c.fred
Är det någon som vet vad som är fel när kryddsalvians blad blir svarta?
Alexander-VG-zon3
du får berätta mer var den står och hur du har skött den, är det en planta som inte varit ute innan och som inte blivit avhärdad kan det vara frost/köld-skador som visar sig. detta visar sig som svarta blad. men det är som sagt svårt att säga när man inte vet mer.
c.fred
Det är tre plantor från plantskolan, planterade i en terrakotta "balkonglåda". De står i väster på balkongen bakom en glasruta. De är härdade mot frost. De står inte under tak. De har stått planterade och ute i ca 4 veckor.
De svarta bladen finns på alla tre plantorna, det är ännu inte hela bladet utan ca en cm på toppen, kan se att även det blad par som kommer under "toppbladen" är svarta.
Jag upptäckte det svarta igår så det kan inte vara dagens regn. De började hänga i fredags (idag måndag) så de de fick en rejäl genomvattning.
Borr i norra Skåne
Bassam
Hej

Svart beror på tvåsaker:
1 om svart fläckar beror på att de saknar järn (Fe ) ,
2om bladen är svarta och mjuka blir frost skada.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
järnbrist visas inte som svarta fläckar vad jag vet. det brukar visa sig som gula blad med gröna nerver. och/eller gulmarmorerade blad.

plus får salvia sällan järnbrist.

jag tror mer på nåt ''väderfenomen''. eller någon annan skada på blad. en bild hade såklart varit bra.
Bassam
Hej

Det är nya studi informationen som sa att om väter sakna Fe, det kommer ibland svarta fläckar.
Bassam

Hej
jag läste idag att järn göra svarta fläckar om det finns mycket järn i jorden, järn samlar i bladen och ser ut som svarta fläckar.
.H:Bassam
Alexander-VG-zon3
järnbrist drabbar sällan salvia så det tror jag inte på men visst man ska aldrig säga aldrig, och för mycket järn tror jag inte heller är så vanligt (om man nu planterat i vanligjord). om man nu inte har extremt mycket järn i vattnet.

jag kan inte säga ''mer'', då jag sagt mitt. om jag ser en bild kan jag möjligen säga mer.
Bassam
Hej
Du sa att de älska inte järn, men om jorden inhåller mera jära ser ut svarta fläckar annars från kyla eller från Svamp, om Svamp ska komma naturligtvis någon som räkna som mjöl under fläckar, du kan se själv.

Obs

1 De som säljer jord , de tror att det är bra om , de blandar dem med mera gödsel , men resultaten blir tvärtom .

2 också om man vattna mycket , det kommer att några bladen blir svarta och ramlaom jorden är oväldränerad.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 13-06-2010, 01:53) *
Hej
Du sa att de älska inte järn, men om jorden inhåller mera jära ser ut svarta fläckar annars från kyla eller från Svamp, om Svamp ska komma naturligtvis någon som räkna som mjöl under fläckar, du kan se själv.

Obs

1 De som säljer jord , de tror att det är bra om , de blandar dem med mera gödsel , men resultaten blir tvärtom .

2 också om man vattna mycket , det kommer att några bladen blir svarta och ramlaom jorden är oväldränerad.

tillverkade jordar innehåller sällan så pass höga järnhalter att växterna mår dåligt av det, tvärtom är en del köpejordar fattiga på mineraler och järn.
Bassam
hej

du kan läsa:
Fe, Järnbrist - Visas först i nya blad
Bladen är ljusa eller gulaktiga. Särskilt unga blad kraftigt mellan nerverna.
Gröna nerver omfamnar gula områden
Ses allra först i snabbväxande växter

Mindre klorofyll i de nya bladen. Blad och stam har ungefär samma nyans.
De nya topparna av Hornsäv blir först skära och sedan vita.
Topparna på Egeria densa blir grönaktigt gula eller gula med små blad som håller sig tätt intill stammen.
Svärdsplantans nya blad har breda stråk med blekare färg än resten av bladet vid mindre brist.
Vid svår järnbrist saknas klorofyll helt i de flesta växters nya skott och dessa dör snart.

