Full version: Lime!
Berith
Denna veckan kan jag köpa 8 lime för 10 kronor! Men vad kan jag göra med dom? Tips! smile.gif
KURT
Blanda till många mojitos:

Mojito

Ingredienser:

Drinken skapades av Hemingway på Bodeguita bar i Havana, Cuba.
4 cl Cubarom
2 tsk socker
2 myntakvistar (ca, 10-15 blad)
4 cl limejuice
sodavatten
dash Angostura Bitter.

Så här gör du:

Byggs i ett highballglas.
Bland mynta, socker och limejuice först. Slå i is, rom, soda och pressa lite färsk lime samt Angostura på toppen.
Dekoreras med limeskiva och ett sugrör.

Drick och njut.
Betty
Här får du lite fler tips på vad du kan göra med dem! smile.gif
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/a_..._mall.asp?ID=16
Berith
Tackar båda!
Hittade mycket gott i den länken. smile.gif
Öland
Enkel pastasås
Bryner lite purjolök, tillsätter grädde, rivet skal av en lime, saften av limen, lite fiskfond av ngt slag, lite sparris o så till sist räkor. Smaka av med salt o peppar. Väldigt smarrigt

Gunilla
Ina
En drink från recepten som följer med Finlandiavodka.

Caipiroska

4 cl vodka
3-4 limeklyftor
1-2 tsk socker
is

Lägg limeklyftorna och sockret i ett glas, krossa limeklyftorna.
Lägg i is och häll på vodka.
Ingrid på Västkusten
Det finnsnåge som heter lemon meringue pie så mankan kanske göra Lime meringue pie d v s marängpaj.

Hälsar ingrid
Berith
Japp! Det fanns. Nu ska jag göra en massa goda saker.
Och så vet jag ju precis vad jag ska skölja ner alltihop med. biggrin.gif
Cilla
Soppa med lime är gott - särskilt soppa som görs med kokosnötsmjölk som bas. Ett par burkar kokosnötsmjölk, smalstrimlade rotgrönsaker, citrongräs, vitlök, chili och småstrimlad lime med skal. Med långa färska citrongräs som står upp ur kastrullen och finhackad röd färskpeppar eller paprika och persilja på toppen ser soppan festlig ut.

Vinägerlime är gott också och har man en fin flaska blir det vackert. Skiva lime i tunna skivor och halvera skivorna. Stoppa så hela som möjligt i en flaska eller fin burk. Häll på vinäger. Efter några månader blir vinägerblandningen lika god som en dressing när den stänks på salladen.

Och så caprina förstås. Brasilianska drinken, finns mängder av recept på nätet.
Berith
Spännande Cilla! Har sparat tipsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon