Full version: Regn fråga?
pibe02
Hej
Ikväll och imorgon skall det regna. Enligt yr.no så kommer det 0,3 inatt och 3,7 imorgon kväll.
Hur mycket är för att man skall känna att rabatter, buskar, gräsmatta har fått rejält/tillräckligt för att stå sig ett tag?
Känner att jag borde vattna min slänt och mina jordgubbar men känns onödigt om det skall regna.

octachoron
Hmm, 4 mm tror jag medför att de översta fyra centimetrarna av jorden får vatten, dvs inte mycket vatten alls.

För nyplanterade rosor brukar man säga att det skall vara 30 mm regn i veckan för att de ska vara nöjda.
Geranium
Jag brukar mäta så här, det står i böckerna: om det regnar 1 mm så betyder det 1 liter per kvadratmeter. På ett ungefär. Så om det regnar 30 mm per vecka så är det tillräckligt för en planterad buske. Det behövs alltså ganska mycket regn per vecka för t.e.x rosor och liknande.

Gräsmattan behöver du inte vattna i vilket fall som helst om den inte är helt ny (eller om du ska anlägga en golfgreen)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon