Alexander-VG-zon3
07-06-2010, 20:34
Hejsan
nu har dom kommit och väver in träden, häggen här är totalt uppätna på blad. och träden också totalt invävda. även marken under träden är täckta av väv.
lite äckliga är dom, fick en i håret idag när jag tog kort på dom. men som tur är klarar träden sig och växer ut nya skott på nolltid.
fåglarna gynnas väl av det kanske ?
bilder från mig idag på larverna
http://www.pixbox.se/alb_show_id1186853_page0.html
Skruttis
08-06-2010, 07:12
Isch ja, jag såg sådant igår också. Himla synd att de kommer i sådana mängder. Motbjudande tycker jag.
Förra året blev all hägg angripen hos mig. Var massor med larver i varje "nät". Men vad blir dom som "vuxna".
Orkidétjuven
08-06-2010, 23:32
Naturens gång och som du sa, mycket glada fåglar i slutet iaf
Christina i Taxinge~
09-06-2010, 07:26
Uräckligt ser det ut, tycker jag!
Hade fått några mindre angrepp på min körsbärsbenved och klippte bort grenar % allt....*ryyyys*
Gossen Ruda
09-06-2010, 07:50
Jag är lite osäker om fåglarna verkligen tar spinnarlarverna. Spinnet är ett skydd mot just fåglar så de kanske undviker inspunna träd. Det är nog mest parasitsteklar och andra insekter som decimerar antalet. Massuppträdandet visar dock att den omhuldade balansen i naturen inte är så balanserad. I så fall skulle det vara ungefär samma antal av larver och predatorer år efter år, nu är det mer en form av panikåtgärder. Inget nytt, sånt här har förkommit sen naturens början.
Orkidétjuven
09-06-2010, 07:57
Jag menade mer när de var färdigutvecklade. Klart man förstår varför de spinner som de gör.
Men är inte massuppträdanden en slags balans i sig med?
Alexander-VG-zon3
09-06-2010, 08:36
förra året var det inte alls samma angrepp på träden som i år, här då var häggen ''ganska'' fin. sedan var det väl 08 eller 07 ? som det var extremt mycket igen.
Orkidétjuven
09-06-2010, 08:46
07 var det en hel del vill jag minnas, men sen dess har jag inte sett ngra.
Gossen Ruda
09-06-2010, 08:53
Huruvida balans råder kan man diskutera, jag menar dock att om det slår över i massuppträdande är det inte i balans just då, även om den skenbara balansen sen kan återställas. Visst kan sen fåglar smaska på de fullbildade fjärilarna men det är så dags då.
Orkidétjuven
09-06-2010, 09:08
Jag skulle nog vilja påstå att när saker slår över i massuppträdande så är det en del av balansen. Men det kan väl diskuteras.
Gossen Ruda
09-06-2010, 10:57
Stor nöd i Nödinge:
GP
Alexander-VG-zon3
09-06-2010, 11:02
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2010, 11:57)

Stor nöd i Nödinge:
GP 
så kan det gå, vilken tur att man har lönnar vid uteplatsen.
Myosotis
09-06-2010, 13:24
Här är det inga i år vad jag har sett, men i fjor var det en del. Riktigt stora angrepp har jag inte sett på flera år.
Piccante
09-06-2010, 21:05
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2010, 09:53)

Huruvida balans råder kan man diskutera, jag menar dock att om det slår över i massuppträdande är det inte i balans just då, även om den skenbara balansen sen kan återställas. Visst kan sen fåglar smaska på de fullbildade fjärilarna men det är så dags då.

tillstånd i naturen är mest skenbara. människor lever trots allt en ganska kort tid medan landskap och ekosystem sakta förändras under tusentals år.
Malin_MeL
09-06-2010, 21:35
Coola bilder Flaxss!
jag vill ABSOLUT inte ha spinn hos mig, men det är rätt häftigt-äckligt att titta på
CITAT (flaxss @ 07-06-2010, 21:34)

men som tur är klarar träden sig och växer ut nya skott på nolltid.
Jag hade dessa äckel tre år i rad på min stora häggmispel, den fick inte en chans att utveckla några nya blad - förra året la mitt stora träd av helt och står nu som ett lik i trädgården och ska tas ned (vad det lider). Så jag är inte så säker på att växterna klarar av så stora angrepp flera år i rad...
Som tur är så har det kommit upp mängder med rotskott så jag har fortfarande häggmispel men nu i yvig buskform i stället för ett vackert träd.
Alexander-VG-zon3
10-06-2010, 09:04
CITAT (Peztis @ 10-06-2010, 08:42)

Jag hade dessa äckel tre år i rad på min stora häggmispel, den fick inte en chans att utveckla några nya blad - förra året la mitt stora träd av helt och står nu som ett lik i trädgården och ska tas ned (vad det lider). Så jag är inte så säker på att växterna klarar av så stora angrepp flera år i rad...
Som tur är så har det kommit upp mängder med rotskott så jag har fortfarande häggmispel men nu i yvig buskform i stället för ett vackert träd.
såklart det finns dom som inte klarar av det, sedan beror det ju på hur bra trädet mår och i vilket skick den är i. ett träd som mår sämre eller har sämre lagrade resurser så tär ju angreppen extra mycket på träden vilket kan göra att grenarna dör eller att hela trädet dör.
dock brukar träd har ''backup'' både vad gäller ohyra och frostnätter. men dom måste ju trädet må bra och ha lagrad näring/vatten och dessutom kunna ta upp ny näring och vatten. alla träden jag har sett som även har fått det fler gånger har alltid fått nya blad och skott efter att angreppet är förbi.
malcolm
11-06-2010, 11:48
Läggger man cigarettfimpar i vatten som får stå och dra i ett par dagar + en skvätt såpa och sprayar med "sörjan" så brukar det ta död på spinnarna. Det gäller dock att man kommer åt att duscha överallt och behandlingen bör upprepas ett par gånger under sommaren. Inte så kul att ha träd och buskar som luktar askkopp kanske men det brukar försvinna efter första regnet.
hattstugan
13-06-2010, 01:40
Här är det bara små angrepp på Häggen i år! Men för 5-6 år sedan var alla Häggar i området helt inspunnena i dessa äckliga larver! Nätet de är inspunnena i är jätte svårt att få väck! Segt som tusan!
Det är väl dom här??? Men dom gul-svarta i mitten som är annorlunda - är det nässelfjärilslarver? Det är nämligen (föredetta) nässlor dom kryper på ....
[attachment=51032:IMG_3262...erad_1_0.jpg]
[attachment=51033:IMG_3261...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
15-06-2010, 06:34
CITAT (Lokan @ 14-06-2010, 20:03)

Det är väl dom här??? Men dom gul-svarta i mitten som är annorlunda - är det nässelfjärilslarver? Det är nämligen (föredetta) nässlor dom kryper på ....
[attachment=51032:IMG_3262...erad_1_0.jpg]
[attachment=51033:IMG_3261...erad_1_0.jpg]
Nässelfjäril eller påfågelöga, kommer inte ihåg på rak arm skillnaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.