peter2v
Hej!

Köpte denna kaktus, (opuntia?) för en månad sedan, då såg den ut såhär:

Har försökt hålla vattningen, ungefär en klunk, 2 gånger per månad.

Såhär der den ut efter en månad, visst den har vuxit, men samtidigt har den börjat luta
och känns mjuk... Är det för lite eller för mycket vatten?

Då jag köpte den så var den betydligt fylligare än vad den är nu. Men vill inte vattna
mer då det kan ta död på den.

Så tips mottages!
Bassam
Hej
Jag tycker att den är svam sjukdom så ska du byta jord på (2/5 vanliga jord + 3/5 gröv sand) och minska vattning.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
ser du att den har börjat att ruttna någonstans ?

har rötterna börjat att ruttna ?

om du INTE ser någon förruttnelse, så vattna den mer. kaktusar när det är varmt och soligt vill faktiskt ha vatten, men dom bör få torka upp någon dag innan dom får vatten igen. att dom tål torka är en sak dom tål och överlever men för spänstiga och fina blad och en bra tillväxt behöver dom vatten och näring. vattna underifrån om du är rädd att dom ska ruttna i bladen.

man ska inte övervattna en kaktus men på våren-sommaren ska den ha vatten så att den åtminstone överlever. är det varmt och soligt (bakom ett fönster kan det bli varmt) så tycker jag en klunk 2gånger per månad är lite lite.

mina egna opuntior står ute i krukor under barhimmel på våren-sommaren-hösten och får därmed utstå regnperioder och torrperioder och dom klarar regnet som kommer och växer mycket.

sedan vill kaktusar gärna ha en jord med mycket leca och grus så den blir lucker och luftig. ibland kommer dom i torvjord från odlaren.

men ser du inga skador eller att dom börjat ruttna och rötterna mår bra så skulle jag säga ge lite mer vatten och kanske lite mer näring ca 1-3gånger per månad beroende årstid.

tillägg - på vintern ska dom såklart ha mindre vatten och näring och står dom svalt kan dom vara utan vatten till stor del av tiden.
teo
Jag tror den får för lite vatten nu. På bilden ser det ut som du har den i grus-blandning vilket är OK (man brukar kunna känna på tyngden på krukan, ivf om det är en plastkruka). Däremot är frågan om det finns hål i botten av krukan för överskottsvatten? Har man en bra jordblandning som inte suger upp allt vatten som en svamp och hål i botten kan man vattna tills det börjar rinna ut i botten (vänta tills vattnet hinner sjunka igenom) och sedan hälla bort vattnet på fatet som blir kvar efter några minuter.
fuchsian
CITAT (teo @ 08-06-2010, 20:30) *
Jag tror den får för lite vatten nu. På bilden ser det ut som du har den i grus-blandning vilket är OK (man brukar kunna känna på tyngden på krukan, ivf om det är en plastkruka). Däremot är frågan om det finns hål i botten av krukan för överskottsvatten? Har man en bra jordblandning som inte suger upp allt vatten som en svamp och hål i botten kan man vattna tills det börjar rinna ut i botten (vänta tills vattnet hinner sjunka igenom) och sedan hälla bort vattnet på fatet som blir kvar efter några minuter.

Kaktusvänner! ... Jag planterade om alla mina kaktussar igår, urk! crying.gif men även att de var inget jag ger mig på frivilligt, så har jag sett att mina kaktussar saknar jord. Jag köpte ett 3-pack blommande kaktussar 3 år sedan fr. Tyskland och jag bytte den till lite större kruka. ... De blommar än! De är inte några speciella utan alldeles vanliga man ser på överallt. Otroligt! Hur länge kan de fortsätta att blomma?
Förra hösten köpte jag en omgång till, men lät dom vara i varmgarage och de fick vatten när jag råkade gå till detta garage, vi har 2st., så jag fick mycket utrymme med att plantera oavsett väder.... rolleyes.gif ... Fuchian ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon