|
Christina i Taxinge~
07-06-2010, 12:10
Jag läste igår i tidningen om den hemska bilolyckan bara en mil från där jag bor. En rattonykter ungdom med bilen full av kompisar körde in i ett träd och två st dog. Så fruktansvärt!!! Så onödigt!!! Det skär i hjärtat att tänka på och samtidigt blir jag så arg! Alkohol och båt-/bilkörning hör inte ihop - hur svårt är det att fatta??!!Nåväl, jag kom att tänka på det där med körkortet.....Jag tog mitt 1967 och har kört prickfritt i alla år. Jag kör dagligen. Men fasen vet om jag skulle klara ett test.....? Nog vill jag tro det, men hur känner ni? Skulle ni klara er i ett test? Eller tycker ni att alla andra borde göra ett test....? Förmodligen har jag missat en massa alternativ, men vore kul att se ungefär hur ni tycker. (Det ska gå att välja flera alternativ)
Vi som har haft våra körkort i många år skulle troligtvis inte klara av dagens teoriprov, det mesta handlar om miljöfrågor som inte fanns med på våran tid. Men om jag klarar miljöfrågorna eller ej har ingenting med min bilkörning att göra så uppkörningen skulle jag klara bra.
Myosotis
07-06-2010, 12:21
Jag är ju perfekt, men alla andra kör så dåligt så de kan gott få göra om provet...  Allvarligt så är det väl ingen dum idé att kolla upp hur folk kör, men mellan proven skulle de ju fortfarande köra för fort. Jag tror att jag skulle klara en uppkörning, men om man skulle göra om teoriprovet skulle jag nog behöva läsa några konstiga regler som man aldrig använder en gång till. Alkolås kunde det finnas i alla bilar. Men jag undrar om det inte kan finnas situationer där en nykter kompis blåser åt den som ska köra? Eller tänk om en förälder ber sitt barn att blåsa?  Hur garanterar man att det är den som kör som är nykter?
Aqvakul
07-06-2010, 12:29
18 år, omprov efter 20 år och alkolås..
Jag tycker definitivt att man ska ha någon typ av kontroll! Man har det när man har flygcertifikat, man måste med jämna mellanrum ha sk Proficiency Test.
Varför har man det vid flygning men inte bilkörning? Ologiskt, tycker jag.
theseraphim
07-06-2010, 13:07
Spelar nog ingen större roll om du har omprov eller dylikt då man ändå skulle vara nykter vid det tillfället eller köra som ett helgon. De som oftast är inblandade i sådana här olyckor är onyktra elelr har kört som dårar. Undantaget i olyckor är ibland otur i stunden tex långtradare som kränger till osv. Överlag så tror jag att erfarenheten vi får när vi kör är viktigare än ett omprov, personligen så kör jag mycket bättre och tryggare än när jag precis tagit mitt körkort. Trafikregler och dylikt sätter sig i ryggmärgen istället för hjärnan som det gör när man är nypluggad vilket är än mer viktigt dvs man behöver inte längre tänka vad man ska göra utan det kommer rent instinktivt. Däremot så tror jag.... host host ähummm!!!! att man bör ha någon form av test när man blivit tex 65-70 år som sedan upprepas kanske vart tredje år för säga vad man vill men på ålderns höst är reaktionsförmåga och dylikt sämre och den blir sämre allt eftersom. Läkare idag är nog ofta för snälla med att rapportera äldre som blivit olämpliga förare då det kan kännas som angiveri.
fuchsian
07-06-2010, 13:08
Aqvakul,
Jag tycker att dagens ungdom kör för galet, håller med 20års gränsen. Jag har en bilgalen dotter, kör som själva f....n i baken. Klappar mig på huvudet och säger att du mor lilla, nu är det andra tider. Jahaa, precis som jag inte visste det. hon har haft bilar sedan 18års ålder och försökte tjata till sig motorcykelkort, vilket far och jag sa NEJ till. förra våren skulle de hitåt och hon meddelade att kom ut till garage-infarten och vänta. Ok tänkte jag, barnbarn på gång.... Gissa vår förvåning, när den lilla, smala jäntan på 32år fräser in med en mastodont motorcykel. Hon hade fått kortet dagen innan. Den motorcyklen är ju livsfarlig, annan sak om det hade varit en "glidare" men hon kör ju knäet i backen i kurvorna. Det är ju bara att acceptera, men gilla den kunde vi inte.
Ang. äldre bilkörare, det verkar som mannen har det svårare att släppa taget, sen hur det är med hälsan, det är en annan sak. Jag fick en gång till kliniken en man som var amputerad hö. ben strax under knäet och när det blev dags att han skulle hem, kom hans fru och berättade om sin oro, för maken skulle köra sin bil, och envis var han. Jag lovade att prata med ansvarige läkaren som drog in körkortet. Träffade makan efter ett tag och hon berättade att maken var fortfarande upprörd och skulle ge sig till den personalen som gjorde detta..... hemskt, men vad finns det att göra, han var nästan 80 år. .......fr. fuchian
andersen
07-06-2010, 14:36
Jag tycker att man borde få körkort efter att man är 16år,det kan tyckas tidigt men dom bästa bilförarna finns i USA och där får man det i vissa delstater?
Sedan så borde det vara utmärkt på bilen att man är en nybörjare och en lägre hastighet som högsta hastighet tex 80km/t
Äldre bilförare borde bli av med körkortet oavsätt hälsa= det borde finnas både en övregräns och en undregräns när det gäller ålder.
Aqvakul
07-06-2010, 14:38
CITAT (andersen @ 07-06-2010, 15:36)  Jag tycker att man borde få körkort efter att man är 16år,det kan tyckas tidigt men dom bästa bilförarna finns i USA och där får man det i vissa delstater?
Sedan så borde det vara utmärkt på bilen att man är en nybörjare och en lägre hastighet som högsta hastighet tex 80km/t
Äldre bilförare borde bli av med körkortet oavsätt hälsa= det borde finnas både en övregräns och en undregräns när det gäller ålder. Var skulle den övre gränsen ligga? Vad har du för stöd för att de bästa bilförarna finns i USA?
andersen
07-06-2010, 14:42
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 15:38)  Var skulle den övre gränsen ligga? Vad har du för stöd för att de bästa bilförarna finns i USA? ca80år, USA har dom flesta generationer bilförare, dvs bilen blev vanlig i USA på 30talet medans här hemma så blev den på 50talet.
Aqvakul
07-06-2010, 14:46
CITAT (andersen @ 07-06-2010, 15:42)  ca80år, USA har dom flesta generationer bilförare, dvs bilen blev vanlig i USA på 30talet medans här hemma så blev den på 50talet. Jag tror att 80 år är alldeles för lågt, om man ska ha en generell övre åldersgräns... 90 år hade nog i så fall varit rimligare Inte ärver man väl körskicklighet? Trafiksäkerheten är väl också betydligt sämre i USA...
Visst kan behöva kontrolleras kanske, men då skall det ju inte vara lika hårt som när man är nybörjare, utan mer allmänt hur man kör, kanske lättare frågor mm. Det är ju när man är nybliven körkortsägare och när ålderkrämpor sätter in som risken ökar.Ett läkarbesök då o då är nog inte fel. Syn o hörsel försämras med åren. Fast äldre är väl sällan inblandade i olyckor. Dom vet sin begränsning. Många ungdomar tar risker, det vet man ju själv av egen erfarenhet på den tiden det begav sig. Ändå har jag bara bötfällts en gång för fortkörning. 1967 köpte jag min första bil, en BMC mini. Den fick bekänna färg. Vilka tider.
andersen
07-06-2010, 14:56
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 15:46)  Jag tror att 80 år är alldeles för lågt, om man ska ha en generell övre åldersgräns... 90 år hade nog i så fall varit rimligare Inte ärver man väl körskicklighet? Trafiksäkerheten är väl också betydligt sämre i USA... Det är klart att man gör,man formar sig efter dom som man lär sig av dvs föräldrarna, om man vänder på det så har Thailand en väldig farlig trafik, där blev bilen vanlig först i början av 80talet. Trafiksäkerheten är väl betydligt bättre i USA än här hemma, man har avgränsande gång och cykelbanor inte som vi cykelbanan tillsammans med biltrafiken"hornsgatan bla" bredare vägar USA är ju bilens hemland så därför har man satsat på bilen.. vill tala om att det vill inte jag, men att säja att trafiksäkerheten är sämre i USA än här hemma håller jag inte med om.
Aqvakul
07-06-2010, 15:01
CITAT (andersen @ 07-06-2010, 15:56)  Det är klart att man gör,man formar sig efter dom som man lär sig av dvs föräldrarna, om man vänder på det så har Thailand en väldig farlig trafik, där blev bilen vanlig först i början av 80talet. Trafiksäkerheten är väl betydligt bättre i USA än här hemma, man har avgränsande gång och cykelbanor inte som vi cykelbanan tillsammans med biltrafiken"hornsgatan bla" bredare vägar USA är ju bilens hemland så därför har man satsat på bilen.. vill tala om att det vill inte jag, men att säja att trafiksäkerheten är sämre i USA än här hemma håller jag inte med om. Statistiken är till Sveriges fördel..
AndersKbg
07-06-2010, 15:03
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 15:46)  Jag tror att 80 år är alldeles för lågt, om man ska ha en generell övre åldersgräns... 90 år hade nog i så fall varit rimligare Inte ärver man väl körskicklighet? Trafiksäkerheten är väl också betydligt sämre i USA... Tycker du att 80 år är för lågt? Hur många 80-åringar vet du om som är fullständigt alerta och kan hantera en krissituation i trafiken? Ang trafiksäkerheten i USA så är den högre än här. Fortkörning lönar sig inte, polisen mäter hastigheter på långt fler bilar än vad vi gör, detta gäller även mötande bilar. En bot kommer alltid till ägaren, det är inte lönt att skylla på annan förare. Miljöreglerna för fordon är högst i världen i USA, där har vi utan tvekan mer att hämta. Allt i USA är inte sämre än här. Visst tycker var och en att man kör bättre än "alla andra" och de som skriker högst när det diskuteras prov för äldre är PRO. Otippat? -Nej. //Mvh "en yrkeschaufför"
andersen
07-06-2010, 15:11
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 16:01)  Ja jag vet inte riktigt vad jag skall svara på den statestiken, för det är inte den bilden som jag har. Men andra kanske har någon annan statestik att ta fram? det brukar ju gå att "bevisa"vad man vill med statestik.
Röstade 18 år, Nej, Kanske, vet inte.
Prickfri körning i drygt 40 och maken prickfri i 49 år.
Vi har under dessa år lyckats få en (1) parkeringsbot.
andersen
07-06-2010, 15:34
CITAT (netha @ 07-06-2010, 16:17)  Röstade 18 år, Nej, Kanske, vet inte.
Prickfri körning i drygt 40 och maken prickfri i 49 år.
Vi har under dessa år lyckats få en (1) parkeringsbot. Jag fick inte till min röstning, men det skulle vara 16år och jag har kört pickfritt drygt 30år. Men perkeringsböter har jag nog ett tiotal och då pga att jag inte har förståt tilläggstavlor tycker att det är svårt än i dag.
AndersKbg
07-06-2010, 16:13
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 16:01)  Statistiken visar ju helt klart att olycksrisken ökar med åldern. Trots detta vill inte äldre låta sina kunskaper bli testade. Det framgår både i Sverige och USA...och de andra länderna. Är inte det bevis nog för ålderstester? Jag skulle gärna göra ett sådant. Dock är teorin den svåra biten för en van bilist idag men jag tycker inte vi ska lägga för stor vikt vid den. Ett åldersprov skulle vara mer värt med ett praktiskt körprov där man får bevisa sin blick, framförhållning och allmänt beteende i trafiken. Erfarenhet ska inte förringas, men det ska heller inte vara en förmildrande omständighet om man beter sig dumt.
*Stintan*
07-06-2010, 18:18
CITAT (AndersKbg @ 07-06-2010, 17:13)  Statistiken visar ju helt klart att olycksrisken ökar med åldern. Trots detta vill inte äldre låta sina kunskaper bli testade. Det framgår både i Sverige och USA...och de andra länderna. Är inte det bevis nog för ålderstester?
Jag skulle gärna göra ett sådant. Dock är teorin den svåra biten för en van bilist idag men jag tycker inte vi ska lägga för stor vikt vid den. Ett åldersprov skulle vara mer värt med ett praktiskt körprov där man får bevisa sin blick, framförhållning och allmänt beteende i trafiken.
Erfarenhet ska inte förringas, men det ska heller inte vara en förmildrande omständighet om man beter sig dumt. Tabellen visar ju klart att risken är störst bland 15 - 24 år. Både i Sverige och USA.
vitavargen
07-06-2010, 18:26
18 år, ingen omprövning, ingen alkolås.
AndersKbg
07-06-2010, 19:19
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2010, 19:18)  Tabellen visar ju klart att risken är störst bland 15 - 24 år. Både i Sverige och USA. Försöker du påstå att jag skrev något annat? JAG SKREV ATT RISKEN ÖKAR MED ÅLDERN ELLER??? SER DU INTE DET I TABELLEN?
Huggorm
07-06-2010, 20:39
Test vid runt 65, och sedan var femte år tycker jag är rimligt. Man ser ofta bilar som vinglar runt i trafiken, och kanske man gissar att det är en pundare men så får man se att det är en 80-års gubbe som hänger över ratten och försöker överblicka trafiken med sina grumliga blick. Körprov+teoriprov+häslsotest+syntest tycker jag är rimligt för äldre förare.
Det är sant att yngre förare är mer riskbenägna, men någonstans måste man börja så man kan ju inte förbjuda dom att köra. Höjer man körkortsåldern till 25 så blir det väll bara åldersgruppen 25-35 som är mest olycksdrabbad.
Alkolås tycker jag inte skall bli obligatoriskt, för elektronik har en tendens att krångla. Buggar sig apparaten så mycket som en gång så kommer bilägaren att koppla förbi den, det är en sak som är säker.
Meriona
07-06-2010, 20:44
Håller med om att det finns klart olämlpiga äldre förare, men de flesta som försöker ta livet av mig i trafiken är yngre män, det är ALLTID dem som man måste kasta sig nästan i diket för när de kör om trots möte.  Så jäkla nonchalant!  Jag har barn jag vill komma hem till!
Myosotis
07-06-2010, 21:04
CITAT (Huggorm @ 07-06-2010, 21:39)  syntest Syntest kunde verkligen vara obligatoriskt (det hör inte hit, men jag tycker att det borde vara obligatorisk halkkörning varje höst också, samt utbildning i livräddning som ingår i körkortet med uppföljning med kanske några års mellanrum). På min bilbesiktning fanns tidigare en sån där tavla med bokstäver där man själv kunde kolla sina ögon när man ändå stod och väntade, det var väl en smart grej. Naturligtvis tog de bort den ifjor för att få plats med reklam Övre gräns verkar fånigt, det finns 80-åringar som kör bra och 60-åringar som inte längre kan köra säkert. Bättre med individuella kontroller.
Meriona
07-06-2010, 21:13
En sådan syntavla finns här fortfarande på besiktningen, men såklart sponsrad av den lokala optikern.
Min svärfar är snart 90 år och kör bil,han ska ha hörapparat men glömer den för det mesta,förföra sommaren har var här och hälsade på bakade han in i ett träd,sommaren efter han var här bakade han in i vår Corvett så inte fan ska han köra bil gubben  min man fick vända bilen åt rätt håll så han inte skulle baka in i fler grejer!men det går inte och tala om för honom för då blir han fly förbannad,men han är en trafikfara helt klart och ska inte köra bil!
