CITAT (Bassam @ 14-06-2010, 00:47)

hej
du kan läsa:
Fe, Järnbrist - Visas först i nya blad
Bladen är ljusa eller gulaktiga. Särskilt unga blad kraftigt mellan nerverna.
Gröna nerver omfamnar gula områden
Ses allra först i snabbväxande växter
Mindre klorofyll i de nya bladen. Blad och stam har ungefär samma nyans.
De nya topparna av Hornsäv blir först skära och sedan vita.
Topparna på Egeria densa blir grönaktigt gula eller gula med små blad som håller sig tätt intill stammen.
Svärdsplantans nya blad har breda stråk med blekare färg än resten av bladet vid mindre brist.
Vid svår järnbrist saknas klorofyll helt i de flesta växters nya skott och dessa dör snart.
Den klassiska beskrivningen är att klorofyll produceras inte i den nya tillväxten. Den blir därför vit.
Bilden visar vita spetsar på Vesicularia spec.(Christmas tree moss)
Svår järnbrist är relativt lätt att diagnosticera. Den nya tillväxten är vit.
Men det kan också vara svårare. Här är en autentisk beskrivning från Paul Krombholtz på svår järnbrist hos Egeria densa (Elodea canadensis). I detta fall avstannade tillväxten helt.
"Bladen är korta, blekt gulgröna och klamrar sig tätt intill stammen. Det ser ut som små, små svarta fläckar vid basen på bladen. Stammen är rödaktigt gul och har ruttnat igenom fläckvis. Den är också sprinklad med små fina svarta fläckar. Inga rötter produceras."
Plantan repade sig efter tillsats av Fe - järn.
Obs
Du kan fråga vem som helst :
All nya jord som säljar i affären är rika på näring , själv görde jag jord och säljer de.
H: Bassam
för det första 1 - motsäger ju den texten dig själv, dvs jag skrev i början att järnbrist visar sig som gulablad med gröna nerver (oftast). och/eller gulmarmorerade. om det är svarta fläckar av för mycket järn kan jag inte heller säga utan bild. dock svarta fläckar vad jag förstår är i extrema fall både för lite och för mycket och inget som är typsikt ''förstatecken''.
för det andra 2 - handlar den texten om vatten/akvarieväxter. och inte om salvia som det diskuteras här.
för det tredje 3 - jag har haft jord och gödsel lära när jag gick utbildningen och dels har jag haft studiebesök på ''jord''fabriken. så jag är inte helt bakom flötet.
i handeln finns olika märken och jordar för olika växter/ändamål. som alla är gjorda på olika vis med olika ingredienser. en del plantskolor och odlare bestämmer helt själva och får ''egenkomponerande'' jordar från jordfabriken.
jordarna som säljs är sällan (om nästan aldrig) så övergödslade att växterna får allvarliga skador eller dör av det. sedan finns det ju jordar med mindre näring som kaktus och såjord. och jordar med mer näring både konstgjort och organsikt tillsatt.
jag själv tycker att dessa jordar ibland innehåller för lite mineraler och järn, N-P-K kan det däremot finnas.
att en växt skulle få så mycket järn att den får allvarligskador av det eller dör från en köpejord har jag aldrig varit med om.