Full version: Hålla buske låg?
Leonard91
Går det att hålla en buske lågväxande och hur gör man i så fall? Min tanke var att ha exempelvis en blodlönn i samma rabatt som våra perenner men jag vill inte att lönnen ska ta allt för mycket plats av perennerna samt att den ska hålla sig låg (max 100cm).
Åsa, mälardalen zon 2
Blodlönn är ju ett träd inte en buske och nej det brukar inte bli lyckat att försöka hålla något starkväxande nere i storlek med beskärning. Det finns ju andra växter med rött bladverk som inte blir så mycket större än 1m som jag tror kan passa bättre. Vad du kan välja mellan beror på vilken zon du bor i och hur växtplatsen är.
Leonard91
Tack för svaret! Jag bor i Kungsbacka (lite söder om Göteborg), vilken zon är det?
Har du något exempel på buske som jag skulle kunna använda mig av?
Åsa, mälardalen zon 2
Vinröd perukbuske

Smällspirea ´Diabolo`

Dessa är växter som är vinröda i bladverket + inte blir träd. De brukar funka hyfsat soligt om du har lite lätt skugga kanske även någon liten japansk lönn kan funka, det finns några sorter som är lite á la bonsai och som bara blir runt 1-2m, de brukar dock kunna breda ut sig på bredden.
Leonard91
Tack så mycket för tipsen! Dom var också riktigt snygga, jag saknar dock lönnens fina bladstruktur. Helt klart värt att fundera på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon