Full version: Portlak
marya
Det finns portlak som man äter och så finns det portlak som man har för de vackra blommorna - är det två olika växter eller en och samma?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är 2 olika arter portlak
marya
Tack!
Har nästan anat det. Tyckte att de små pyttiga blommor som mat-portlak får, inte kunde vara så fantastiskt omtalade för sin skönhet... Men jag kunde inte hitta någon tydlig info hur jag än letade.

Hur kommer det sig att du kan så mycket om alla möjliga växter?
NiklasTyreso
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-06-2010, 20:55) *
Det är 2 olika arter portlak

Ja, man äter Portulaca oleracea och man tittar på Portulaca grandiflora.

När jag surfade runt på portlacks observerade jag att praktportlak P. grandiflora har smala blad.

Andra praktportlack har tjocka blad, som de man äte,r och de saluförs ibland som hybrider:
http://www.floridafriendlyplants.com/Blog/...These!.aspx

Min slutsats är att de plantor som saluförs för de fina blommorna dels är Portulaca grandiflora och dels är hybrider med Portulaca oleracea X Portulaca grandiflora.

Ska man äta nyttigt är det troligen bäst att hålla sig till trädgårdsportlack,Portulaca oleracea.
Lite tråkigt för jag skulle vilja både ha nyttiga ätbara växter som också är vackra.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon