Pesco
Såg en vaiant i tidningen Villaägaren, Cortex kanske det hette. Järn som bara rostar lite snyggt, sedan avstannar processen och det håller sig snyggt.

Har sett en kant i grå slät plast i en trädgård. Man ramade in gräsmatta/rabatt med marksten och en plastkant, som grävs ned till 50%.

(De gamla gröna plast-varianten som liknar korrugerad plåt är för ojämn och ful.)

Har ni förslg på produkter? Var hittar man dem? Vilken prisbild?
Gunilla T
Det finns speciella kanter av metall som är till för avgränsningar av rabatter och gräsmattor, kommer inte ihåg vad produkten heter men den är väldigt dyr.

Plast brukar tyvärr inte hålla särskilt länge och kör man sedan över kanterna med gräsklipparen trasas de sönder.

Jag har testat något nytt i år som är överkomligt prismässigt iaf. Köpte på en byggvaruhandel en hel rulle metallkant, ca 1,5 dm bred. Den har vi grävt ner på några ställen nu. Tyvärr vet jag inte heller vad denhär produkten heter men den används vid byggnation. Kanske någon yrkeskunnig här kan veta vad det är?
Sussie F-Flower
Och jag bad att få köpa några meter platonmatta som blivit över efter en husgrundsdränering. Borde ju hålla mot ogräs och fukt.
Kostade bara "några kronor" så den fick jag.

Jag tänkte skära den i 3 dm:s remsor och ställa på höjden utmed rabattkanterna.
foxylejdy
Plåtband som används inom bygg för skarvar mellan gips m.m. borde funka.
Det är en lång rulle och finns i olika dimensioner, brukar vara galvat men det finns kanske annat också.

Jag menar alltså inget med hål i utan det är släta tunna metallband.

1200 kr för 50 meter tar Beijer i alla fall.
Gunilla T
Jamenvisst tummenupp.gif precis det jag menade!
smuleborg
Tack foxylejdy och Gunilla T. Vi "behöver" massor, och som Gunilla T skrev - väldigt dyrt. Nu ska vi testa det här (men djupet, men samma problem gäller de dyra).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon