Full version: Mystiskt fenomen
Gunilla T
I höstas gjorde jag en liten mossplantering och släpade hem från skogen några halvförmultnade stockar som var täckta av olika sorts mossor. För en vecka sedan såg jag att det växte någon sorts svamp? på stockarna. Jättevackert - lika röda som flugsvampen men endast ca 1cm i diameter. Det röda varade bara några dagar - sedan blev de bruna.

Idag när jag satte på spridaren för att vattna steg det rökpuffar från stockarna varje gång vattnet träffade svamparna. Vattnade i ca 2 timmar och det rykte från svamparna varje gång - rejäla puffar var det, som när man drar ett djupt bloss på en cigarett och blåser ut.

Någon som vet vad det är?...svampsporer som sprids på detta märkliga sätt eller vad?
vitavargen
Kan du inte hälla några droppar vatten på en och sen känna efter om det är värmde eller kyla som kommer med puffarna ?
Gossen Ruda
Säkerligen sporavgång. Sporerna gror oftast när det är fuktigt så de väntar tills det regnar för att spridas.
Piccante
Satt de ihop i kolonier eller växte svamparna upp en och en ur underlaget? Hur var formen på dom, runda kulor, eller som små svampar med hatt?
Gunilla T
Hmm...de satt inte ihop, mellanrum mellan svamparna men ändå koncentrerat på ett ställe. Inga hattar, som små runda kulor var det.

De finns förresten på två av stockarna men bara den ena stocken som träffades av vattenstrålarna, stockarna är väldigt nerbrutna.
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 07-06-2010, 19:44) *
Hmm...de satt inte ihop, mellanrum mellan svamparna men ändå koncentrerat på ett ställe. Inga hattar, som små runda kulor var det.

De finns förresten på två av stockarna men bara den ena stocken som träffades av vattenstrålarna, stockarna är väldigt nerbrutna.

liknande dessa???
Gunilla T
Ja, formen är likartad men färgen var först knallröd som röd flugsvamp men förändrades snabbt till brun, samma färg nåstan som stockarna
Orkidétjuven
Söta smile.gif
fuchsian
CITAT (Orkidétjuven @ 09-06-2010, 06:24) *
Söta smile.gif

visst är söta där de är, men kanske pga rökbuffar har vi fått en ny knarksort? Har någon prövat? ...Fuchian ..
skogstroll
CITAT (Markus_H @ 07-06-2010, 19:53) *
liknande dessa???

söta ... som små smurfar rolleyes.gif
fuchsian
CITAT (skogstroll @ 16-06-2010, 15:02) *
söta ... som små smurfar rolleyes.gif

Är det en ny mysko odling eller samma sort som innan? Jag röstar på knark! ..... tummenupp.gif Fuchian
skogstroll
jag skulle då inte knapra i mig nån sån.... sick.gif
fuchsian
CITAT (skogstroll @ 16-06-2010, 15:20) *
jag skulle då inte knapra i mig nån sån.... sick.gif

Ja du, skogstroll, instämmer, men min reaktion är kanske lite udda, men dessa gamla schamaner i östländerna och indianerna i USA, använde vissa konstiga svampsorter och äv. växter att "nå till de höga gudarna" för att få råd. Det var nog hallucinationer av dessa svampar och växter. Har du hört om detta?
Själv har jag en rätt bra bild av det hela, men jag vägrar att äta nåt som jag inte vet vad det är.... whistling.gif ... Fuchian ..
vitavargen
CITAT (fuchian @ 16-06-2010, 15:19) *
Är det en ny mysko odling eller samma sort som innan? Jag röstar på knark! ..... tummenupp.gif Fuchian

Detta var ju lite onödigt, när du citerar Skogstroll. Det kan uppfattas att du menar henne.
Lokan
Det där är en svamp som heter vargmjölk och det är ingenting mysko med den! smile.gif
Gunilla T
Men tack Lokan, visst är det vargmjölk

http://www.ne.se/vargmj%C3%B6lk
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 16-06-2010, 19:52) *
Men tack Lokan, visst är det vargmjölk

http://www.ne.se/vargmj%C3%B6lk

Klart det är vargmjölk. Jag visade den bilden så du kunde jämföra för vargmjölk är väldigt vanlig på ved efter fuktigt väder. Däremot är jag osäker på om de har aktiv sporutskjutning om det kommer vatten på?
Chamomille
CITAT (Markus_H @ 07-06-2010, 19:53) *
liknande dessa???

Nämen.. Så söta wub.gif
Berith
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 21:39) *
Nämen.. Så söta wub.gif

Neej dom är nog ganska beska, tror jag... g.gif
fuchsian
CITAT (vitavargen @ 16-06-2010, 18:17) *
Detta var ju lite onödigt, när du citerar Skogstroll. Det kan uppfattas att du menar henne.

Vitavargen ..... Vad nu då? .... confused.gif Varför lägger du energi på detta? Jag har inte menat nåt illa för Skogstrollet, Hur f..an ska jag skriva då att ALLA skulle fatta LIKA om en sak? Jag har bett om hjälp att kunna lägga trådarna så att de hamnar på rätta stället, inte som nu, detta kommer att hamna längst bort bakom alla andras åsikter , och det är inte min mening. Ge mig råd hur jag ska komma på rätt ställe än att kritisera mig. Jag hade ingen person i mitt sinne då jag skrev om dom mysko svamparna .....Faasen också att inget stämmer med ..... ranting.gif .... Fuchian ..

CITAT (Lokan @ 16-06-2010, 19:41) *
Det där är en svamp som heter vargmjölk och det är ingenting mysko med den! smile.gif

Lokan, ..... jag bara undrade för jag vet inte allt om mysko svampar, är det kanske förbjudet?
skogstroll
no harm done smile.gif men jag skulle nog ändå inte smaska dessa svampsingar... med eller utan hallucinogener. Jag kan verkligen rekommendera svart trumpetsvamp! smile.gif
Chamomille
rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon