|
CurlySue
07-06-2010, 11:56
Köpte en vindruvsplanta i slutet på förra sommaren, planterade den enligt alla regler...men den överlevde inte den stränga vintern, kanske hann den inte etablera sig. Vad har ni?
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2010, 13:05
Himrod söt, grön, kärnfri, mjöldaggsresistent och härdig till zon 3 har jag i mitt växthus (planterad i marken). Sorten stavas ibland Heimrod på lapparna. Ganska vanlig i handeln.
Vinrankor bör planteras vår-försommar så de hinner etablera sig åtminstone endel innan vintern kommer + årets vinter var ju inte bra eller snarare hösten var dålig, många växter hann inte avmogna tillräckligt bra under hösten innan en ovanligt hård vinter kom.
Grobladet
11-06-2010, 19:09
Jag har några olika sorter en Dr Scmidtmanns Sockerdruva i ouppvärmt växthus.
Men en blå Labrusca som växer ute imponerar mest med många och stora blad. De verkar inte alls ha några problem att klara vintar.
De vill dock få skott för tidigt på våren innan risken för frost är över.
Hur sent på sommaren planterade du?
Jag funderar om jag kan plantera nu.... Eller bättre att vänta till vår än att få en halv säsong tidigare start?
Efter jag såg Åsas fina bilder av Himrod var jag helt övertygad att skaffa en sån också! Men nu funderar jag över Dr. Schmidtmanns eller Frankenthaler.... Är det nån som vet om dom är både två söta, kärnfria, och klarar zon 3 i växthus? (Stockholms område)
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2010, 12:10
Dr. Schmidtmanns och Frankenthaler är inte kärnfria men de borde funka bra i växthus i zon 3
HelenaLJ
29-06-2010, 14:48
Kan man plantera Himrod i kruka i växthus eller trivs den bättre direkt i jorden. Jag har tänkt plantera en Himrod och har alternativen att plantera den i kruka inne i växthuset (som är 6 kvm stort och ca 2 m högt i mitten) eller mot ett plank i söderläge. Hur stor kruka behöver den om den planteras i sådan?
Jag läste i en annan tråd om hur svårt det var att flytta en vinranka, för att rötterna gick ner så djupt. Jag antar att odla i kruka skulle inte vara så bra. Också att det krävs 10-15 kvm per vinranka i en växthus. Men ... kanske det skulle inte växa så stor i en kruka?? Sorry, jag hjälpte ingenting! (Men nu har jag köpt min Himrod, och grävde mer i jordbädden, det blir mer 50 cm djupt nu!)
Anja Danmark
30-06-2010, 08:56
jeg har en Himrod i en 45 l krukke, som står i frostfrit drivhus om vinteren og på friland om sommeren, og den trives fint med det.
Planter du den i drivhusjorden, er det en god idé at lede rødderne ud gennem soklen, hvis du kan. Så vil den søge vand uden for i stedet for at tage det fra dine andre planter inde i drivhuset.
Og jeg er helt enig - Himrod er en supergod og sød drue!
Här är jag med de stora vindruverötterna! Syftar då på Allys inlägg...  Jag planerar att köpa en Himrod (Ally, vad fick du betala för din och var?) och plantera i mitt nya växthus, ska bara få dit glasen först... Jag har en Frankenthaler i som jag alltid har misskött. Den verkar dock trivas något så infernaliskt bra i mitt gamla växthus att jag aldrig kan flytta den (därav fågan om tidigare nämnda rötter), ödå jag aldrig vattnar den får dem mängder med klasrar med blåbärsstora druvor på. Och fulla med kärnor... Smaken är väldigt god, något koncentrerad, dock.  Planen just nu för mitt gamla växthus på ca 2x3 m är att ta bort alla glas och den spruckna korrugerade plasten så att bara trästommen är kvar. Om stommen är i bra skick så tänker jag på bortre sidan sätta väggar och tak i plyfa - så att sonen får en liten lekstuga - och låta vinrankan utstå vädrets makter här några mil norr om Sthlm. Den står nämligen vid ingången så där kan det få det få vara lite spaljéartat. Sedan får jag se om jag orkar och hinner nu i sommar... Skulle vara bra för det ser hemskt ur och sonen blir ju äldre.
CITAT Jag planerar att köpa en Himrod (Ally, vad fick du betala för din och var?) Plantagen i Barkaby, 199:-, jag fick den sista! Efter att ha läst i ännu en annan tråd att nån fick fel sort vinranka från Plantagen (fast jag undrar hur han/hon visste det?), jag ville köpa från Ella Trädgård, men dom hade inga Himrod kvar. Ring först! Plantagen vid Eurostop kanske har (jag bor också några mil norr om Sthlm  ) Jag tänker plantera så fort som möjligt, inte vänta tills glas väggarna är uppe! Ut i fall att det dröjer Nu är marksten lagt inne i växthuset, brädor för jordbädd är klar (håller på att klä med presenning, tack för bilden på din växthus Peztis!), och ska lägga marksten utanför innan stommer kommer upp. Men börjar hitta små fel redan.... brädor täcker hålen för väggprofilerna, och kortsidan av stommen för dörren är på fel änden Oh well. Har inget med rubriken att göra, i det här tråden! Sorry igen!
gröna tjejen
30-06-2010, 19:44
jag köpte en Boskoop Glory på Ulriksdal i söndags. Blå,söt druva. ska plantera den i växthuset snart.det är bara det att det bara är grunden som är klar än så länge...men snart så!!
CITAT (Ally @ 30-06-2010, 20:42)  Plantagen i Barkaby, 199:-, jag fick den sista! Efter att ha läst i ännu en annan tråd att nån fick fel sort vinranka från Plantagen (fast jag undrar hur han/hon visste det?), jag ville köpa från Ella Trädgård, men dom hade inga Himrod kvar. Ring först! Plantagen vid Eurostop kanske har (jag bor också några mil norr om Sthlm  ) Jag tänker plantera så fort som möjligt, inte vänta tills glas väggarna är uppe! Ut i fall att det dröjer Nu är marksten lagt inne i växthuset, brädor för jordbädd är klar (håller på att klä med presenning, tack för bilden på din växthus Peztis!), och ska lägga marksten utanför innan stommer kommer upp. Men börjar hitta små fel redan.... brädor täcker hålen för väggprofilerna, och kortsidan av stommen för dörren är på fel änden Oh well. Har inget med rubriken att göra, i det här tråden! Sorry igen! Haha, jag stod på Plantagen i Märsta och höll en Himrod i handen men jag tänkte att det är nog bäst jag väntar, vet ju aldrig hur lång tid det tar att få upp eländet! Idag har jag trilskats med att få dörrarna på plats, först trodde min man och jag att jag monterat något fel för det gick ju inte bara att skjuta dem på plats så som det står att man ska göra men nä... måste vara konstruktionsfel! jag menar, jag gör ju inte fel! Fast å andra sidan är en av dörrarna inte raka så då blev jag sur och packade ihop för dagen! Jag tänkte som tur var på det där med att odlingsbädden går upp över sockeln så jag har byggt upp till sockeln, de resterande tre varven tar jag sedan när allt är på plats! Men det är en j-a bruksanvisning de har på Willab, de har lyckats med konststycket att hänvisa till sid 35 - det finns bara 32 sidor...  och
Eleanor
02-07-2010, 15:32
& här stod jag & skrapade det SISTA av mina 22 fönster till mitt kära kommande växthus & funderade så smått på vilka typer av druvor jag ska välja att ha däri. Så bra att jag fann denna tråd  ! Vill ha en blå & en grön, alltså kanske en Boskoop Glory? & en Himrod? Jag vill ju ha goda SÖTA druvor. Sen vill jag även ha någon sorts fruktträd däri. Har en väninna som har haft ett aprikosträd som växte väldigt bra & gav mängder med underbara aprikoser. Tyvärr blev det för stort & åkte nog på nån slags sjukdom också så hon fick ta ned det. Vet någon av er druventusiaster vad för sorts träd som skulle kunna passa? Persika? Nektarin? Eller någon annan lite exotisk spännande frukt? Växthuset blir på 22 kvm & kommer att få en nock höjd runt 4,5 m, så ett träd borde väl få plats? (& för att klarlägga, jag skrapar det sista fönstret men jag har 17 st kvar att kitta....  )
Anja Danmark
02-07-2010, 15:58
måske en nektarin eller fersken i dværgudgave, så den ikke bliver så stor?
Selv om 22 m2 er stort (har selv sådan et), så bliver det lynhurtigt fyldt op. Jeg ville ikke vælge at have mere end en drue plantet derinde og evt. en i krukke, som kommer ud om sommeren...
Har även jag lyckats sätta upp ett växthus i sommar. Frågan är nu om man kan sätta en vindruveplanta i en upphöjd bädd. Måste inte den isoleras??? Funderat på himrod ja åxå.
I vår är det jag som planterar en Himrod i nya växthuset i alla fall...
Jag har som sagt en Frankenthaler i mit gamla växthus och i år har jag varit noga med att vattna den ordentligt. Trots detta så blir i alla fall druvorna blåbärsstora och halva mängden i druvan är kärnor så det blir inte mycket till druva kvar. Kanske det beror på gödningen?
Eller snarare brist av gödning...
Andreas1974
19-04-2011, 14:19
Jag funderar på att gräva upp min Shuyler och plantera kanske en Himrod istället. Den gamla är c:a 4 år och gav ungefär 50 klasar förra året, men väl mycket kärnor i den, tycker jag. Vin blev det av den, i och för sig (inte klart än), men det är nog så att jag skulle värdera lättätna druvor mer. Ska man försöka plantera Shuylern i en stor kruka kanske, och sälja den? Blocket? Här? Hur tänker ni andra som byter sort?
Andreas1974
27-04-2011, 12:54
CITAT (Andreas1974 @ 19-04-2011, 15:19)  Den gamla [Shuyler] är c:a 4 år och gav ungefär 50 klasar förra året, men väl mycket kärnor i den, tycker jag. Druvorna på min Shuyler var dessutom rätt så små... Inte som i beskrivningen jag såg nyss, stora och med få kärnor. Kan jag ha fel jordsammansättning, eller givit för litet vatten, eller vad kan sådant bero på, tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|