*Stintan*
07-06-2010, 21:43
CITAT (AndersKbg @ 07-06-2010, 20:19)  Försöker du påstå att jag skrev något annat?
JAG SKREV ATT RISKEN ÖKAR MED ÅLDERN ELLER??? SER DU INTE DET I TABELLEN? Vore det så så skulle väl inte risken minska i gruppen efter 15-24. Varför skriker du?
AndersKbg
07-06-2010, 22:39
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2010, 22:43)  Vore det så så skulle väl inte risken minska i gruppen efter 15-24. Varför skriker du? För att du medvetet misstolkar skriven text, och det alltför ofta. Som du ser så är högsta riskgruppen 15-24, helt korrekt. Sen sjunker det för att senare höjas igen. Tror du att det beror på att körförmågan minskar eller att man blir mer ungdomlig över 65 år?
*Stintan*
07-06-2010, 22:48
CITAT (AndersKbg @ 07-06-2010, 23:39)  För att du medvetet misstolkar skriven text, och det alltför ofta.
Som du ser så är högsta riskgruppen 15-24, helt korrekt. Sen sjunker det för att senare höjas igen. Tror du att det beror på att körförmågan minskar eller att man blir mer ungdomlig över 65 år? Nu tjafsar du ju bara. Var har jag sagt att inte riskerna ökar igen sen?
Märkligt vad en del av er ignorerar andras inlägg bara för att få fram era budskap och tjaffsa.Sj'älv brukar jag åtmindståndet läsa sista inlägget så jag har "lite koll"vad som diskuteras.
Platinum
08-06-2010, 06:04
Åldersgränsen kunde likväl vara 20. Synkontroll + praktiskt prov var 10:e år, nya trafikregler kommer lite då och då och synen försämras för många med åren. Alla nya bilar som tillverkas borde ha alkolås installerat per automatik.
Aqvakul
08-06-2010, 06:37
Observera att den statistiken som jag plockade fram för att visa på hur trafiksäkerheten ser ut i USA jämfört med Sverige, inte säger något om hur åldern på bilföraren påverkar trafiksäkerheten. Statistiken visar bara antalet dödsoffer i trafiken efter ålder. Det går alltså inte att särskilja bilförare från t.ex. passagerare eller fotgängare.
Christina i Taxinge~
08-06-2010, 07:21
Hittills kan man utläsa av omröstningen att
- 18 år är en bra ålder att få ta körkort - det bör inte göras någon omprövning av körkortet - alla bilar borde ha alkolås
Jag är faktiskt förvånad att de flesta inte vill ha en omprövning av körkortet på ett eller annat sätt under årens lopp! Syn- och hörseltester borde också vara obligatoriska med jämna mellanrum, tycker jag.
andersen
08-06-2010, 07:46
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 08-06-2010, 08:21)  Hittills kan man utläsa av omröstningen att
- 18 år är en bra ålder att få ta körkort - det bör inte göras någon omprövning av körkortet - alla bilar borde ha alkolås
Jag är faktiskt förvånad att de flesta inte vill ha en omprövning av körkortet på ett eller annat sätt under årens lopp! Syn- och hörseltester borde också vara obligatoriska med jämna mellanrum, tycker jag. Fast redan i dag så är det ett medicinsk omprövning av körkort för oss alla som har tex lastbilskörkort.
Anki på Öland
08-06-2010, 12:58
Fanns egentligen inget alternativ för mig betr. omprövningen. Tycker att varje gång man byter körkort, dvs vart tionde år skulle man samtidigt som man skickar in nytt foto också skicka in läkaringyg och synkontroll. Anki
andersen
08-06-2010, 14:40
CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2010, 13:58)  Fanns egentligen inget alternativ för mig betr. omprövningen. Tycker att varje gång man byter körkort, dvs vart tionde år skulle man samtidigt som man skickar in nytt foto också skicka in läkaringyg och synkontroll. Anki Fast var tionde år gäller ju inte alla, om du har lastbilskörkort är det ju bytet av körkort beroende av när du fyller 45år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|