Sussie F-Flower
Hej svejs! smile.gif

Jag sådde frilandshibiscus för ett par månader sedan. Ett frö har grott och den lilla plantan är väl nu ca 4 cm hög.

Den måste få komma i riktig kruka och jord nu, för jag tycker att den börjar att se lite risig ut men vad är lämplig jord till den lilla, nu när den är så liten?
Rhoddisjord?

smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
ja jord med lågt ph vill dom ha, så roddisjord funkar bra. blanda upp den extra med leca eller grus för bättre dränering.
Sussie F-Flower
Tack snälla!

Jag hittade en tråd som jag startade ifjol ang den här frilandshibiskusen...(det hade jag glömt..)
Men- nu undrar jag om det verkligen är en sådan? Det verkar som att det lika gärna kan vara en Ökenhibiskus... g.gif

Det står "Alyogyne huegeli (Frilandshibiskus?)" på burken som fröerna låg i. Och är det det första namnet så är ju inte det en äkta frilandshibiskus... för den heter ju inte så på latin...

Nu har jag googlat på Ökenhibiskus men det var inte många träffar jag fick där.
OM det är Ökenhibiskus som jag sått, vill den också ha rhoddisjord? En del malvasorter växer ju hellre där det är kalkrikt.

Åhh, vad förvirrad jag blir.... wacko.gif
Alexander-VG-zon3
Alyogyne huegelii¨- är ökenhibiskus ja, kommer från Australien om jag inte har helt fel för mig. jag vet inte om den är härdig på friland. men säkrast är nog att odla den i krukor. är det denna du har så ska det inte vara roddisjord. däremot en jord som är lucker och luftig och ''normalt ph'' jorden ska vara uppblandad med grovsand, leca, grus.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 07-06-2010, 16:39) *
Alyogyne huegelii¨- är ökenhibiskus ja, kommer från Australien om jag inte har helt fel för mig. jag vet inte om den är härdig på friland. men säkrast är nog att odla den i krukor. är det denna du har så ska det inte vara roddisjord. däremot en jord som är lucker och luftig och ''normalt ph'' jorden ska vara uppblandad med grovsand, leca, grus.

Ok! Tack för snabbt svar! smiley_small_hug.gif
Kan jag då använda U-jorden tror du, och blanda upp med sand av "pärlsocker-storlek"? Eller blir den jorden för stark till den lilla bäbisen?
Eller ska jag bara blanda vanlig plantjord/sand?
Alexander-VG-zon3
ta inte för kraftig/näringsrikjord. vad jag kan läsa på näten verkar den växa utmed stränder. och då gillar den nog torrare och sandigare förhålladen och då växer dne nog inte på rikajordar.
Sussie F-Flower
Tack! thanks.gif

Nä, det har du ju rätt i...
Det är väl inte för inte som den kallas Öken-hibiskus slap.gif ....
Tack för all hjälp. Nu ska jag gå ut och plantera om den! biggrin.gif

Det var väl kanske därför det bara var ett frö som grodde...? Jag lät ju fröerna ligga i vatten ett dygn innan sådd, som det stod på Frilandshibiskusen...

Det kanske inte skulle vara så på Ökenhibiskusens fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon