblommare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.