Den klassiska beskrivningen är att klorofyll produceras inte i den nya tillväxten. Den blir därför vit.

Bilden visar vita spetsar på Vesicularia spec.(Christmas tree moss)

Svår järnbrist är relativt lätt att diagnosticera. Den nya tillväxten är vit.

Men det kan också vara svårare. Här är en autentisk beskrivning från Paul Krombholtz på svår järnbrist hos Egeria densa (Elodea canadensis). I detta fall avstannade tillväxten helt.
"Bladen är korta, blekt gulgröna och klamrar sig tätt intill stammen. Det ser ut som små, små svarta fläckar vid basen på bladen. Stammen är rödaktigt gul och har ruttnat igenom fläckvis. Den är också sprinklad med små fina svarta fläckar. Inga rötter produceras."
Plantan repade sig efter tillsats av Fe - järn.

Obs

Du kan fråga vem som helst :

All nya jord som säljar i affären är rika på näring , själv görde jag jord och säljer de.

H: Bassam

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 14-06-2010, 00:47) *
hej

du kan läsa:
Fe, Järnbrist - Visas först i nya blad
Bladen är ljusa eller gulaktiga. Särskilt unga blad kraftigt mellan nerverna.
Gröna nerver omfamnar gula områden
Ses allra först i snabbväxande växter

Mindre klorofyll i de nya bladen. Blad och stam har ungefär samma nyans.
De nya topparna av Hornsäv blir först skära och sedan vita.
Topparna på Egeria densa blir grönaktigt gula eller gula med små blad som håller sig tätt intill stammen.
Svärdsplantans nya blad har breda stråk med blekare färg än resten av bladet vid mindre brist.
Vid svår järnbrist saknas klorofyll helt i de flesta växters nya skott och dessa dör snart.

Den klassiska beskrivningen är att klorofyll produceras inte i den nya tillväxten. Den blir därför vit.

Bilden visar vita spetsar på Vesicularia spec.(Christmas tree moss)

Svår järnbrist är relativt lätt att diagnosticera. Den nya tillväxten är vit.

Men det kan också vara svårare. Här är en autentisk beskrivning från Paul Krombholtz på svår järnbrist hos Egeria densa (Elodea canadensis). I detta fall avstannade tillväxten helt.
"Bladen är korta, blekt gulgröna och klamrar sig tätt intill stammen. Det ser ut som små, små svarta fläckar vid basen på bladen. Stammen är rödaktigt gul och har ruttnat igenom fläckvis. Den är också sprinklad med små fina svarta fläckar. Inga rötter produceras."
Plantan repade sig efter tillsats av Fe - järn.

Obs

Du kan fråga vem som helst :

All nya jord som säljar i affären är rika på näring , själv görde jag jord och säljer de.

H: Bassam

för det första 1 - motsäger ju den texten dig själv, dvs jag skrev i början att järnbrist visar sig som gulablad med gröna nerver (oftast). och/eller gulmarmorerade. om det är svarta fläckar av för mycket järn kan jag inte heller säga utan bild. dock svarta fläckar vad jag förstår är i extrema fall både för lite och för mycket och inget som är typsikt ''förstatecken''.

för det andra 2 - handlar den texten om vatten/akvarieväxter. och inte om salvia som det diskuteras här.

för det tredje 3 - jag har haft jord och gödsel lära när jag gick utbildningen och dels har jag haft studiebesök på ''jord''fabriken. så jag är inte helt bakom flötet.

i handeln finns olika märken och jordar för olika växter/ändamål. som alla är gjorda på olika vis med olika ingredienser. en del plantskolor och odlare bestämmer helt själva och får ''egenkomponerande'' jordar från jordfabriken.

jordarna som säljs är sällan (om nästan aldrig) så övergödslade att växterna får allvarliga skador eller dör av det. sedan finns det ju jordar med mindre näring som kaktus och såjord. och jordar med mer näring både konstgjort och organsikt tillsatt.

jag själv tycker att dessa jordar ibland innehåller för lite mineraler och järn, N-P-K kan det däremot finnas.

att en växt skulle få så mycket järn att den får allvarligskador av det eller dör från en köpejord har jag aldrig varit med om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon